
Ešte donedávna to vyzeralo na veľký úspech. Automobilka VinFast, ktorej elektromobily oblieklo slávne dizajnérske štúdiou Pininfarina, sa naposledy prezentovala na výstave spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas s elektrickým pikapom Wild. A získala zaslúženú pozornosť. Automobilka tiež úspešne vstúpila na burzu a okrem materskej továrne vo Vietname s kapacitou 300 000 vozidiel stavia ďalšiu v Severnej Karolíne s kapacitou 150 000 áut ročne. Na čo je to ale dobré, keď sú predaje vietnamských elektromobilov mizivé? Vlani predal VinFast len 35 000 áut, z toho v USA úbohých 265 kusov. Navyše, ako píše agentúra Reuters, až 82 % vozidiel kúpili spoločnosti, ktorú sú súčasťou holdingu Vingroup alebo priamo vlastnené zakladateľom Phamo Nhatom Vuongom.

Až 70 % skončilo napríklad v spoločnosti Green SM (GSM), ktorá je prevádzkovateľom taxislužby a poskytovateľom lízingu, ktorej 95 % vlastní Vuong. Už dávnejšie sa tiež šírili informácie o tom, že Vuong neprijíma kritiku, napríklad negatívne testy jeho áut zo strany novinárov, snaží sa o uplácanie médií a dokonca likviduje oponentov na základe ústavného článku 331, ktorý trestá za „zneužitie slobody slova pri zasahovaní do záujmov štátu, organizácií aj jednotlivcov“. Vo Vietname sa to dá isto vysvetliť všelijako. Jednoducho, VinFast sa hrá na čosi, čím nie je, čo sa nakoniec ukázalo aj na vlaňajšom prudkom páde akcií. V súčasnosti sú o 35 % nižšie ako v čase kótovania na burze. A teraz sa do veci zamotala agentúra Reuters aj mediálna spoločnosť Hunterbbrook Media.


Tá sa o VinFast začala zaujímať po tom, čo sa na Youtube objavili videá zachytávajúce nové autá, chátrajúce na odstavných plochách, presnejšie, doslova na tráve. Hoci zábery neskôr zmizli, Hunterbrooku sa podarilo lokalizovať miesto, ktoré po čase navštívili. Udivujúce bolo, že sa nič nezmenilo. Na trávnatej ploche naďalej stáli stovky síce registrovaných áut, ktoré ale nik nepoužíva. Autá boli teda predané len naoko, aby automobilka vykázala dobré predajné výsledky. Nedávno sa napríklad VinFast pochválil, že za prvý štvrťrok tohto roka stúpol odbyt o neuveriteľných 444 percent. Skôr to ale vyzerá na veľké problémy. Agentúra Reuters uvádza, že za posledné tri roky vygeneroval VinFast stratu 5,7 miliardy dolárov. Nemusí mať teda ďaleko k scenáru bankrotujúceho Fiskeru alebo LightYearu.
