Po miliardách eur investovaných vo forme dotácií na nákup elektromobilov, mali batériové vozidlá vlani v Európe podiel len 14,6 %. Mnohé krajiny však dotácie drasticky obmedzujú, ku koncu roka napríklad aj Nemecko – najväčší automobilový trh Európy. A ako vieme, bez štátnych subvencií nie je o drahé elektromobily extra záujem. V tomto roku sa preto napriek rozširujúcej ponuke elektrických áut očakáva skôr stagnácia ako rast. Na celosvetovom predaji majú ešte menší podiel. Nič teda nenasvedčuje tomu, že by do roku 2035, v ktorom chce množstvo krajín zakázať predaj áut so spaľovacími motormi, dokázali batériové elektromobily nahradiť tie klasické.
Čítajte viac Toyota bZ4X: Rýchlejšie nabíjanie a dlhší dojazd v zime. Ale bez čísielMyslí si to aj prezident Toyoty Akio Toyoda, ktorý patrí k skeptikom a už roky tvrdí, že na ceste k nulovým emisiám potrebujeme viacero technológií. Podľa neho majú čisté elektromobily šancu získať maximálne 30 % trhu. Zvyšok budú tvoriť, a to bez ohľadu na to, aký veľký pokrok batériové autá urobia, hybridy, vodíkové elektromobily s palivovými článkami a autá spaľujúce vodík, prípadne syntetické palivá. „Preto Toyota, ktorá je súčasťou konkurenčného boja na celom svete, má širokú škálu produktov s rôznymi technológiami,“ citoval Toyodu web Toyota Times. A dodal, že „technológia pohonu je vecou, o ktorej rozhodnú v konečnom dôsledku zákazníci, a nie regulácie či politická moc“.
Čítajte viac Akio Toyoda: Nedovolím, aby vyšli spaľovacie motory nazmarBatériové elektromobily podľa Toyodu nemôžu zabezpečiť mobilitu pre všetkých už len preto, že miliarda ľudí na planéte nemá vôbec prístup k elektrickej energii. „Poslaním Toyoty je znižovať emisie CO2, nie nutne prechádzať na vozidlá s elektrickým pohonom,” povedal ďalej a dodal: „Nikto, najmä médiá, nám nedávajú vysvetlenie, prečo by elektromobily mali byť tým riešením, ktoré je protežované ako najlepšia cesta vpred.” Toto vyhlásenie však prichádza v čase, keď Toyotu mnohí kritizujú za pomalé tempo vývoja elektromobilov. A je to pravda, v elektrifikácii poriadne zmeškala vlak. Na trhu má len dva batériové modely – Toyotu bZ4X a Lexus RZ 450e.