Tragédia v Spišskom Podhradí: Môže za smrť troch dievčat 20-ročný autobus alebo zlyhal človek?

Môže za smrť troch dievčat chyba technika v starom autobuse dovezenom z Poľska, išlo o nedbalosť šoféra, alebo je príčina v niečom úplne inom?

11.04.2024 06:00
debata (11)
S dievčatami, ktoré zahynuli pod kolesami autobusu, sa prišli rozlúčiť stovky ľudí
Video

Tragická nehoda v Spišskom Podhradí, pri ktorej vyhasli životy troch mladých dievčat a niekoľko ďalších utrpeli zranenia sa ešte stále vyšetruje a je prirodzené, že polícia v takto citlivom prípade nechce poskytovať pred jeho ukončením žiadne bližšie informácie. Príčiny a okolnosti tragédie sú totiž stále v štádiu vyšetrovania a okresný vyšetrovateľ v prípade vykonáva potrebné procesné úkony. K nehode prišlo v sobotu 6. apríla krátko po siedmej hodine ráno.

Starší autobus

My sme sa pozreli na to, čo túto nehodu mohlo spôsobiť. Diaľkový autobus, ktorý viezol skupinu mladých veriacich na diecézne stretnutie mládeže, patrí dopravnej spoločnosti DMM Bus so sídlom v Starej Ľubovni. Ide o model Neoplan N 2216 SHD Tourliner, vyrobený v roku 2004. Je to 55-miestny 12 metrov dlhý autobus vážiaci takmer 14 ton. Pod kapotou má 12-litrový naftový motor s výkonom 338 kW, spojený s 12-stupňovou automatickou prevodovkou. Koncom apríla tohto roku mal absolvovať pravidelnú technickú kontrolu, tou predošlou prešiel bez závad.

Po cestách jazdil tento konkrétny autobus už 20 rokov a za ten čas prešiel rukami niekoľkých majiteľov. Od roku 2011 do roku 2015 jazdil vo Francúzsku, následne až do roku 2022 bol evidovaný v Poľsku. Z Poľska ho potom doviezli na Slovensko, kde bol do prevádzky uvedený v máji 2022. Čo sa reálne stalo, ukáže až vyšetrovanie. Známych je však niekoľko detailov. Podľa polície sa autobus z neznámych príčin pohol a skupina mladých ľudí, ktorí stáli pred ním a vystupovali, sa dostala podeň. Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas) krátko po tragickej udalosti potvrdil, že v čase nešťastia bol vodič v kabíne a následná skúška na prítomnosť alkoholu v krvi bola negatívna.

Pri nehode vyhasli životy troch mladých dievčat
Video

Udalosť sa odohrala na takmer rovnej ceste a relatívne blízko väčšej odstavnej plochy, kde možno bezpečne zaparkovať. To, že autobus nezastal na nej možno vodičovi vyčítať, pravdepodobne chcel pasažierom umožniť komfortnejší výstup. Nie je však už celkom bežné, aby sa väčšia skupina ľudí formovala priamo v jazdnej dráhe autobusu a nie po jeho boku, čo je oveľa bezpečnejšie.

Prečo sa pohol?

Primátor mesta Spišské Podhradie Michal Kapusta pre TV JOJ potvrdil, že keď prišiel na miesto, autobus stál na zastávke a zrazu sa pohol. Príčin, prečo sa tak stalo, môže byť niekoľko. Patrí k nim chyba vodiča, ktorý autobus riadne nezabrzdil, prípadne jeho nesprávne narábanie s automatickou prevodovkou. Treťou možnou príčinou je nejaká technická porucha bŕzd, prípadne prevodovky.

Portál Čas.sk napísal, že vodič podľa zdroja blízkeho vyšetrovaniu nemal byť na automatickú prevodovku zvyknutý. Mohlo sa teda stať, že zastal, šliapol na brzdový pedál, no volič automatickej prevodovky nechal zaradený v režime pre jazdu vpred a zároveň preventívne nezatiahol ručnú brzdu. Následne mohol počas vystupovania skupiny mladých ľudí nakrátko venovať pozornosť nejakej inej aktivite, uvoľniť nohu z brzdy, autobus sa pohol vpred a nešťastie bolo neodvratným.

Príslušníci záchranných zložiek zasahujú po... Foto: Polícia SR - Prešovský kraj
nehoda, autobus, záchranári, sanitka, hasiči Príslušníci záchranných zložiek zasahujú po nehode autobusu v Spišskom Podhradí. 6. apríl 2024

Tiež mohla nastať situácia, že vodič nechal stáť autobus iba na zastávkovej brzde, ktorá má také špecifikum, že keď poklesne tlak v sústave, tak povolí a autobus sa samovoľne pohne. V rozhovore pre denník Korzár to potvrdil Filip Mýtnik, vodič dopravnej spoločnosti eurobus, ktorý doplnil: „Autobus má dva druhy zaisťovacích bŕzd. Jedna je klasická ručná, podobný princíp ako na aute, len je vzduchová a druhá je takzvaná zastávková. Keď vám otvorí dvere, tak sa automaticky zapne táto brzda. Ale táto brzda sa nevypne, keď dvere vodič zavrie, ale vypne sa vtedy, keď ju odistí ešte plynovým pedálom. Autobus sa až tak dá do pohybu. Neviem, či to bol tento konkrétny prípad, ale všetky naše autobusy to majú takto.“ Či mal daný autobus zastávkovú brzdu, sa snažíme zistiť priamo u jeho výrobcu, zatiaľ nám neodpovedal.

pohreb rozlúčka Čítajte viac S dievčatami, ktoré v sobotu zahynuli pod autobusom v Spišskom Podhradí, sa rozlúčili bielymi ružami

Že chyba vodiča je jedným z možných scenárov nepriamo naznačil aj premiér Fico v statuse na sociálnej sieti, v ktorom napísal, že hovoril s ministrom vnútra M. Šutajom Eštokom, ktorý mu poskytol potrebné informácie o nehode a zároveň dodal, že „tragédia mladých ľudí v Spišskom Podhradí je len ďalším dôkazom, aké nešťastie môže spôsobiť ľudská nedbalosť.“

Ak by sa ukázalo, že skutočne išlo o usmrtenie z nedbanlivosti, tak v tom prípade vodičovi hrozí podľa trestného zákona trest odňatia slobody na 4 až 10 rokov. (Zákon č. 300/2005, § 149, ods. 3) . Zvýšená sadzba je v tomto prípade kvôli tomu, že ide o spôsobenie smrti z nedbanlivosti dvom alebo viacerým osobám. Treba však zdôrazniť, že kým vyšetrovanie nepreukáže opak, vodič je nevinný a celá tragédia mohla byť zapríčinená nejakým zlyhaním techniky.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 11 debata chyba Newsletter
Články podľa značiek