Tatra 603 nadviazala na aerodynamickú tradíciu svojich predchodkýň – od fascinujúcej Tatry 77 cez Tatru 87 až po Tatru 600 Tatraplán. Rodila sa síce v časoch brutálnych politických procesov, znárodňovania a menovej reformy, ktorá zvečera do rána ožobráčila obyvateľstvo o úspory, no „tatrováci“ i tak dokázali, že v Kopřivnici vedia postaviť auto, ktoré sa môže porovnať so západnou konkurenciou. Jej vývoj prebiehal najprv v utajení, pretože RVHP rozhodla, že luxusné limuzíny budú výsadou ruských automobiliek GAZ a ZIL. Sovietske autá však nespĺňali kvalitatívne predstavy československej vlády a tak predsa len v roku 1953 schválili komunisti vývoj novej Tatry. Technikom a karosárom prišiel rozpracovaný projekt náramne vhod. Prvé prototypy tak jazdili už v roku 1955 a rok neskôr ich vzniklo ďalších deväť.
Príbeh mal teda šťastný koniec. Tatra 603 zažiarila ako najväčšia hviezda na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v septembri 1956. Aerodynamická limuzína so vzduchom chladeným 8-valcom vzadu bola stále svetovou raritou. Naoko sa síce režim tváril, že šesťstotrojka je vo voľnom predaji, no jej cena ju posunula do kategórie áut snov. Pre obyvateľstvo bola absolútne nedostupná. Prvé kusy stáli 95 000 Kčs. V 60. rokoch dokonca zdraželi na 108 000 korún a posledné stáli neuveriteľných 195 000 korún. V podstate sa v nich vyvážali len stranícke špičky a šéfovia podnikov. Nakoniec sa Tatra 603 vyrábala dlhých dvadsať rokov, až do októbra 1975, keď ju vystriedala modernejšia Tatra 613, ktorá však porušila aerodynamickú tradíciu značky začatú v tridsiatych rokoch.
Z výrobných liniek v Přibore zišlo v priebehu dvoch dekád 20 422 exemplárov. To je pomerne dosť na to, aby sa z Tatry 603 stal extra vzácny veterán. Lenže je tu jedna výnimka. Tatra 603 sa totiž vyrábala v troch sériách. A z tej prvej, ktorá sa vyznačovala nasávacím otvorom na kapote a futuristickou trojicou reflektorov pod spoločným krycím sklom, vzniklo len 5 992 kusov. Nájsť takúto Tatru je dnes naozaj vzácnosťou. Lenže presne taká sa teraz objavila v predaji v Holandsku. Ponúka ju spoločnosť Gallery Aaldering, ktorá sa už od roku 1975 zaoberá vzácnymi historickými vozidlami. A vyzerá fantasticky. Ide o exemplár z roku 1959. Bol to posledný rok prvej série so všetkými typickými prvkami. Okrem trojice svetiel má 6-miestny interiér a nádherne tvarovanú palubnú dosku s polkruhovým rýchlomerom, ktorá nadväzuje na výplne dverí.
Karoséria má belasý lak a bielu strechu. Zaujímavé sú biele gumené vložky v nárazníkoch aj biele pásy na pneumatikách. Predajca deklaruje, že lak je nový a vozidlo vo veľmi zachovalom stave. Platí to aj o károvanom čalúnení sedadiel a technike, ktorá má vraj slúžiť rovnako dobre ako v roku 1959, keď sa Tatra dostala k svojmu prvému zákazníkovi. Na odometri má údaj 99 294 km, ale či je pravdivý, ťažko posúdiť. Ak bolo vozidlo kvalitne reštaurované, pôvodne najazdené kilometre nehrajú rolu. Bližšie informácie o rozsahu renovácie inzerát neuvádza. Vzadu uložený vzduchom chladený 8-valec dáva z objemu 2 545 kubických centimetrov 100 koní (74 kW). Nie je to ani zďaleka toľko, koľko ponúkali súdobé americké 8-valcové limuzíny, ale vďaka vynikajúcej aerodynamike to stačí na maximálnu rýchlosť okolo 160 až 170 km/h.
Nič rýchlejšie, krajšie ani komfortnejšie sa v tých časoch za železnou oponou nevyrábalo. Ak sa vám tento exemplár zapáčil, môže byť váš. Lacné to ale nebude. V inzeráte „svieti“ cenovka 179 500 eur. Je to pravdepodobne najdrahšia v súčasnosti predávaná Tatra na trhu. Uvidíme, či nájde majiteľa. V každom prípade dokazuje, že hodnota Tatier v posledných rokoch prudko stúpa. V roku 2020 sa podobná Tatra 603 prvej série predala za 85 000 eur a v roku 2022 za 105 500 eur. Najvzácnejšia Tatra to ale rozhodne nie je. Hodnota takej Tatry 77 z roku 1934, z ktorej vzniklo len 255 kusov, je prakticky nevyčísliteľná a len tak ľahko ju v ponuke ani nenájdete.
Čítajte viac Najzachovalejší Favorit sa vrátil do domoviny. Stál šesťkrát viac ako zamlada