Fio bankaFio banka

Daihatsu, dcéra Toyoty, má megaproblém. Úplne zastavuje predaj všetkých svojich áut

Zastavenie predaja sa týka 64 modelov vrátane 22 modelov predávaných prostredníctvom Toyoty, keďže Daihatsu je jej dcérou. Spoločnosť klamala o bezpečnosti a falšovala crashtesty.

22.12.2023 16:00
daihatsu
Daihatsu skutočne dokázalo "šokovať" - tak ako tvrdí slogan na aute.
debata

Japonská automobilka Daihatsu zastavuje dodávky všetkých modelov vozidiel v dôsledku bezpečnostných nedostatkov, vyplývajúcich z rozsiahleho falšovania údajov, vrátane výsledkov nárazových testov. Ide o obrovský problém, ktorý môže poškodiť aj reputáciu Toyoty. Jedným z dotknutých áut je totiž aj úplne nový crossover Toyota Raize.

V Európe možno vnímame Daihatsu ako „okrajovú značku“, v skutočnosti však ide o veľkú automobilku, ktorá za prvých 10 mesiacov tohto roka vyrobila vyše 1,1 milióna vozidiel a globálne predala vyše 660 000 áut. Podieľa sa 7 percentami na celkových predajoch Toyoty.

Test - nová Toyota Prius
Video

Zastavenie predaja áut Daihatsu neprišlo ako „blesk z jasného neba“, automobilku vyšetruje nezávislá komisia už od jari. Postupne sa ukázalo, že pôvodný škandál má oveľa väčšie rozmery, ako si všetci mysleli. Spočiatku išlo o zmanipulované testy bezpečnosti pri bočnom náraze, týkajúce sa 88 000 malých áut (kei car), z ktorých väčšina sa predávala v ázijských krajinách, aj pod značkou Toyota. Postupne sa ukázalo, že problém sa týka aj niektorých modelov, ktoré predáva Mazda a Subaru.

Vyšetrovanie zistilo, že riadiace jednotky airbagov používané spoločnosťou Daihatsu pri testoch airbagov pre niektoré modely, vrátane Town Ace a Pixis Joy od Toyoty a Mazdy Bongo, sa líšili od jednotiek používaných v autách predávaných verejnosti.

A to nie je všetko. Sfalšované boli aj výsledky nárazových testov opierok hlavy a v Daihatsu pozmenili aj rýchlosti, pri ktorých nárazové testy prebiehali. Vyšetrovanie zistilo, že údaje boli „masívne falšované“ už od roku 2014 a v prípade jedného už vyradeného modelu Daihatsu dokonca už v roku 1989.

Autonómne vozidlá Cruise Čítajte viac Cruise upratuje: Nehoda autonómneho taxíka stála krk deviatich manažérov

Toyota uviedla, že ovplyvnené modely boli určené pre trhy juhovýchodnej Ázie v Thajsku, Indonézii, Malajzii, Kambodži a Vietname a v krajinách strednej a južnej Ameriky, ako sú Mexiko, Ekvádor, Peru, Čile, Bolívia a Uruguaj. Jej predstavitelia dodali, že nevedia o žiadnych nehodách súvisiacich s týmto problémom.

Toyota uviedla, že na oživenie Daihatsu je potrebná „zásadná reforma“, zahŕňajúca úplne nový spôsob certifikácie a testovania áut, kontrolu manažmentu a jeho pôsobenia a hĺbkovú analýzu štruktúry a spôsobu fungovania značky Daihatsu.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Toyota #Daihatsu #automobilový škandál
Články podľa značiek