
V porovnávacích testoch dojazdu elektromobilov patria Tesly vždy k tým najlepším. Nik nepopiera, že Tesly majú veľmi dobre optimalizovaný pohon, vynikajúci tepelný manažment a najmä jej autá oplývajú skvelou aerodynamikou. Napriek tomu si majitelia Tesiel už roky sťažujú, že deklarovaný oficiálny dojazd a dojazd zobrazený na palubnom počítači sú podstatne odlišné o drelaity. Pochopiteľne, americká automobilka v tom nie je sama, ale na rozdiel od ostatných výrobcov preháňa, respektíve preháňala, viac. Podľa agentúry Reuters začala Tesla zveličovať údaje o dojazde už pred rokmi.

Vyvinula na to dokonca špeciálny softvér s algoritmom, ktorý zobrazoval vo vozidlách „ružové projekcie“ vzdialenosti, ktorú by mali vodiči prejsť s plne nabitou batériou. Keďže sa však chcela vyhnúť situácii, aby vinou nadhodnotených dát ostali majitelia s vybitou batériou kdesi na okraji cesty, v situácii, keď kapacita batérie klesla pod 50 %, došlo ku korekcii, ktorá dojazd zreálnila. Pre prípad „uviaznutia“ vytvorila Tesla aj „bezpečnostnú vyrovnávaciu pamäť“, ktorá umožňuje vodičom prejsť ešte približne 25 km aj v situácii, ak palubný počítač ukáže nulový dojazd.

Smernica na prezentáciu optimistických odhadov dojazdu mala prísť priamo od Elona Muska, povedal vlani agentúre Reuters zdroj oboznámený s touto skutočnosťou. „Elon chcel ukázať dobré čísla dojazdu, keď je batéria plne nabitá. Keď si totiž kúpite auto s dojazdom 350 či 400 míľ, budete sa cítiť dobre,“ dodal nemenovaný zdroj. Za tieto hry s číslami už Tesla začiatkom vlaňajšieho roka dostala pokutu napríklad od juhokórejských úradov. Americká agentúra pre ochranu životného prostredia EPA požaduje od Tesly zreálnenie údajov o dojazde už od roku 2020. No až teraz sa zdá, že uspela.

Minulý týždeň vo štvrtok sa totiž v severoamerických konfigurátoroch automobilky objavili celkom nové čísla dojazdov. Tesla aktualizovala odhady pre modely S, X a Y, pričom dojazd všetkých troch vozidiel znížila. Podľa interných dokumentov, ktoré získala spoločnosť Drive Tesla, stoja za zmenou dva dôvody, pričom ani jeden nesúvisí s batériami. Tie ostali pôvodné, rovnako ako ich kapacita. Prvým dôvodom má byť to, čo Tesla označuje ako „vylepšenia komfortu“, ktoré vraj spotrebujú viac energie z batérie. Tesla síce nevysvetlila, o aké vylepšenia ide, ale uviedla, že zlepšenia sú natoľko významné, že skrátenie ospravedlňujú.

My si však myslíme, že pravdivejší je druhý dôvod, ktorým sú zmeny v testovacom cykle EPA, ktorý teraz vyžaduje, aby sa testy vykonávali nielen v ideálnych podmienkach, ale aj v scenároch, ktoré dojazdu nenahrávajú. Výsledná hodnota tak má byť priemerom týchto scenárov. Rozdiely sú zásadné. Tak napríklad pri Tesle S Plaid klesol udávaný dojazd zo 637 na 576 km, pri Tesle X Long Range z 560 na 536 km. Pri modeloch 3 a Y sú rozdiely menšie, ale stále tu sú. A rozdiely nájdeme, aj keď porovnáme dojazd podľa americkej metodiky EPA s európskou WLTP. Pri modeli Y Long Range je to v Európe 533, kým za Atlantikom len 498.