BMW ukázalo po 34 rokoch tajný koncept. Má motor V16!

Koncom osemdesiatych rokov chcelo BMW postaviť najlepšie auto planéty. Supersedan so 16-valcom však nakoniec skončil v depozite. Zaujímavé je, že o ňom poriadne nik nevedel. Na svetlo sveta ho mníchovská automobilka vytiahla len pred pár dňami na zraze Techno-Classica Essen.

12.04.2024 18:00
debata (2)
Na začiatku 16-valcových ambícií stál prototyp... Foto: BMW
BMW 767i V16 - 1988 Na začiatku 16-valcových ambícií stál prototyp BMW 767iL. Jeho motor bol taký veľký, že sa pod prednú kapotu nezmestili chladiče. BMW ich preto nainštalovalo do kufra. Aj preto má na zadných blatníkoch lapače vzduchu.

V osemdesiatych rokoch bolo už BMW zdatným súperom konkurenčného Mercedesu-Benzu, hoci výrobu áut začalo oveľa neskôr ako jeho veľký rival zo Stuttgartu. Ten v tomto časae finišoval s vývojom úžasnej vlajkovej lode triedy S, ktorá dostal neskôr prezývku Mamut. Napokon, išlo najväčší a najťažší Mercedes-Benz v histórii a ešte k tomu s 12-valcovým motorom. No ani v Mníchove nezaháľali. Naopak, už v roku 1986 debutovala nádherná limuzína radu 7 (E32) vrátane vrcholovej modifikácie 750i s 5-litrovým 12-valcom, ktorou to Mníchov poriadne natrel Stuttgartu. Lenže BMW si postavilo ešte vyšší cieľ. Položilo si otázku, ako by mala vyzerať skutočná vlajková loď? A dospelo k názoru, že ak má byť nespochybniteľným lídrom automobilového luxusu, potrebuje viac ako 12 valcov.

BMW 767i V16 - 1988
BMW 767i V16 - 1988
+3BMW 767i V16 - 1988
Druhý prototyp BMW V16 už lapače vzduchu... Foto: BMW
BMW - projekt V16 1990 Druhý prototyp BMW V16 už lapače vzduchu nepotreboval. Naznačil aj dizajn neskôr predstaveného radu E38. A aby zvýraznil svoju prestíž, má tony chrómu na prednej maske a masívne zadné stĺpiky.
BMW - projekt V16 1990
BMW - projekt V16 1990
+5BMW - projekt V16 1990

A tak vznikol v roku 1988 projekt Super Seven, alebo aj Secret Seven. Išlo o upravený sedan radu 7 s monštruóznym motorom. Ten vznikol pridaním štyroch valcov k už existujúcemu motoru 5,0 V12. Zdvihový objem nového 16-valca tak narástol na 6,7 litra, výkon na 300 kW a krútiaci moment na 625 Nm. V tom čase čosi neuveriteľné. Lenže agregát bol taký veľký a dlhý, že keď ho nainštalovali pod prednú kapotu, chladiče sa tam už nezmestili. BMW vyriešilo dilemu ich premiestnením do kufra, takže Super Seven musel byť vybavený na zadných blatníkoch lapačmi vzduchu. Nevyzeralo to bohvieako a pod zadnú kapotu sa už nezmestil ani len kufor, ale zjavne to fungovalo. „Zlatá rybka“, ako sa neskôr hovorilo limuzíne s označením 767iL, šprintovala na stovku za šesť sekúnd a dosiahla maximálnu rýchlosť 282 km/h.

Tento monštruózny motor vznikol pridaním... Foto: BMW
BMW - projekt V16 1990 Tento monštruózny motor vznikol pridaním 4-valcov k pôvodnému 12-valcu z BMW 750iL. Mal výkon 255 kW.

Vtedajšiu triedu S by malo toto BMW v hrsti, ale na linky nezamierilo. Zlatá rybka bola totiž len zahrievacím kolom pred skutočným projektom superauta. A to v Mníchove skutočne postavili. Dozvedáme sa však o ňom oveľa neskôr. Doslova po desaťročiach. Debutovalo totiž na prestížnom zraze Techno-Classica Essen a spôsobilo poriadny rozruch. Ak bolo BMW 767iL Secret Seven, tak toto BMW muselo byť Super Secret Seven. Novšia verzia BMW V16 vznikla v prísnom utajení v roku 1990. Za jej dizajnom stál Boyke Boyer, ktorý „nakreslil“ sedmičku E32 aj tú budúcu E38, ktorú BMW predstavilo o štyri roky neskôr – v roku 1994. Preto experimentálna limuzína V16 pôsobí tak trochu ako ich fúzia. Majestátny sedan už nepotreboval zadné lapače vzduchu. Hliníková karoséria je dlhšia, takže sa všetko zmestilo tam, kam má.

V kabíne sa objavilo viac dreva ako v... Foto: BMW
BMW - projekt V16 1990 V kabíne sa objavilo viac dreva ako v akomkoľvek inom BMW. Dokonca sú tu drevené intarzie. Kabína pôsobí dodnes moderným dojmom a má dvojzónovú klimatizáciu.

V porovnaní s BMW 750iL mala novinka v chróme „utopené“ svetlá a masívne chrómové ľadvinky. No asi najväčšou zmenou sú aristokraticky široké zadné stĺpiky s kolmejším sklonom okna, ktoré pôvodne atletickej limuzíne dodali viac prestíže. A iste by sa páčili aj zákazníkom za Atlantikom, kde mohla skončiť nemalá časť produkcie. Pod prednou kapotou pracoval opäť 16-valec, odvodený z motora M70 5,0 V12 z E32, tentoraz s objemom 6,6 litra. Ponúkal výkon 255 kW, teda približne o 35 kW vyšší ako vrcholové BMW 750iL, no výrazne nižší ako pri „Zlatej rybke“. Už vtedy totiž vstupovali do platnosti prísnejšie emisné limity. Prejavilo sa to aj na dynamike. Presné dáta akcelerácie nepoznáme, ale limuzína bola v kombinácii s 5-stupňovou automatickou prevodovkou pomalšia ako prvý prototyp, i keď zlomiť hranicu 250 km/h dokázala s ľahkosťou.

Toto auto nakoniec pochovali vysoké náklady a... Foto: BMW
BMW - projekt V16 1990 Toto auto nakoniec pochovali vysoké náklady a ambícia zmocniť sa radšej značky Rolls-Royce.

BMW nakoniec projekt Super Seven zrušilo a prototyp zamieril do depozitu. A to bez toho, aby sa ním automobilka pochválila na niektorom z autosalónov. BMW asi usúdilo, že supersedan by bol príliš nákladný a nerentabilný, hoci imidž mníchovskej značky by katapultoval priam do stratosféry. Neskôr sa navyše história vyvinula úplne iným smerom. V Mníchove sa rozhodli, že lepšie ako postaviť super BMW bude kúpiť britskú značku Rolls-Royce. A to sa v roku 1998 po ťahaniciach s koncernom Volkswagen aj podarilo. Súboj dvoch velikánov na práva spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars aj so slávnym logom a soškou Spirit of Ecstasy skončili v mníchovskom košiari. Automobilka tak nepotrebovala ďalší vrcholový rad. Zaujímavé ale je, že v súvislosti s Rolls-Royce opäť BMW koketovalo so 16-valcovým motorom. Nakoniec si ale nový Phantom vystačil s 12-valcom a éra 16-valcového sna sa definitívne rozplynula. Nič také už nikdy nevznikne.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #BMW #BMW 7
Články podľa značiek