Tesla priznala kratší dojazd. Aj pod tlakom úradov. Trvalo to roky

Tesla už dlhšie čelila kritike zo strany amerických úradov, že nadhodnocuje dojazd svojich áut. Zo dňa na deň tak zrazu klesol aj o 60 km.

12.01.2024 16:00
debata
Tesla upravila oficiálne údaje o dojazde... Foto: Tesla
Tesla S - 2021 Tesla upravila oficiálne údaje o dojazde svojich elektromobilov. Zatiaľ v USA a v Kanade. Pochopiteľne, sú nižšie ako predtým. Napriek tomu ostávajú jej elektromobily v tejto disciplíne jednými z najlepších.

V porovnávacích testoch dojazdu elektromobilov patria Tesly vždy k tým najlepším. Nik nepopiera, že Tesly majú veľmi dobre optimalizovaný pohon, vynikajúci tepelný manažment a najmä jej autá oplývajú skvelou aerodynamikou. Napriek tomu si majitelia Tesiel už roky sťažujú, že deklarovaný oficiálny dojazd a dojazd zobrazený na palubnom počítači sú podstatne odlišné o drelaity. Pochopiteľne, americká automobilka v tom nie je sama, ale na rozdiel od ostatných výrobcov preháňa, respektíve preháňala, viac. Podľa agentúry Reuters začala Tesla zveličovať údaje o dojazde už pred rokmi.

Tesla Model Y 2021 Čítajte viac Tesla zosadila v Česku z trónu Enyaq. Je najpredávanejšou elektroznačkou

Vyvinula na to dokonca špeciálny softvér s algoritmom, ktorý zobrazoval vo vozidlách „ružové projekcie“ vzdialenosti, ktorú by mali vodiči prejsť s plne nabitou batériou. Keďže sa však chcela vyhnúť situácii, aby vinou nadhodnotených dát ostali majitelia s vybitou batériou kdesi na okraji cesty, v situácii, keď kapacita batérie klesla pod 50 %, došlo ku korekcii, ktorá dojazd zreálnila. Pre prípad „uviaznutia“ vytvorila Tesla aj „bezpečnostnú vyrovnávaciu pamäť“, ktorá umožňuje vodičom prejsť ešte približne 25 km aj v situácii, ak palubný počítač ukáže nulový dojazd.

Tesla - poškodené zavesenie Čítajte viac Megaškandál: Tesla predávala roky autá s chybnými dielmi. A to vedome

Smernica na prezentáciu optimistických odhadov dojazdu mala prísť priamo od Elona Muska, povedal vlani agentúre Reuters zdroj oboznámený s touto skutočnosťou. „Elon chcel ukázať dobré čísla dojazdu, keď je batéria plne nabitá. Keď si totiž kúpite auto s dojazdom 350 či 400 míľ, budete sa cítiť dobre,“ dodal nemenovaný zdroj. Za tieto hry s číslami už Tesla začiatkom vlaňajšieho roka dostala pokutu napríklad od juhokórejských úradov. Americká agentúra pre ochranu životného prostredia EPA požaduje od Tesly zreálnenie údajov o dojazde už od roku 2020. No až teraz sa zdá, že uspela.

Tesla Cybersteer - úprava od Unplugged Performance Čítajte viac Tesla Cybertruck: Aj takto môže vyzerať. Vašu peňaženku to však zabolí

Minulý týždeň vo štvrtok sa totiž v severoamerických konfigurátoroch automobilky objavili celkom nové čísla dojazdov. Tesla aktualizovala odhady pre modely S, X a Y, pričom dojazd všetkých troch vozidiel znížila. Podľa interných dokumentov, ktoré získala spoločnosť Drive Tesla, stoja za zmenou dva dôvody, pričom ani jeden nesúvisí s batériami. Tie ostali pôvodné, rovnako ako ich kapacita. Prvým dôvodom má byť to, čo Tesla označuje ako „vylepšenia komfortu“, ktoré vraj spotrebujú viac energie z batérie. Tesla síce nevysvetlila, o aké vylepšenia ide, ale uviedla, že zlepšenia sú natoľko významné, že skrátenie ospravedlňujú.

Tesla - servis Čítajte viac Katastrofa: Tesla totálne prepadla v štatistikách spoľahlivosti. Lepšia je aj Dacia

My si však myslíme, že pravdivejší je druhý dôvod, ktorým sú zmeny v testovacom cykle EPA, ktorý teraz vyžaduje, aby sa testy vykonávali nielen v ideálnych podmienkach, ale aj v scenároch, ktoré dojazdu nenahrávajú. Výsledná hodnota tak má byť priemerom týchto scenárov. Rozdiely sú zásadné. Tak napríklad pri Tesle S Plaid klesol udávaný dojazd zo 637 na 576 km, pri Tesle X Long Range z 560 na 536 km. Pri modeloch 3 a Y sú rozdiely menšie, ale stále tu sú. A rozdiely nájdeme, aj keď porovnáme dojazd podľa americkej metodiky EPA s európskou WLTP. Pri modeli Y Long Range je to v Európe 533, kým za Atlantikom len 498.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Tesla #dojazd
Články podľa značiek