Taliansko je krajinou, ktorá v rámci Európskej únie patrí k tým, ktoré majú najhustejšiu sieť rýchlostných radarov. Zaviedli tam totiž zákon, že pokuty za prekročenie rýchlosti sú priamym príjmom do rozpočtu jednotlivých miest a obcí. Od toho momentu sa začali radary v Taliansku nekontrolovane množiť a často sú umiestňovanie na bizarných miestach, kde nijakým spôsobom neprispievajú k bezpečnosti na cestách.
Politici, či už štátni alebo komunálni, ich začali brať ako efektívny prostriedok na vylepšenie rozpočtov. Len pre zaujímavosť – napríklad rýchlostný radar na Via Mandriole v Sant’Alberto bol osadený len na jeseň 2022 a dodnes už na ním zaznamenaných pokutiach vybrali vyše milión eur. A práve takéto radary začal minulý rok systematicky likvidovať fantóm, prezývaný Flexman.
Videotest: Ford Ranger ponúka komfort ako klasické SUVNad obrovským množstvom radarov v Taliansku sa pozastavujú dokonca aj niektorí predstavitelia polície. Tí samozrejme konanie Flexmana odsudzujú, považujú ho za vandala, ktorý zhoršuje bezpečnosť na cestách (v Taliansku príde denne k približne 600 nehodám, pri ktorých je príčinou vysoká rýchlosť), no zároveň dodávajú, že obrovská podpora Flexmana u verejnosti a záľaha pokút, ktorá zaťažuje štátnych aj mestských policajtov svedčia o tom, že kompetentní by sa mali prinajmenšom zamyslieť nad tým, či stacionárne radary nie sú obcami a mestami skutočne zneužívané.
Flexman ich za približne trištvrte roka zlikvidoval už vyše 60 a podľa informácií od polície je veľmi technicky zručný, používa rôzne typy náradia profesionálnym spôsobom a radar nimi dokáže zlikvidovať v priebehu pár desiatok sekúnd, najčastejšie ich odreže karbobrúskou. Aj vyššie spomínaný „miliónový“ radar v Sant’Alberto mu začiatkom februára padol za obeť, čo u mnohých vyvolalo neskrývané sympatie. Dokonca pribúdajú jeho napodobovatelia, ktorí začali radary v Taliansku likvidovať rôznymi spôsobmi – strelnými zbraňami, poľnohospodárskou technikou alebo ich tiež jednoducho odpília.
Talianske „antiradarové hnutie“ nadobudlo dokonca také rozmery, že zakročí priamo vláda. A to tak, že plánuje zákonom obmedziť zneužívanie stacionárnych radarov mestami a obcami, pričom vykonávacia vyhláška má presne popisovať situácie, kedy a kde možno radary umiestňovať. Bude to možné len v rizikových úsekoch, kde štatisticky vzniká nadštandardné množstvo nehôd, zapríčinených vysokou rýchlosťou a kde štátna polícia jednoznačne potvrdí, že radar prispeje v danom úseku k zvýšeniu bezpečnosti. V zónach, kde je znížená rýchlosť na menej ako 50 km/h by dokonca stacionárne radary neboli povolené vôbec.
Tento zákon chce osobne presadiť taliansky vicepremiér a minister dopravy Matteo Salvini, ktorý vyhlásil, že mestá a obce si týmto spôsobom nemôžu robiť z motoristov „dojnú kravu“. Salvini je totiž už dlhší čas v spore so starostom Bologne Matteom Leporem, ktorý začal nekompromisne nasadzovať stacionárne radary v mestských zónach s rýchlosťou obmedzenou na 30 km/h.