Česká Tatra si brúsila zuby na luxusný aerodynamický model už koncom dvadsiatych rokov. Predchádzal mu prototyp Tatra V 570, ktorý overil koncepciu s motorom vzadu, ale bol podstatne menší. Práce na sériovom aute sa začali v roku 1931, a to v prísnom utajení. Za techniku a konštrukciu zodpovedali Hans a Erich Ledwinkovci. Dizajn karosérie mal na starosti Erich Übelacker.
Zrod v aerodynamickom tuneli
Prvý prototyp začal jazdné skúšky o necelé dva roky neskôr. Vzniklo celkom šesť kusov, pričom na každom Tatra overovala rôzne konštrukčné prvky. Líšili sa od seba napríklad uchytením dverí, spôsobom prívodu chladiaceho vzduchu k motoru alebo čelným oknom, ktoré bolo buď dvojdielne, alebo trojdielne. Jeden z prototypov mal úplne zapustené predné svetlá a sedadlo vodiča umiestnené v strede.
Práve ten ukázala Tatra v predpremiére na autosalóne v Berlíne už v roku 1933. Bolo jasné, že v českých vodách sa rodí čosi výnimočné. Napriek odlišnosti prototypov bola základná koncepcia jasná. Tatra skombinovala svoj povestný rám tvorený centrálnou nosnou rúrou a výkyvné nápravy s novátorským umiestnením vzduchom chladeného 8-valca vzadu a aerodynamickou celokovovou polosamonosnou karosériou.
Čítajte viac Tatra T600: Toto je ďalší krásny kus, ktorý nik nechceAerodynamika bola jednou z hlavných priorít vývoja. Tatra 77 bola vlastne prvým automobilom sveta, ktorého aerodynamické vlastnosti ladili konštruktéri vo veternom tuneli. V tom čase bol k dispozícii len tunel využívaný pre testy lietadiel a vzducholodí. Základné tvary sa rodili podľa princípov definovaných expertom na aerodynamiku Paulom Jarayeom. Tak sa na Tatre objavila aj neodmysliteľná stabilizačná plutva, ktorá redukovala vplyv bočného vetra pri vysokých rýchlostiach, či zakryté zadné kolesá.
Premiéra v Prahe
Sériový model predstavila automobilka verejnosti pod označením Tatra 77 prvýkrát v Prahe 5. marca 1934. Novinka pôsobila ako zjavenie z budúcnosti. Na tomto aute nebolo nič, čo by pripomínalo súdobú konkurenciu. Prúdnicová karoséria so súčiniteľom odporu vzduchu Cx 0,37 umožňovala Tatre 77 excelentné jazdné výkony. A to aj napriek tomu, že jej vzduchom chladený vidlicový 8-valec s objemom 2 969 cm³ a moderným rozvodom OHC, dosahoval pomerne skromný výkon 44 kW, teda 60 koní.
Čítajte viac Túto Tatru 603 predávajú v Holandsku. Drahšia asi neexistujeLuxusná šesťmiestna limuzína s dĺžkou 5 130 mm, obrovským rázvorom 3 150 mm a hmotnosťou približne 1 700 kg dokázala vyvinúť rýchlosť 145 km/h. Konkurencia pritom potrebovala na dosiahnutie rovnakej rýchlosti minimálne 75 kW, teda viac ako sto koní. O spomalenie sa starali štyri hydraulické brzdy. Pruženie mali na starosti jednoduché poleliptické listové pružiny. Aby Tatra kompenzovala zaťaženie zadnej nápravy motorom, umiestnila batériu a rezervné koleso pod prednú kapotu.
Novinárom predstavila Tatra revolučnú novinku hneď po premiére. Hodnotenia boli veľmi pozitívne. Podľa vtedajšej tlače oceňovali jazdci dobrú ovládateľnosť, správanie v zákrutách, nadpriemerné pohodlie a nízku hladinu hluku pri vysokých rýchlostiach. Očarení boli aj dynamikou vzhľadom na nízky výkon motora. Maximálnu rýchlosť vedela pritom Tatra 77 nielen ľahko dosiahnuť, ale ju aj dlhodobo udržať.
