Z osobných áut sa naftové motory pomaly vytrácajú. A nedáva to veľmi logiku. Ak sa totiž bavíme o emisiách CO2, sú to práve diesle, ktoré produkujú najmenej tohto skleníkového plynu. Jednoducho sú najúspornejšie. Dané je to samotným vznetovým princípom, na základe, ktorého dosahujú bežne tepelnú účinnosť na úrovni 45 či 46 %. Presne toľko energie paliva dokážu premeniť na mechanickú energiu. Benzínové agregáty sú na tom citeľne horšie a k podobným číslam sa nedokážu dostať ani „hybridizáciio“, teda s pomocou elektromotorov. Diesel nič také nepotrebuje.
Ak to už nepochopila Európa, pretože dieslom ostalo verných iba pár automobiliek, tak Čína áno. Čínska spoločnosť Weichai vidí v nafte stále budúcnosť. Už od roku 2015 pracuje na vývoji tých najúspornejších naftových motorov. Jej najnovším dielom je agregát s tepelnou účinnosťou 53,09 %. To je číslo doslova z ríše snov a, samozrejme, svetový rekord. To znamená, že len 46,91 % paliva sa zmení na teplo a iné straty. Weichai tak prekonal svoj vlastný rekord. V roku 2020 dosiahol tepelnú účinnosť 50 % a v roku 2022 52,28 %. Bohužiaľ, Weichai je na bližšie informácie skúpe.

Tvrdí však, že motor je výsledkom päťsto dní práce tisícov inžinierov. Tí sa zamerali na štyri základné témy zvyšovania účinnosti. Nasávanie vzduchu, vstrekovanie, spaľovanie a zníženie trenia. Prostredníctvom inovácií, ako je vysokoexpanzné spaľovanie, preplňovanie so zmiešaným prietokom, vysokoúčinné vstrekovanie paliva a technológie znižujúcej trenie, dosiahol tím zisky o 0,1 % v každej fáze. V súvislosti s novou pohonnou jednotkou má Weichai chránených viac ako 200 rôznych patentov. Spoločnosť tvrdí, že prekonanie hranice tepelnej účinnosti 53 % je podobné, ako keby atlét zabehol 100 metrov pod deväť sekúnd.

Podľa čínskej spoločnosti by komercionalizácia takéhoto motora priniesla úsporu na palive približne 14 %, čo by znížilo ročnú spotrebu o 31 miliónov ton nafty a oxidu uhličitého o 97 miliónov ton. V prípade ťažkého traktora, ktorý ročne najazdí 250 000 kilometrov, by toto zlepšenie ušetrilo asi 12 000 litrov nafty ročne, čo by pre majiteľa predstavovalo ročnú úsporu približne 98 000 juanov, asi 12 500 eur. Zjavne teda ide o motor vhodný pre poľnohospodársku techniku, úžitkové vozidlá, stavebné stroje a podobne. Počet valcov, objem, výkon ani krútiaci moment nepoznáme.
To, že nejde len o marketing, dokazuje oficiálny certifikát od nemeckej organizácie TÜV SÜD aj od China Automotive Technology & Research Center, hlavného čínskeho testovacieho orgánu pre spaľovacie motory. Nie je vylúčené, že technológie novej jednotky nakoniec zamieria aj pod kapoty osobných áut. V Európe to ale asi nebude.