V aktuálnom vydaní hry Gran Turismo 7 dostupnom od 25. apríla môžu hráči pretekať aj s novým vozidlom Škoda Vision Gran Turismo. Ide o ľahko futuristický koncept, ktorý odkazuje nielen na súčasný dizajnový jazyk automobilky Modern Solid, ale predovšetkým na bohatú históriu značky v motoršporte. Nie je náhodou, že sa dizajnéri pri príprave virtuálneho špeciálu inšpirovali Škodou 1100 OHC alebo 130 RS.
Virtuálna ale v mnohom reálna
Aj keď je koncept Vision Gran Turismo predovšetkým virtuálna záležitosť, museli dizajnéri pri jeho návrhu zohľadniť množstvo parametrov. To je dané požiadavkami samotnej hry. „Gran Turismo neláka len na špičkovú grafiku, hra si zakladá aj na realistickej simulácii jazdy. A tomu sme museli návrh auta prispôsobiť. Vozidlo a jeho vlastnosti v hre definuje viac ako stovka technických parametrov, z ktorých niektoré sú špecifické pre náš design,“ vysvetľuje Martin Porteš, ktorý viedol tím dizajnérov pracujúcich na koncepte Škoda Vision Gran Turismo.
Čítajte viac Škoda 1100 OHC Coupé: Najkrajšia Škoda všetkých čias ožila. Je to malý zázrakOd začiatku bolo napríklad jasné, že pôjde o elektromobil s pohonom všetkých kolies. Dizajnéri ho navrhli tak, že má lítium-iónové batérie v podlahe, štyri elektromotory, dva na každej náprave a celkový výkon 800 kW. Virtuálne auto využíva 800-voltovú architektúru a aktívnu aerodynamiku. „Chceli sme, aby nielen skvele vyzeralo, ale aby mohlo súperiť s tými najlepšími vo svojej triede. Nič vám neodpustí a preverí techniku každého jazdca,“ tvrdí Porteš.
S návrhom vozidla začínali dizajnéri zvnútra, teda z interiéru. „Vision Gran Turismo sme vyvíjali inak ako sériové auto. Pri ňom najskôr definujeme vnútorný priestor a potom riešime detaily, tu sme začínali od toho, čo je pri pretekárskom pohľade z kokpitu najviac vidieť, teda volant. Ten má všetky potrebné herné prvky a dizajn celého kokpitu naň nadväzuje,“ vysvetľuje interiérový dizajnér Julien Petitseigneur.
Čítajte viac Škoda Vision GT: Legendárny roadster 1100 OHC z roku 1957 ožívaMinimalistické detaily a prepracované povrchy pritom vychádzajú z dizajnového jazyka Modern Solid a iných konceptov, napríklad Vision 7S. Petitseigneur tiež vysvetlil, že tvary kokpitu sú navrhnuté tak, aby pomohli sústrediť hráčovu pozornosť na závodnú trať. Inšpiráciou pre ladné krivky bola historická Škoda 1100 OHC. „Je to auto, ktoré sa vlastnej závodnej kariéry v podstate nedočkalo, a my mu to chceme vynahradiť aspoň vo virtuálnom svete – vzdať mu poctu,“ hovorí dizajnér exteriéru Franck Le Gall.
Na bohatú tradíciu divízie Škoda Motorsport nadväzuje jeden z farebných variantov pretekárskeho vozidla pre Gran Turismo. Zatiaľ čo elegantná zelená odkazuje na koncept Vision 7S a novú grafickú identitu značky Škoda, tradičné bielo-modré sfarbenie s červenými detailmi je jasnou paralelou na závodné ikony, napríklad vozidlá Škoda 130 RS. Presne tieto farby mali na sebe pri svojom dvojitom víťazstve v slávnej Rally Monte Carlo v roku 1977.
Splnený sen
Pre dizajnérov, ktorí na Vision Gran Turismo pracovali, išlo svojím spôsobom o splnený sen. Prakticky každý z tímu totiž hernú sériu Gran Turismo dobre pozná. Franck Le Gall aj Julien Petitseigneur spomínajú, ako pred rokmi hrali už prvý diel série. „Táto hra podporila moju vášeň pre autá aj chuť stať sa automobilovým dizajnérom,“ hovorí Petitseigneur. „Postupom času som si s prekvapením a ľútosťou uvedomil, že značka s takou slávnou históriou v motoristickom športe ako Škoda v tejto legendárnej hre nie je,“ dodáva Le Gall.
