Bolo nepísaným pravidlom, že Kamaz je absolútnou jednotkou na domácom trhu nákladných vozidiel. Teraz sa však jeho pozícia začína otriasať v základoch. A to aj napriek tomu, že z Ruska sa stiahli jeho veľkí západní konkurenti – MAN, Volvo, Mercedes-Benz , Renault, Scania, Iveco aj DAF. Na uvoľnený trh sa totiž doslova vrhli čínski výrobcovia úžitkových vozidiel. Po prvýkrát sa tak stalo, že najpredávanejším ťahačom sa vlani stal čínsky Sitrak C7H a nie Kamaz. Tradičný ruský výrobca síce ostal lídrom trhu čo do celkového počtu predaných áut, ktorých umiestnil 28 237 kusov, ale jeho trhový podiel medziročne prudko klesol, z 36 na 20 %.
Ako vyhodiť do vzduchu ruský tank? Takto!
Na druhej priečke je spomínaný Sitrak s 23 811 registráciami. Agresivita čínskych súperov je fascinujúca najmä ak si uvedomíme, že Sitrak prišiel do Ruska až v druhej polovici roka 2022. Na obriu kariéru s trhovým podielom 17 % mu tak stačil približne rok a pol. V rebríčku najpredávanejších nákladiakov a ťahačov nasledujú ďalšie dve čínske značky – Shacman, ktorý predal 19 983 áut, čím získal podiel 14 %, a FAW s 12 565 registráciami a trhovým podielom deväť percent. Ruské firmy nemajú s nákupom čínskej konkurencie najmenšie problémy. Ako uvádza Moscow Times, dôvodom je okrem iného cena nižšia až o 1,5 až dva milióny rubľov v porovnaní s Kamazmi.
Ruské nákladiaky si navyše podľa jedného z ruských predajcov nákladných áut vyžadujú „špeciálny prístup“. Vysvetlil, že čínske nákladné autá sú často kópiou vozidiel renomovaných západných značiek, čo znamená aj to, že sú modernejšie, ľahšie ovládateľné a úspornejšie. Šéf Kamazu Sergej Kogogin však ostáva pokojný, pretože Kamaz dodáva autá ruskej armáde a tieto vozidlá nefigurujú v registráciách, pretože majú vlastnú účtovnú databázu. Takže podľa Kogogina má Kamaz za rok 2023 rekordný zisk päť miliárd rubľov (51 mil. eur). Napriek tomu je jasné, že Rusi si v podobe čínskych nákladných áut pustili šťuku do rybníka a je veľmi pravdepodobné, že v tomto roku sa skončí dominancia Kamazu aj v celkových číslach.
Čítajte viac Ruské rakety zničili predajne áut v Kyjeve. Bojí sa Putin nových Citroënov?V roku 2023 sa v Rusku predalo viac ako 140 000 nákladných vozidiel, čo je o 74 % viac ako v roku 2022. Koncom minulého roka sa však rast zastavil – v decembri sa predalo len o 1 % viac nákladných áut ako v novembri.