Už niekoľko rokov sa v mnohých štátoch sledujú štatistiky predaja elektrických áut a vypočítavajú predpoklady, kedy by sa mohli dostať na úroveň zabezpečujúci pokles emisií skleníkových plynov natoľko, aby to prispelo k spomaleniu klimatickej krízy. Dokonca súkromní aj firemní zákazníci môžu využívať dotácie, ktoré ich majú motivovať kupovať elektromobily namiesto áut poháňaných spaľovacími motormi.
Docent na katedre aplikovaného a systémového inžinierstva Univerzity Georgea Washingtona John Paul Helveston na portáli americkej organizácie Scientific American uvádza, že výpočty znižovania emisií prevádzkou elektrických áut nie sú presné, lebo nezodpovedajú realite. V skutočnom živote totiž motoristi najazdia s elektromobilmi menej kilometrov ako s autami na benzín či naftu. Dôvody sú pritom známe. Od cestovania na dlhé trasy odrádza nedostatočný dojazd a nízky počet nabíjacích bodov.
Čítajte aj Nemci stopli dotácie na elektromobily. Výrobcovia ich vytiahnu z vlastného vreckaHelveston svoje tvrdenia opiera o výskum, ktorý mapoval počet najazdených kilometrov takmer 24 miliónov vozidiel medzi rokmi 2016 až 2022. Kým vodiči spaľovacích áut najazdili za rok priemerne 18 736 kilometrov, vodiči elektromobilov len 11 531 kilometrov. Z toho vyplýva, že ak si niekto kúpi elektromobil, najazdí na ňom menej, ako so spaľovacím autom a tým predlžuje dobu, kým elektrické auto splatí svoj výrobný emisný dlh.
Iný výskum zase ukázal, že majitelia elektromobilov sú zvyčajne majetnejší a vlastnia viac ako jedno auto, pričom to elektrické je skôr doplnkové pre kratšie jazdy. Ak ľudia, ktorí vlastnia dve a viac áut a jedno z nich jazdí na benzín alebo naftu, vyrazia na dlhú cestu, ich primárnou voľbou je auto so spaľovacím motorom.
Čítajte aj Predaj elektrifikovaných áut dosiahol v novembri rekord, v Európe však padáPodľa Helvestona by jednou z možností ako rozšíriť používanie elektrických áut, bolo poskytnúť dotácie aj na ojazdené elektromobily, ktoré by sa stali cenovo dostupnejšími aj pre menej majetných motoristov, ktorí bežne vlastnia len jedno auto. Rovnako by mohlo pomôcť aj „šrotovné“ na spaľovacie autá, aby ich ľudia prestali používať a zároveň pre nich boli elektromobily lacnejšie.
Ide aj o varovanie politikom, ktorí prezentujú úspechy nástupu elektromobility, no v skutočnom svete sa veci menia pomalšie, ako ukazujú štatistiky alebo tabuľky. Nemožno jednoducho predpokladať, že súčasné elektrické autá dokážu v plnom rozsahu nahradiť autá so spaľovacími agregátmi, lebo motoristi sú si toho vedomí a konajú pragmaticky. To, že sa elektromobil predal, ešte neznamená, že má ekologický prínos.