Japonská automobilka Daihatsu zastavuje dodávky všetkých modelov vozidiel v dôsledku bezpečnostných nedostatkov, vyplývajúcich z rozsiahleho falšovania údajov, vrátane výsledkov nárazových testov. Ide o obrovský problém, ktorý môže poškodiť aj reputáciu Toyoty. Jedným z dotknutých áut je totiž aj úplne nový crossover Toyota Raize.
V Európe možno vnímame Daihatsu ako „okrajovú značku“, v skutočnosti však ide o veľkú automobilku, ktorá za prvých 10 mesiacov tohto roka vyrobila vyše 1,1 milióna vozidiel a globálne predala vyše 660 000 áut. Podieľa sa 7 percentami na celkových predajoch Toyoty.
Zastavenie predaja áut Daihatsu neprišlo ako „blesk z jasného neba“, automobilku vyšetruje nezávislá komisia už od jari. Postupne sa ukázalo, že pôvodný škandál má oveľa väčšie rozmery, ako si všetci mysleli. Spočiatku išlo o zmanipulované testy bezpečnosti pri bočnom náraze, týkajúce sa 88 000 malých áut (kei car), z ktorých väčšina sa predávala v ázijských krajinách, aj pod značkou Toyota. Postupne sa ukázalo, že problém sa týka aj niektorých modelov, ktoré predáva Mazda a Subaru.
Vyšetrovanie zistilo, že riadiace jednotky airbagov používané spoločnosťou Daihatsu pri testoch airbagov pre niektoré modely, vrátane Town Ace a Pixis Joy od Toyoty a Mazdy Bongo, sa líšili od jednotiek používaných v autách predávaných verejnosti.
A to nie je všetko. Sfalšované boli aj výsledky nárazových testov opierok hlavy a v Daihatsu pozmenili aj rýchlosti, pri ktorých nárazové testy prebiehali. Vyšetrovanie zistilo, že údaje boli „masívne falšované“ už od roku 2014 a v prípade jedného už vyradeného modelu Daihatsu dokonca už v roku 1989.
Čítajte viac Cruise upratuje: Nehoda autonómneho taxíka stála krk deviatich manažérovToyota uviedla, že ovplyvnené modely boli určené pre trhy juhovýchodnej Ázie v Thajsku, Indonézii, Malajzii, Kambodži a Vietname a v krajinách strednej a južnej Ameriky, ako sú Mexiko, Ekvádor, Peru, Čile, Bolívia a Uruguaj. Jej predstavitelia dodali, že nevedia o žiadnych nehodách súvisiacich s týmto problémom.
Toyota uviedla, že na oživenie Daihatsu je potrebná „zásadná reforma“, zahŕňajúca úplne nový spôsob certifikácie a testovania áut, kontrolu manažmentu a jeho pôsobenia a hĺbkovú analýzu štruktúry a spôsobu fungovania značky Daihatsu.