Tento rok sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) za prvé dva mesiace zaregistrovalo 15 637 nových osobných áut (kategória M1). Z toho vo februári 7 702. V januári to bolo 6 680, čo značí oproti minulému mesiacu nárast o 15,30 percenta.
Zaujímavejšie je možno medziročné porovnanie. Vo februári 2023 sa na Slovensku registrovalo 6 623 nových áut, čo značí medziročný nárast na úrovni 16,29 percenta. Veľmi podobne to vyzerá aj keď zohľadníme oba predošlé mesiace. Za január a február roku 2023 sa na Slovensku registrovalo spolu 13 303 nových áut, v rovnakom období tohto roku to bolo vyššie spomínaných 15 637 áut. To značí nárast na úrovni 17,55 percenta. To je z nášho pohľadu veľmi slušná hodnota najmä vzhľadom na to, že mnohí analytici očakávajú, že trh s novými autami bude na Slovensku a aj v celoeurópskom meradle skôr stagnovať, alebo rásť len veľmi mierne. Zatiaľ však máme za sebou len dva kompletné mesiace, takže na nejaký prílišný optimizmus je v tomto smere ešte naozaj priskoro.
VIDEO: Špičkový motorár o nejasnej budúcnosti spaľovacích motorovDáta združenia ACEA za celú Európu v čase písania tohto článku ešte neboli známe, takže porovnávať zatiaľ nemôžeme. Vráťme sa preto na slovenský trh. Postupne rastie aj podiel elektrifikovaných áut (elektromobily + plug-in hybridy). Za prvé dva mesiace tohto roku sa ich predalo 816, čo predstavuje trhový podiel na úrovni 4,91 percenta, čo značí oproti januáru mierny pokles. Predaje elektromobilov a plug-in hybridov sú na slovenskom trhu po prvých dvoch mesiacoch vzácne vyrovnané, elektromobily mierne prevažujú (407 verzus 382 kusov).
Pokiaľ sa pozrieme na čisté elektromobily (BEV), tak za prvé dva mesiace tohto roku sa ich na Slovensku predalo 407, zatiaľ čo pred rokom to bolo len 184, čo značí 121-percentný nárast predaja. To síce vyzerá dobre, no väčšiu výpovednú hodnotu než predané kusy ma trhový podiel elektromobilov. Ten bol za prvé dva mesiace roku 2024 na úrovni 2,62 percenta, zatiaľ čo v rovnakom období roku 2023 to bolo 1,38 percenta. V tomto smere patríme prakticky na úplný chvost v celej EÚ.
Zatiaľ v tomto roku najviac čistých elektromobilov predal na Slovensku Volkswagen (60), s malým odstupom sú za ním Škoda (55) a Kia (54). Na to, že v portfóliu má zatiaľ jediný elektromobil, sa dobre darí aj Dacii, ktorá je so svojim Springom (44 kusov) na priebežnom 4. mieste.
Čítajte viac Škoda proti všetkým: Toto je 20 najpredávanejších áut v ČeskuV tomto čísle však nie je zarátaná Tesla, ktorá nemá na Slovensku oficiálne zastúpenie a preto nefiguruje v štatistikách ZAP SR. To je dosť zásadný rozdiel, pretože podľa štatistík, ktoré poskytla Pravde SEVA (Slovenská asociácia pre elektromobilitu) je Tesla jednoznačne najúspešnejšou elektroznačkou na Slovensku.
Údaje za prvé dva mesiace roku z hľadiska dlhodobého trendu zatiaľ nemajú veľkú výpovednú hodnotu, takže len stručne: oproti januáru z prvej pätnástky vypadol Volkswagen Tiguan a vrátilo sa do nej Suzuki SX4 S-Cross, ktoré predbežne rebríček uzatvára.
V medziročnom porovnaní je v nižšie uvedenom rebríčku najväčším skokanom Octavia, ktorá sa o tom čase pred rokom delila s Kiou Sportage o 9. až 10. miesto, zatiaľ čo je aktuálne s obrovským náskokom na jeho čele. Je to aj tým, že česká automobilka ešte stále „dobieha zameškané“ z uplynulého roku, keď sa potýkala s výrazným nedostatkom niektorých komponentov a dodávky jej áut viazli.
Zaujímavé je, že s výnimkou Dacie Duster na 9. mieste sú v rebríčku top 15 najpredávanejších bestsellerov zastúpené len škodovky (7 modelov) a ázijské modely (7 kusov). Predaj francúzskych áut je aj naďalej na slovenskom trhu v hlbokom útlme. Najlepší z nich je Citroën C3 na 30. mieste, 36. je Peugeot 308 a hneď za ním sú v závese ďalšie dva modely tejto francúzskej značky: 308 a 2008.
Viac ukazuje nasledujúca tabuľka 15 najpredávanejších áut na Slovensku za prvé dva mesiace roku 2024 aj s medziročným porovnaním.