Finančný šéf VW priznal tvrdú pravdu. Elektromobily sú stále príliš drahé

Interný list finančného riaditeľa Volkswagenu Arna Antlitza triafa do podstaty stagnujúceho predaja elektromobilov. Chce drasticky zoškrtať náklady a ceny elektrických áut. Odborári už bijú na poplach.

14.05.2024 16:00
Arno Arlitz - finančný šéf VW Foto:
V nemeckých závodoch sa bude šetriť a prepúšťať. Inú cestu k lacnejším elektromobilom finančný šéf Volkswagenu Arno Antlitz nevidí.
debata (17)

Predaj elektrických áut sa nevyvíja tak, ako si šéfovia automobilového priemyslu predstavovali. V Európe majú elektromobily približne 15-percentný podiel na registráciách nových áut. A na niektorých trhoch dokonca predaj klesá, nevynímajúc európsku automobilovú veľmoc – Nemecko. Jednoducho, 85 % trhu s autami sa stále odohráva na ihrisku spaľovacích motorov. Ako-tak to išlo, kým Nemecko dotovalo nákup elektromobilov, tento luxus však vlani pre Nemcov skončil a škrtá sa aj v ďalších krajinách. Vývoj je varovaním pre automobilky, ktoré do elektromobility naliali miliardy, aj pod tlakom Európskej únie, ktorá od roku 2035 povolí už len predaj bezemisných áut.

F150 Ligtning Čítajte viac Šéf Fordu: Stavili sme na elektroautá a bola to chyba. Už nechcem ďalšie hlúpe vízie

Dôvod, prečo sa zákazníci nehrnú do showroomov, aby si kúpili elektromobil, je pritom prozaický. A nesúvisí ani tak s kratším dojazdom či nedostatočnou nabíjacou infraštruktúrou. Najväčšou brzdou je vysoká cena. Cenová parita medzi elektrickými a klasickými autami je stále v nedohľadne. Tie najlacnejšie, ako Citroën ë-C3, stoja okolo 25 000 eur, čo je stále o 10 000 eur viac v porovnaní s podobne veľkým autom so spaľovacím motorom. Veľmi trefne tento problém pomenoval finančný riaditeľ Volkswagenu Arno Antlitz, aj keď len v internom liste. Ten sa však dostal na svetlo sveta cez Wolfsburger Allgemeine Zeitung. Antlitz povedal: „Prémiové náklady a mobilita pre každého nejdú dokopy. Platí to najmä pre naše nemecké závody, ktoré v súčasnosti vyrábajú väčšinu našich elektromobilov.“

BYD-Explorer Čítajte viac Nemecké automobilky varujú: Európske clá na čínske elektromobily sú dvojsečná zbraň

Podľa Antlitza musí koncern Volkswagen zatiahnuť cenovú uzdu. Elektromobily musia byť lacnejšie. Cestou k tomuto cieľu má byť vyššia produktivita v nemeckých továrňach. „Ceny by sa museli výrazne znížiť, aby si zákazníci elektrické Volkswageny skutočne mohli dovoliť. Antlitz sa zameriava najmä na výkonnostný program, ktorý je potrebné implementovať ešte prísnejšie,“ píše Wolfsburger Allgemeine Zeitung. Aby bolo možné ponúkať elektromobily od 20 000 do 25 000 eur, nezostáva nič iné, ako upraviť výrobné náklady. V opačnom prípade by Volkswagen odporoval svojej povinnosti ponúkať mobilitu pre každého. Pretože to je to, čo značka už desaťročia definuje. Antlitzove vyhlásenia už burcujú na poplach predstaviteľov odborov, pretože bez masového prepúšťania to nepôjde.

Stellantis - elektrická platforma STLA Large 2024 Čítajte viac Stellantis sa môže vrátiť k ‘spaľovákom‘ kedykoľvek. Odhalil veľké tajomstvo

Dokonca sa šušká, že Volkswagen by chcel rokovať so sociálnymi partnermi o znižovaní miezd. Nie je tajomstvom, že na program škrtov počtu zamestnancov si už automobilka odložila viac ako 900 miliónov eur. Kým sa však podarí priniesť na linky lacné elektromobily, bude musieť koncern VW žiť z predaja klasických modelov. Aj preto mení niektoré pôvodné plány ohľadom tempa elektrifikácie. Nedávno sa napríklad šéf automobilky Thomas Schafer pre britský Autocar vyjadril, že vo výrobe ponechá niektoré modely na benzín dlhšie, ako pôvodne plánoval. Napríklad VW Polo. Schafer potvrdil jeho výrobu minimálne do konca tejto dekády. A podobne to nakoniec môže byť aj s ďalšími koncernovými autami.

Fisker Ocean - 2022 Čítajte viac Drahý elektromobil poisťovňa odpísala kvôli súčiastke za pár eur. Aj to je riziko start-upov

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #elektromobily #Arna Antlitz
Články podľa značiek