Od roku 2016 poskytli Nemci na dotovanie kúpy elektromobilov vyše 10 miliárd eur, len vlani to bolo 2,4 miliardy. Lenže aj Nemecko zaťahuje dlhovú brzdu. Už v septembri zrušilo štátne subvencie na elektromobily pre firemnú klientelu a v decembri oznámilo zo dňa na deň aj koniec dotácií pre súkromné osoby. Tie podané sa síce ešte vybavia, ale nové žiadosti už Nemecko neschvaľuje. Efekt? Okamžitý pád predaja elektrických áut. Nič na tom nemení ani fakt, že Nemci patria k najsolventnejším v Európe. Aj pre nich sú elektromobily drahé a ak nemôžu využiť dotácie, zvolia si auto so spaľovacím motorom.
Čítajte viac Ofenzíva začala. Tento rok bude každý štvrtý elektromobil v EÚ z ČínyVlani v septembri sa tak zrútili predaje batériových elektromobilov medzimesačne o 73,4 % a medziročne o 29 %. Samozrejme, bol to efekt prasknutej bubliny. V auguste totiž firmy nakupovali v poslednej chvíli, čo sa dá. Lenže situácia sa nezlepšila ani v ďalších mesiacoch. V októbri síce došlo v medziročnom porovnaní k nárastu o 4,3 %, ale v novembri opäť k poklesu o 29 %, no a december bol pre výrobcov elektrických áut ďalšou katastrofou. Odbyt sa v porovnaní s decembrom 2022 znížil o 48 %, keď sa predalo len 54 654 elektromobilov. Vlani sa síce v Nemecku predalo 524 219 elektromobilov, čo je viac ako 470 559 rok predtým, ale zdá sa, že ide o posledný nárast.
Čítajte viac Koľko prerábajú výrobcovia elektromobilov na každom aute? TisícePotvrdzuje to vývoj v tomto roku. Zdvihnúť predaje elektrických áut na čísla spred roka sa nedarí. V januári sa v Nemecku predalo 22 474, vo februári 27 479 a v marci len 31 384 elektromobilov. Trend je teda stúpajúci, ale v medziročnom porovnaní sa stále bavíme o razantnom prepade. V marci to bolo o 28,9 percenta. Podiel elektromobilov na nových registráciách padol pod 12 %. Ešte v lani v treťom mesiaci mali podiel takmer 16 %. Rátať teda s neustálym rastom je nereálne. Na tento trend doplácajú najmä čisté elektromobilky. Taká Tesla padla v marci viac ako o polovicu. Pokles elektromobilov bol tak razantný, že z hľadiska pohonov ich v marci v Nemecku predbehli aj dieselové autá s podielom 18,3 %. To napriek všemožným reštrikciám a zužujúcej sa ponuke.