Kamaz stráca v Rusku pôdu pod nohami. Nepomohol ani odchod západných konkurentov

Rusi si v podobe čínskych automobiliek pustili doslova šťuku do rybníka. A platí to aj pre nákladné autá. Tamojší trh valcujú čínski výrobcovia nákladiakov. Domáci Kamaz síce ešte vedie, ale jeho podiel na trhu prudko padá. Nedokáže konkurovať lacnejším a modernejším úžitkovým vozidlám z ríše stredu, ktoré sú často kópiou západných výrobcov.

12.01.2024 14:00
debata (4)
Ruský Kamaz nie je prvýkrát kráľom na trhu... Foto: Sitrac/Kamaz
Kamaz vs. Sitrac - Rusko 2023 Ruský Kamaz nie je prvýkrát kráľom na trhu ruských ťahačov. Prvú priečku si „sprivatizoval“ čínsky Sitrak C7H.

Bolo nepísaným pravidlom, že Kamaz je absolútnou jednotkou na domácom trhu nákladných vozidiel. Teraz sa však jeho pozícia začína otriasať v základoch. A to aj napriek tomu, že z Ruska sa stiahli jeho veľkí západní konkurenti – MAN, Volvo, Mercedes-Benz , Renault, Scania, Iveco aj DAF. Na uvoľnený trh sa totiž doslova vrhli čínski výrobcovia úžitkových vozidiel. Po prvýkrát sa tak stalo, že najpredávanejším ťahačom sa vlani stal čínsky Sitrak C7H a nie Kamaz. Tradičný ruský výrobca síce ostal lídrom trhu čo do celkového počtu predaných áut, ktorých umiestnil 28 237 kusov, ale jeho trhový podiel medziročne prudko klesol, z 36 na 20 %.

Sitrac je novým kráľom na Ruskom trhu ťahačov. Foto: Sitrac
Kamaz vs. Sitrac - Rusko 2023 Sitrac je novým kráľom na Ruskom trhu ťahačov.

Ako vyhodiť do vzduchu ruský tank? Takto!

Video

Na druhej priečke je spomínaný Sitrak s 23 811 regis­tráciami. Agresivita čínskych súperov je fascinujúca najmä ak si uvedomíme, že Sitrak prišiel do Ruska až v druhej polovici roka 2022. Na obriu kariéru s trhovým podielom 17 % mu tak stačil približne rok a pol. V rebríčku najpredávanejších nákladiakov a ťahačov nasledujú ďalšie dve čínske značky – Shacman, ktorý predal 19 983 áut, čím získal podiel 14 %, a FAW s 12 565 regis­tráciami a trhovým podielom deväť percent. Ruské firmy nemajú s nákupom čínskej konkurencie najmenšie problémy. Ako uvádza Moscow Times, dôvodom je okrem iného cena nižšia až o 1,5 až dva milióny rubľov v porovnaní s Kamazmi.

Kamióny západných značiek sa už ako nové v... Foto: Sitrac/Kamaz
Kamaz vs. Sitrac - Rusko 2023 Kamióny západných značiek sa už ako nové v Rusku kúpiť nedajú.

Ruské nákladiaky si navyše podľa jedného z ruských predajcov nákladných áut vyžadujú „špeciálny prístup“. Vysvetlil, že čínske nákladné autá sú často kópiou vozidiel renomovaných západných značiek, čo znamená aj to, že sú modernejšie, ľahšie ovládateľné a úspornejšie. Šéf Kamazu Sergej Kogogin však ostáva pokojný, pretože Kamaz dodáva autá ruskej armáde a tieto vozidlá nefigurujú v registráciách, pretože majú vlastnú účtovnú databázu. Takže podľa Kogogina má Kamaz za rok 2023 rekordný zisk päť miliárd rubľov (51 mil. eur). Napriek tomu je jasné, že Rusi si v podobe čínskych nákladných áut pustili šťuku do rybníka a je veľmi pravdepodobné, že v tomto roku sa skončí dominancia Kamazu aj v celkových číslach.

Kyjev - zničené predajne áut Čítajte viac Ruské rakety zničili predajne áut v Kyjeve. Bojí sa Putin nových Citroënov?

V roku 2023 sa v Rusku predalo viac ako 140 000 nákladných vozidiel, čo je o 74 % viac ako v roku 2022. Koncom minulého roka sa však rast zastavil – v decembri sa predalo len o 1 % viac nákladných áut ako v novembri.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #nákladné autá #Kamaz #Sitrac
Články podľa značiek