Toyote vyčítajú akcionári aj mnohí environmentalisti, že zmeškala vlak rozvíjajúceho sa trhu batériových elektromobilov. A majú pravdu, pretože v súčasnosti má na trhu len dva elektromobily – Toyotu bZ4X a Lexus UX 300e. To je vskutku tragédia v porovnaní s konkurenciou z USA, Nemecka alebo z Číny. Najväčší svetový výrobca áut síce predostrel novú ambicióznu stratégiu, ktorej výsledkom má byť predaj 3,5 milióna batériových elektromobilov do konca dekády, no na druhej strane sa nemieni vzdať technológie spaľovacích motorov. Elektrickú stratégiu prezentuje najmä nový výkonný riaditeľ Koji Sato, kým za spaľovacie motory bojuje prezident Akio Toyoda.
Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?
Na autosalóne v Tokiu mal Toyoda plamenný prejav na obranu starej známej technológie. „Pre spaľovacie motory je tu stále miesto ako pre jeden z prostriedkov dosiahnutia uhlíkovej neutrality. Nechajte nás túto technológiu ešte vylepšiť,“ povedal Toyoda s tým, že automobilka rozbieha nové projekty vývoja spaľovacích motorov, ktoré dostali požehnanie aj od riaditeľa Koji Sato. Znova výslovne odmietol elektromobily ako jediné riešenie pre budúcnosť. „Batériové elektromobily nepredstavujú jediný spôsob, ako dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Možno si hovoríte: ‚Spaľovacie motory v tento deň, v dnešnej dobe?' Môže to znieť, akoby sme šli proti prúdu, ale nie je to pravda. Spaľovacie motory sú nevyhnutným krokom do budúcnosti,“ dodal.
Čítajte viac Toyota GR Yaris: Malá ‘beštia‘ je ešte výkonnejšiaToyoda sa ochranou spaľovacej technológie snaží aj o záchranu japonského automobilového priemyslu, kde pracuje 5,5 milióna ľudí. V Tokiu zopakoval mantru, ktorú často vyslovoval počas siedmich rokov ako predseda priemyselnej lobistickej skupiny: „Prechod na uhlíkovú neutralitu musí byť hladký, aby sa predišlo sociálnym otrasom. Títo ľudia podporujú Japonsko a majú schopnosti urobiť Japonsko zajtrajška silným. Nikdy ich nesmieme stratiť,“ povedal Toyoda. „Všetci, ktorí doteraz vyrábali motory, budú vo výrobe motorov pokračovať… Nikdy nedovolím, aby všetka práca, ktorú urobili, vyšla nazmar.“ Toyota vidí cestu vo využití spaľovania vodíka, čpavku alebo syntetických palív. Rezervy sú aj v spaľovaní chudobnej zmesi, homogénnom spaľovaní a podobne.