Čítajte viac Clarkson, May a Hammond natáčajú na Slovensku! Aj so starými ŠkodamiA tak sa spoločne s Martinom Portešom a niekoľkými ďalšími kolegami rozhodli niečo urobiť. Projekt začal najprv ako hra, myšlienka, ktorú rozvíjali v prestávkach počas obeda. Keď ale mali skice a virtuálne modely, ukázali ich šéfdesignérovi Oliverovi Stefanimu. „Kreativitou a detailným spracovaním som bol ohromený. A hneď mi došlo, že s tým musíme niečo urobiť, že určite musíme byť súčasťou hry,“ hovorí Stefani. Aj vďaka jeho nadšeniu a spolupráci so štúdiom Polyphony Digital sa potom podarilo projekt dotiahnuť až do konca.
Výsledkom je supernízky elektrický spider s ostrými líniami. Aktívne aerodynamické prvky, napríklad na výraznom dvojdielnom zadnom spojleri, sa dynamicky prispôsobujú jazdným podmienkam. Vodič sedí uprostred minimalistického digitálneho kokpitu ako v monoposte. Nastaviteľné športové škrupinové sedadlo je ergonomicky tvarované tak, aby obopínalo telo vodiča. Vybavené je šesťbodovými bezpečnostnými pásmi v červenooranžovej farbe. Futuristický karbónový volant so sploštenou hornou a spodnou časťou bol navrhnutý v spolupráci so skúsenými hráčmi, ktorí v hre Gran Turismo súťažia už mnoho rokov.
Štyri motory, výkon 800 kW
Celá koncepcia používateľského rozhrania a ovládanie tlačidiel s tromi individuálne prispôsobiteľnými tlačidlami vychádza z profesionálnych herných volantov. Nad volantom, priamo v zornom poli vodiča, sa nachádza kryštálový kameň, ktorý slúži ako ukazovateľ výkonu. Displej v kokpite zobrazuje nielen aktuálnu rýchlosť, zvolený režim jazdy a úroveň nabitia batérie, ale slúži aj ako spätné zrkadlo, ktoré neustále zobrazuje priestor za vozidlom. Palubné senzory navyše vodiča upozorňujú na autá v blízkosti.
Monopost s hmotnosťou len 1 300 kg, dĺžkou 4 410 mm, šírkou 1 950 mmm a výškou len 949 mm, poháňajú štyri synchrónne elektromotory s permanentnými magnetmi, napájané batériou s kapacitou 87 kWh. Každý motor má výkon 200 kW pri 25 000 otáčkach za minútu, čo dáva systémových 800 kW. Maximálny krútiaci moment je 1 020 Nm, čo umožňuje bezproblémovú akceleráciu prostredníctvom jednorýchlostnej prevodovky. Pohon všetkých kolies aktívne optimalizuje rozdelenie krútiaceho momentu medzi obe nápravy.
Základom vynikajúcej jazdnej dynamiky je nezávislé zavesenie kolies typu push-rod, podobné tomu, ktoré sa používa vo Formule E. To ďalej zlepšuje stabilitu vozidla pri vysokých rýchlostiach, minimalizuje náklony karosérie a znižuje ťažisko. Športový zvuk bol špeciálne vytvorený tímom Technického vývoja a oddelením Škoda Design.
O hre Gran Turismo
Otcom hernej série Gran Turismo je Kazunori Jamauči, ktorý prípravu prvého dielu odštartoval s malým tímom už v roku 1992. Hra potom vyšla prvýkrát v roku 1997 a to pre konzolu PlayStation. Tejto hernej platforme zostáva séria verná dodnes. Škoda Vision Gran Turismo je súčasťou najnovšej hernej aktualizácie Gran Turismo 7. Celkom vyšlo už 8 hlavných titulov hry a niekoľko ďalších jej odnoží a verzií. V každom diele je hráčom k dispozícii množstvo vozidiel (v tom aktuálnom 400 modelov áut) a celkové predaje hier tejto série k 16. novembra 2020 presiahli 90 miliónov kusov.
Technické údaje
Pohonná jednotka | 4 × synchrónny bezkefový elektromotor s permanentnými magnetmi |
---|---|
Max. systémový výkon | 800 |
Max. krútiaci moment | 1 020 |
Max. otáčky motoru | 25 000 |
Typ batérie | Li-ion (lítium-iónová) batéria |
Kapacita batérie | 87 |
Prevodovka | Jednostupňová |
Pohon | Pohon všetkých kolies |
Predná náprava | Nezávislé zavesenie ramien typu pushrod |
Zadná náprava | Nezávislé zavesenie ramien typu pushrod |
Dĺžka | 4 407 |
Šírka | 1 947 |
Výška | 949 |
Hmotnosť | 1 300 |