V Paríži bol poprask
S komfortom to bola naozaj pravda, veď Tatra 77 mala priestranný interiér a takmer úplne rovnú podlahu, keďže nepotrebovala centrálny hnací hriadeľ. Osemnásťpalcové kolesá a veľká svetlá výška 220 mm si dokázali poradiť s nekvalitnými cestami. Radenie rýchlostí uľahčovala prevodovka so synchronizáciou tretieho a štvrtého prevodového stupňa. So správaním pri prejazde zákrut to však až také ružové nebolo. Motor umiestnený vzadu a lichobežníkové nápravy mali totiž na svedomí sklony k pretáčavosti.
Produkcia odštartovala ešte v roku premiéry, teda v roku 1934. Aj preto si Tatra prisvojuje prím vo výrobe prvého sériového aerodynamického osobného vozidla. Samozrejme, to isté si myslia aj niektoré ďalšie automobilky. Napríklad Chrysler. Lenže jeho Airflow z roku 1934, s vysokou prednou kapotu ukrývajúcou mohutný 8-valec, nemožno vôbec prirovnávať k elegancii aerodynamického „zázraku“ z Kopřivnice, ktorý si mohol s koncepciou „všetko vzadu“ dovoliť nízku a oblú prednú časť. Tatra jednoducho urobila dieru do sveta.
Čítajte viac Tatra T700: Posledný mohykán z Kopřivnice je na predaj. Cena tomu zodpovedáPotvrdilo sa to aj počas prvej medzinárodnej prezentácie na jeseň v Paríži. Tatra 77 dala do pozoru pánov z amerických koncernov Ford, General Motors, Chrysler, ale aj konštruktérov z britského Rolls-Royce, ktorí nedokázali pochopiť, ako je možné dosiahnuť s výkonom 60 koní rýchlosť takmer 150 km/h. Aerodynamika a relatívne nízka hmotnosť boli však aj kľúčom k nízkej spotrebe paliva. Tá sa pohybovala v rozmedzí od 13 do 16 litrov, čo bolo neporovnateľne menej ako pri rovnako rýchlej konkurencii, najmä tej z USA.
Modernizácia už po dvoch rokoch
V tejto podobe sa Tatra 77 vyrábala len dva roky, pričom vzniklo skromných 101 kusov. Už v roku 1936 totiž podstúpila modernizáciu. Model 77 A dostal 8-valec so zväčšeným objemom na 3 378 cm³ a vyšším kompresným pomerom 6:1 (predtým 5,5:1), To prinieslo aj zvýšenie výkonu zo 45 na 55 kW. Problémy s chladením oleja vyriešili dva olejové chladiče. Maximálna rýchlosť však vzrástla len o 5 km/h, keďže áčko bolo väčšie a ťažšie.
Čítajte viac Tatra V8 MTX: Neuveriteľné. Český superšport opäť ožije, vznikne 10 kusovDĺžka vozidla dosahovala teraz až 5 410 mm a rázvor 3 250 mm. Hmotnosť vzrástla na 1 800 kg. Na druhej strane sa zlepšila aerodynamika a stabilita pri vysokých rýchlostiach. Navonok sa áčko líšilo aj štandardne dodávaným centrálnym predným reflektorom. Z modernizovanej verzie vyrobila Tatra ďalších 154 exemplárov. Celkový počet Tatier 77 tak dosiahol do roku 1938 255 exemplárov. Nebola to teda v pravom zmysle sériová produkcia.
Práve veľký podiel remeselnej práce však umožňoval vznik atypických verzií. Tak vznikla napríklad vzácna dvojdverová Tatra 77a, ktorú využíval sám dizajnér Übelacker. Ďalší špeciálny exemplár zas vlastní pražské technické múzeum. Táto Tatra 77 z roku 1937 je o 180 mm širšia a má väčší sklon čelného okna. Na Tatru 77 nadviazal model 87, vyrábaný paralelne s modelom 77 od roku 1936 až do roku 1950. Tento však nie je zberateľsky zďaleka tak cenený ako práve Tatra 77.