„Viacnásobné zlyhanie je skôr pravidlom ako výnimkou,“ informoval nedávno médiá Richard Goebelt z TÜV. Ako dodal, pravdepodobnosť, že frekventanti vodičského kurzu pri opakovaných teoretických testoch uspejú, je v skutočnosti menšia ako tá, že zase neprejdú.
Podiel tých, čo to nezvládnu ani pri oprave, dosahuje totiž až 54 percent, a to naprieč vodičskými kurzmi na všetky kategórie vozidiel.
Čo sa týka praktickej skúšky, na tej vo všetkých skupinách prepadáva asi 30 percent účastníkov. Aj tu ich je však najviac medzi uchádzačmi o vodičské oprávnenie skupiny B, kde pohorí zhruba 42 percent testovaných. Ak idú na „reparát“, štyria z desiatich opäť zlyhajú.
Čítajte viac Ženy sú horšie vodičky, rozhodol španielsky súd v prospech autoškolyTo, že musia toľkí žiaci autoškôl znova podstúpiť testovanie, sa postaralo o ďalší rekord – ešte nikdy sa v Nemecku nekonalo tak veľa skúšok vo vodičských kurzoch ako v minulom roku.
Podľa správy TÜV dosiahol počet teoretických testov vo všetkých skupinách takmer dva milióny, čo je o osem percent viac ako predvlani. Aj praktických skúšok – 1,77 milióna – bolo najviac v histórii.
Fakt, že sa žiakom autoškôl často nedarí zavŕšiť kurz úspešnými testami, celý systém komplikuje. „Nezvládnuté skúšky pre nich znamenajú enormnú záťaž – finančnú aj psychickú,“ upozornil Goebelt.
Bodaj by nie, veď aj cena za vodičský kurz sa už vyšplhala do rekordných výšok. Žiaci nemeckých autoškôl museli vlani po prvý raz zaplatiť v priemere vyše 3 000 eur. Pri skupine B šlo o sumu asi 3 070 eur, čo je o 11 percent viac ako v roku 2022.
Dôvodom sú zvýšené náklady autoškôl na platy učiteľov, na vozidlá či pohonné hmoty. Ak žiak prvý raz zlyhá a musí ísť na opravu, kurz sa mu môže predražiť až na vyše 4 000 eur.
Čítajte viac Autocvičiská sú rovnaké ako pred polstoročím(Na Slovensku sú tieto náklady, prirodzene, oveľa nižšie. Pre porovnanie: obvyklá cena za kurz na získanie vodičského oprávnenia skupiny B sa na tunajších autoškolách pohybuje v rozmedzí 850 až 1 200 eur. Záleží najmä od konkurencie a kúpnej sily obyvateľstva v danom regióne.)
Podrobné údaje TÜV pritom ukazujú na veľké rozdiely medzi jednotlivými spolkovými krajinami. Najhoršie výsledky pri skúškach v autoškole dosahovali napríklad v Berlíne, kde pri teoretických testoch prepadlo až 49 percent účastníkov, teda každý druhý. V Hamburgu zase teoretické skúšky nezvládlo iba 35 percent, no praktické jazdy až 45 percent, čo je najviac v Nemecku.
Zaujímalo nás, či podobné zhoršenie pri skúšaní zaznamenali aj autoškoly na Slovensku. Aj vzhľadom na to, že od 1. apríla 2023 sa tam už teoretické skúšky robia novým spôsobom – elektronicky.
„Pokiaľ máme správne informácie, u nás na Slovensku prepadovosť pri záverečných skúškach nie je až taká desivá, ako uvádzate na príklade z Nemecka,“ povedal pre Pravdu Peter Polák, predseda dozornej rady Asociácie autoškôl SR.
Ako spresnil, pri skúškach prepadne asi 25 percent účastníkov. „Dovolíme si tvrdiť, že úspešnosť frekventantov na skúške z teoretickej časti v nemalej miere závisí aj od výberu autoškoly. Najnižšia cena za výcvik by nemala byť hlavným kritériom pri jej výbere,“ upozornil Polák.
Čítajte viac Pozor! Toto sú 3 zásadné zmeny pri získaní 'vodičáku', platiť začnú od januára„Z okruhu autoškôl združených v našej asociácii nezvládnu frekventanti úspešne absolvovať skúšku len v ojedinelých prípadoch. Na prvý pokus je prepadovosť na úrovni 10 až 15 percent,“ vysvetlil predseda dozornej rady AASSR.
Podľa neho sú skúšky v Nemecku podobné ako u nás. Spôsob ich vykonávania je rovnaký, odlišná je iba obsahová náplň, spôsob, ako sa zadávajú otázky, no aj technické a grafické spracovanie.
„Žiaľ, musíme skonštatovať, že v aktuálnom čase – od 1. apríla 2023 – sa síce na Slovensku vykonávajú skúšky z teórie na počítači, ale obsahová náplň niektorých otázok nie je v súlade s požiadavkami súčasnej doby. Niektoré otázky, najmä z konštrukcie, sú z kategórie "historické“, a do testov už v súčasnosti nepatria," zhodnotil Polák.