V roku 2023 sa v Českej republike zaregistrovalo spolu 221 422 osobných automobilov. Oproti roku 2022, v ktorom dosiahli registrácie 192 087 nových osobných automobilov, sa jedná o nárast o 15,3 percenta. Za ním treba hľadať ukončenie vážnych problémov v dodávateľsko-odberateľských reťazcoch a schopnosť automobiliek znižovať dodacie lehoty a tým reagovať na nenaplnený dopyt z predchádzajúcich dvoch rokov.
Čítajte viac Toto je 10 najpredávanejších SUV sveta. Tesla poráža ToyotuKeďže nárast predaja nových áut je čiastočne spôsobený realizáciou objednávok z predošlého obdobia, keď výroba stála, respektíve fungovala v obmedzenom režime, českí analytici pre aktuálny rok 2024 očakávajú z hľadiska predaja áut stagnáciu, respektíve mierny pokles. V roku 2024 by sa ich podľa SDA (Svaz dovozců automobilů) malo predať 200– až 220-tisíc.
Vráťme sa však k registráciám z roku 2023. Asi neprekvapuje, že v Česku absolútne dominuje domáca automobilka Škoda, ktorá má na trhu vyše tretinový podiel a vedie s veľkým náskokom pred trojicou relatívne vyrovnaných značiek Hyundai, Volkswagen a Toyota (v uvedenom poradí).
Najpredávanejšie automobilové značky v Česku v roku 2023
Trhový podiel áut s benzínovým motorom v Česku medziročne klesol len mierne (je 53,4 percenta) a čo je zaujímavé – predaj naftových áut prestal klesať, zostal na rovnakej úrovni ako v roku 2022. Tak ako inde v Európe, aj v Česku rastie predaj zo siete nenabíjateľných hybridov a mild hybridov, ktorý v roku 2023 dosiahol takmer 16 percent.
Ak sa pozrieme na predaj elektrifikovaných áut, teda elektromobilov a plug-in hybridov sa v minulom roku priblížil šiestim percentám. Približne polovica z toho pripadá na elektromobily a polovica na plug-in hybridy. Inak povedané – s podielom čistých elektromobilov na úrovni troch percent patrí Česko k najhorším krajinám v celej Európskej únii a suseda mu na chvoste tohto rebríčku robí Slovensko.
Rovnako ako na Slovensku, aj u našich západných susedov boli najpopulárnejšie SUV a crossovery s trhovým podielom vyše 45 percent. Druhým najpopulárnejším segmentom bola nižšia stredná trieda s trhovým podielom vyše 17 percent a nasleduje stredná trieda s podielom 12,3 percenta. Záujem o kedysi mimoriadne populárne malé autá naďalej klesá, ich trhový podiel dosiahol v roku 2023 len 10,3 percenta. Dôvodom je klesajúca ponuka v tomto segmente a rastúce ceny malých áut, ktoré už stúpli natoľko, že mnoho ľudí uprednostní modely nižšej strednej triedy, alebo dostupné kompaktné SUV, respektíve crossovery.
Pokiaľ ide o najpredávanejšie modely, tak u našich západných susedov vyzerá tabuľka desiatich najväčších bestsellerov pomerne monotónne. Automobilka Škoda má v nej totiž 7 zástupcov, dvoch Hyundai a jedného Volkswagen. Je ním Golf a patrí mu až desiate miesto. Prvých šesť priečok obsadila Škoda s modelmi Octavia, Fabia, Scala, Kamiq, Karoq a Kodiaq (v tomto poradí), po nich nasleduje „kombo“ Hyundaiu, tvorené modelmi i30 a Tucson, deviate miesto patrí Superbu a prvú desiatku uzatvára už spomenutý Volkswagen Golf.
Najpredávanejšie nové autá v Česku v roku 2023
Len pre zaujímavosť – viete ktorým farbám dávali pri kúpe nových áut v uplynulom roku Česi prednosť? Výrazne dominovali dve – šedá (vrátane striebornej), pre ktorú sa rozhodlo vyše 31 percent ľudí a biela s podielom 25 percent. Po nich nasledujú tri približne rovnako populárne farby – modrá, červená a čierna s podielom približne medzi desiatimi a 12 percentami (každá). Zvyšné farby potom nasledujú už s pomerne veľkým odstupom.