Nie je to tak dávno, čo sme vás zoznámili s krátkou elektrickou epizódou Škody, ktorá vyústila do výroby elektrickej Škody Favorit s označením Eltra. Pôvodne išlo o nápad švajčiarskeho obchodníka Bruna Frideza, ktorý mal už v roku 1989 v pláne upraviť a predávať vo svojej domovine takéto bezemisné autá. Nakoniec k spolupráci nikdy nedošlo, ale o dva roky neskôr sa projektu chytila plzenská škodovka, presnejšie jej konštrukčná pobočka Škoda Engineering. Tak vznikla Škoda Eltra v podobe hatchbackov a Favoritov. Prvé kusy začali jazdiť v roku 1991.
Čítajte viac Škoda Eltra 151: Poznáte elektrický Favorit? Enyaq predbehol o tri dekádyCieľom bolo zachovať čo najviac pôvodných komponentov. Eltre tak ostala 5-stupňová prevodovka aj spojka, len spaľovací motor 1,3 OHV (46 kW) nahradil jednosmerný trakčný elektromotor s výkonom 15,5 kW. Zdroj energie predstavovalo 14 olovených akumulátorov (6 V / 180 Ah), ktoré našli miesto pod podlahou batožinového priestoru, ale aj na mieste pôvodnej benzínovej nádrže. Mali hmotnosť 420 kg, no kapacitu len 15,1 kWh. Konštruktéri nezasahovali do brzdového systému ani do podvozka. Nebolo to v podstate nutné, pretože skromný výkon elektromotora umožňoval dosahovať maximálnu rýchlosť len 80 km/h.
Časť obrovskej nadváhy kompenzovali konštruktéri znížením užitočného zaťaženia na 280 kg. Keďže piaty rýchlostný stupeň by motor nezvládol, bol zablokovaný. Pri rozbiehaní nebolo nutné používať spojku. Stačilo zaradiť „jednotku“. Cúvalo sa pomocou spiatočky, pretože motor sa otáčal vždy len jedným smerom. Na dnešné pomery mala Eltra komicky krátky dojazd 80 km, aj to v ideálnych podmienkach. Neskoršie verzie Eltry vraj dokázali rekuperovať elektrickú energiu a dostali LiFeYPO4 akumulátory, čím sa predĺžil dojazd. Samotná prestavba prebiehala v závode Škoda Elcar Ejpovice.
Veľkú kariéru ale Eltra veru neurobila. Do Švajčiarska putovalo niekoľko desiatok exemplárov. Ďalšie elektromobily sa podarilo dostať do Nemecka, Veľkej Británie, Nórska, Švédska, Fínska či do Kanady. V Česku jazdilo asi 40 exemplárov v službách pošty. Do roku 1994, teda do konca výroby Favoritov, vzniklo približne 190 kusov hatchbackov Eltra 151 L a úžitkových Eltier 151 Pick-up. Dnes sú absolútnou raritou a počítajú sa na niekoľko muzeálnych kusov. O to viac šokuje, že na facebookovej skupine Low Miles No Miles sa objavili hneď tri exempláre elektrických pikapov, ktoré ponúka na predaj istý Alex v Alabame!
Podľa textu v príspevku ponúka tieto autá zberateľom. Na snímkach nevyzerajú príliš vábne, ale vzácne iste sú. Len ťažko povedať, či niečo také osloví aj Američanov. Škoda je za Atlantikom prakticky neznámou značkou. Ako píše Alex, autá zdedil po svojom dedkovi, ktorý ich do USA priviezol v roku 1993. Aké s nimi mal jeho starý otec plány, netušíme. Ale zámer mu asi nevyšiel, pretože tieto raritné elektromobily majú najazdených menej než 150 km! To ale rozhodne nebude zárukou plnej funkčnosti. Batérie musia byť takpovediac „mŕtve“. Alex ešte prezradil, že uvažuje nad tým, že ak sa mu autá nepodarí predať, jedno z nich prerobí na dieselový pohon.