V zámorí patril donedávna Ford k najväčším podporovateľom elektromobility. Ale už ním nie je. Po opakovaných niekoľkomiliardových stratách z elektromobilov šéf automobilky Jim Farley priznal, že stávka na ne bola omyl a už nechce žiadne ďalšie podobné „hlúpe“ vízie. Ford bude do budúcna pracovať len na projektoch, pri ktorých je veľmi pravdepodobná skorá návratnosť. A niet sa mu čo diviť.
Len v uplynulom roku prerobil Ford na elektromobiloch približne 4,7 miliardy dolárov, čo rozhodne nie je žiadna maličkosť. A tento rok zrejme prerobí ešte viac, podľa odhadov to bude 5 až 5,5 miliardy dolárov. Aj preto Ford už podľa článku v Detroit Free Press nehodlá prichádzať s novými produktmi, ktoré nemôžu byť s istotou ziskové do 12 mesiacov od uvedenia na trh. Farleya znechutili obrovské straty, spojené s predajom elektrických modelov Mustang Mach-E a pikapu F-150 Lightning, preto hovorí „už nechcem žiadne ďalšie hlúpe vízie. Chcem skutočný plán.”
Čítajte viac Ford prerába na každom elektromobile 32 000 dolárov. Vraj je to výhodaFarley taktiež priznal, že snaha Fordu vyrovnať sa Tesle bola chybou a jeho zlým manažérskym rozhodnutím. Vyplývala z toho, že Tesle sa v tom čase darilo umiestňovať na trh veľké množstvo áut v cene okolo 70-tisíc dolárov a on nevidel dôvod, prečo by to Ford nezvládol tiež. Ibaže odvtedy záujem elektroautá opadol a aj Tesla bola nútená výrazne zlacňovať. Ak by jej Ford chcel konkurovať, musel by ísť s cenami ešte nižšie a beztak ohromné straty, rátané rádovo v desaťtisícoch dolárov na každom jednom predanom elektromobile by sa ešte viac prehĺbili.
Nasvedčujú tomu aj aktuálne čísla. Ford totiž za prvý kvartál tohto roku, teda za mesiace január až marec, dokázal predať približne 10 000 tisíc osobných elektromobilov, ktoré však za jediný kvartál vygenerovali stratu 1,3 miliardy dolárov. Nákladnej divízii sa darí v tomto smere lepšie, medziročne jej predaje vzrástli o vyše 80 percent, no oproti predošlému kvartáliu klesli o 15 percent. Tieto dáta uvádza napríklad server The Verge.
Neznačí to však, že Ford elektromobily úplne „odpíska“. Stále im verí, no domnieva sa, že zisk by mu namiesto veľkých a drahých mohli v blízkej budúcnosti priniesť skôr malé a cenovo dostupné elektrické autá v kombinácii s novými technológiami a predovšetkým novým chemickým zložením batérií. Budeme radi, ak sa v tom Farley nebude mýliť, no zatiaľ všetko nasvedčuje skôr tomu, že aj tento plán sa zaradí k „ďalším hlúpym víziám“.