Poľsko a pobaltské krajiny prestali voľne vpúšťať do Euroázijskej únie nové autá v hodnote nad 50 000 eur alebo s motorom so zdvihovým objemom nad 1,9 litra. Dodávka takýchto áut je sankciami zakázaná a na ich vývoz je teraz potrebné písomné povolenie od výrobcu. Poľskí colníci nepovoľujú dovoz drahých áut a áut s motorom s objemom nad dva litre a viac do Bieloruska a tranzit cezeň do iných krajín Euroázijskej hospodárskej únie (Arménsko, Kirgizsko, Kazchstan). Colníci požadujú od výrobcu doklad s povolením na vývoz auta z Európskej únie a potvrdenie, že konečný príjemca vozidla sa nachádza mimo Ruska a že vývoz neporuší sankcie. Oznámenia o tom sú vyvesené na kontrolných stanovištiach.

Ako uvádza Moscow Times, nové opatrenie vstúpilo do platnosti 22. marca. Rovnaký zákaz zaviedla aj Litva. Dôvodom je, že autá deklarované na vývoz do niektorej z krajín Euroázijskej hospodárskej únie v skutočnosti obchádzali sankcie a putovali k ruským zákazníkom cez nelegálne schémy dovozu. Podľa najnovších dostupných údajov o dovoze zahraničných áut, ktoré zverejnila ruská agentúra Avtostat v januári 2024, sa Bielorusko umiestnilo na štvrtom mieste v dovoze nových áut zo zahraničia do Ruska. Na dovoze sa podieľalo 1,7 %, no v dovoze ojazdených áut hneď na druhom mieste za Japonskom s takmer 15-percentným podielom.

Očakáva sa, že obmedzenie celkom nezabráni obchádzaniu sankcií, no v každom prípade zvýši cenu áut, ktoré sa do Ruska predsa len dostanú. Podľa Ruskej únie predajcov automobilov sa už na konci roka 2023 blíži priemerná cena k trom miliónom rubľov. Od augusta 2023 do februára sa náklady na kúpu auta zvýšili o viac ako štvrtinu v dôsledku zvýšenia cien na zahraničných aukciách, komplikácií v dodávateľských schémach, ako aj zvýšenia recyklačných poplatkov, konštatovala ruská centrálna banka. Ceny budú pravdepodobne naďalej rásť. Nové pravidlá pri dovoze však Rusko len a len privíta, pretože už dlhší čas sa snaží zabrániť paralelnému dovozu áut za nižšie colné sadzby.

Vlani zvýšilo Rusko recyklačný poplatok, ktorý treba platiť pri dovoze zahraničných áut, sprísnili sa podmienky platenia zvýhodnených recyklačných poplatkov a od 1. apríla pri dovoze áut z krajín EAEU do Ruska budú musieť dovozcovia doplatiť peniaze ušetrené pri colnom odbavení v inej krajine únie. Tento rozdiel sa započíta do recyklačného poplatku. Rusko tým chce podporiť domácich výrobcov, najmä najväčšiu automobilku AutoVaz a tiež predaj čínskych áut montovaných v ruských automobilkách, zväčša v bývalých závodoch zahraničných značiek. AvtoVaz trvá na ďalšej podpore domáceho automobilového priemyslu. Podľa šéfa AvtoVazu Maxima Sokolova čínski výrobcovia dávajú zľavy, ktoré kompenzujú zvýšenie šrotovného, a preto Ladu vytláčajú z tradičných segmentov trhu,“ tvrdí Sokolov.