Tatra T600: Toto je ďalší krásny kus, ktorý nik nechce

Malá Tatra T600 bola podobne revolučným autom ako jej staršie sestry. No zberateľom k srdcu až tak neprirástla. V inzercii sa objavil ďalší krásny exemplár, ktorý nie a nie predať.

16.02.2024 18:00
debata (2)
Táto Tatra T600 zišla z liniek v roku 1952.... Foto: rajveteranu.cz
Tatra T600 Tatraplan - 1952 Táto Tatra T600 zišla z liniek v roku 1952. Bohužiaľ, nie z tých kopřivnických, ale v Mladej Boleslavi, kam komunisti jej výrobu presunuli.

Tatra 600 prišla na svet v roku 1948. Bol to splnený sen kopřivnickej automobilky o menšom modernom aute. Pred vojnou sa totiž sústreďovala na luxusné limuzíny, ako slávne aerodynamické modely Tatra 77 a 87. Nová šesťstovka si z nich vzala revolučnú koncepciu s aerodynamickou karosériou, vzduchom chladeným motorom vzadu a podvozkom, ktorého základom bola centrálna rúra. Keďže však išlo o lacnejší model, pod zadnú kapotu sa dostal menší 4-valcový boxer s objemom 1 950 kubických centimetrov a výkonom 38 kW. Vďaka nízkemu odporu vzduchu (Cx 0,32) i tak dosahoval Tatraplan maximálnu rýchlosť až 130 km/h. Na svoju dobu to bolo výsostne moderné auto s veľkým obchodným potenciálom, no prišlo v tých najhorších časoch.

Tatra T600 bola síce menšia ako 8-valcové... Foto: rajveteranu.cz
Tatra T600 Tatraplan - 1952 Tatra T600 bola síce menšia ako 8-valcové Tatry, požičala si ale ich koncepciu s aerodynamickou karosériou a motorom vzadu.

V roku 1948 sa po „víťaznom februári“ vlády ujali komunisti a centrálne riadené hospodárstvo prisúdilo tomuto autu úlohu vozidla pre straníckych „papalášov“ či šéfov znárodnených podnikov. Navyše padlo rozhodnutie, aby sa výroba Tatraplanu presunula do Mladej Boleslavi s tým, že Tatra bude produkovať už len úžitkové autá, také potrebné pre veľké stavby päťročníc. Na jar 1951 zišli z liniek v Kopřivnici posledné kusy a na jeseň 1951 sa produkcia Tatraplanu presťahovala pod krídla Škody, do vtedy nových závodov AZNP. Nebol to dobrý nápad. Tatru považovali škodováci za „votrelca“, a tak sa k nej aj správali. Kvalita rapídne klesla a poruchovosť rástla. Nízkou kvalitou trpel aj export, ktorý bol pre Tatru kľúčový. Veď k zahraničným zákazníkom mierila dovtedy celá tretina produkcie.

Interiér vyzerá byť v dokonalom stave. Má... Foto: rajveteranu.cz
Tatra T600 Tatraplan - 1952 Interiér vyzerá byť v dokonalom stave. Má zvláštnu kombináciu čalúnenia.

Nakoniec vzniklo z Tatry 600 len 6 342 kusov, z čoho 2 100 kusov pochádzalo zo Škody. Posledné exempláre škodováci dodali v roku v roku 1952, teda len rok po veľkom „sťahovaní“ a štyri roky od spustenia produkcie. Osud ambiciózneho modelu tým bol definitívne spečatený. O to vzácnejšie však Tatraplany dnes sú. I keď zďaleka nie také vyhľadávané ako 8-valcové modely Tatry. Dokladuje to viac ako tri roky starý inzerát na Tatru T600 na českom portáli rajveteranu.cz. Ide o exemplár v dokonalom stave z roku 1952. A nedávno pribudla ďalšia ponuka na T600, opäť z roku 1952, teda model z éry Škody. Vyzerá tiež k svetu. Veľa o histórii ale súčasný majiteľ neprezradil.

Vzduchom chladený boxer s objemom dvoch litrov... Foto: rajveteranu.cz
Tatra T600 Tatraplan - 1952 Vzduchom chladený boxer s objemom dvoch litrov by mal mať výkon 38 kW, tak ako v časoch, keď bolo toto auto nové.

Vieme len toľko, že tento Tatraplan podstúpil kompletnú renováciu, ukončenú pred dvoma rokmi. Odvtedy vraj auto najazdilo približne 2 000 km. Na rozdiel od staršej ponuky má chrómové nárazníky s dvojitým červeným prúžkom. Interiér je čalúnený kombináciou bordovej látky a sivej koženky. Ak by sa vám páčil, môže byť váš za 1 500 000 českých korún, čo je približne 59 000 eur. Zdá sa vám to veľa? Koľko sa ich ale mohlo zachovať v takomto stave zo 6 342 vyrobených kusov? Navyše, táto Tatra T600 je lacnejšia ako spomínaný neúspešne ponúkaný exemplár. Jeho cenovka je až 1 850 000 eur, takmer 73 000 eur. Dokonca časom zdražel. Ešte vlani v lete stál „len“ 1,7 milióna korún.

Tatra T600 Tatraplan - 1952
Tatra T600 Tatraplan - 1952
+5Tatra T600 Tatraplan - 1952

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Tatra #Tatraplán #Tatra T600
Články podľa značiek