Od vypuknutia vojny medzi Izraelom a islamistickým hnutím Hamas v pásme Gazy húsíjskí povstalci z Jemenu opakovane útočili v Červenom mori na lode s údajným napojením na Izrael. Doteraz sa obchodné plavidlá stali terčom takmer troch desiatok útokov.
Mnohé veľké lodné spoločnosti sa preto vyhýbajú Suezskému prieplavu, ktorý spája Stredozemné more s Červeným morom a zabezpečuje najkratšiu námornú trasu medzi Áziou a Európou. Alternatívna cesta okolo juhoafrického Mysu dobrej nádeje trvá oveľa dlhšie. To zásadným spôsobom narúša dodávateľsko-odberateľské reťazce a prichádza kvôli tomu čoraz častejšie k dočasnému, respektíve opakovanému odstaveniu výroby áut v niektorých európskych továrňach.
Napríklad Tesla koncom minulého týždňa oznámila, že vo svojom nemeckom závode neďaleko Berlína bude musieť z veľkej časti zastaviť výrobu na približne dva týždne, dôvodom je nedostatok súčiastok, ktoré prestali prichádzať frekventovanou námornou cestou cez Červené more.
Pre rovnaký krok sa rozhodlo aj Volvo, taktiež muselo na niekoľko dní obmedziť výrobu vo svojej fabrike v belgickom Gente. „Keďže lode musia byť presmerované, momentálne nemáme súčiastky,“ vysvetlila hovorkyňa spoločnosti. Aktuálne zastavuje výroby predbežne na niekoľko dní aj Suzuki v Maďarsku. Koncern Stellantis vyhlásil, že problémy v Červenom mori sa ho zatiaľ týkajú len minimálne, iba výnimočne museli použiť leteckú prepravu. Renault, Volkswagen a BMW podľa vyhlásení z konca uplynulého týždňa zatiaľ logistické problémy nemajú.
Čítajte viac Číňania spustili na vodu elektrického obra. Vybrali si však zlé časyAk však tieto problémy budú trvať dlhšie, tak to môže spôsobiť nedostatok pre iných výrobcov, hovorí Sam Fiorani zo spoločnosti AutoForecast Solutions, ktorá monitoruje výrobu áut a dodávateľské reťazce, cituje ho server Marineinsight.com. Podobné problémy majú aj ďalšie veľké spoločnosti z iných sektorov, napríklad švédska Ikea, alebo britský obchodný reťazec Next.
Námorní prepravní giganti ako Hapag-Lloyd a Maersk posielajú zatiaľ svoje plavidlá na vyššie spomenuté dlhšie a drahšie trasy cez Afriku. Minulý piatok spoločnosť Maersk vyhlásila, že očakáva, že zmena trasy, ktorá údajne pridá približne desať dní a takmer 1 milión dolárov na extra palivo na cestu do severnej Európy z Ázie, potrvá v dohľadnej budúcnosti. Aktuálne dokonca vzniká koalícia na ochranu prepravných trás cez Červené more, ochotu zapojiť sa do nej už vyjadrili takmer dve desiatky štátov.