Tatra 613–4 Electronic vznikla v čase, keď ešte Tatra dúfala, že by mohla po páde železnej opony konkurovať luxusným západným značkám. I keď konštrukciou z prelomu 60-tych a 70-tych rokov mala najlepšie časy dávno za sebou. Vychádzala z toho najlepšieho, čo mala Tatra k dispozícii – predĺženej verzie T613–4 Mi-Long, no v jej výbave sa na ten čas objavili neuveriteľne moderné prvky. Automobilka sa novinkou pochválila v roku 1993 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. V rámci základnej výbavy dostala do vienka elektricky ovládané elektrochromatické spätné zrkadlá, ostrekovače svetlometov, panoramatické strešné okno, tretie brzdové svetlo či ionizér vzduchu. Nechýbali ani špecifické 16-palcové zliatinové disky.
Čítajte viac Tatra Force e-Drive 8x8: Po vodíku sú na rade batérieNajväčšie tajomstvo však ukrývala verzia Electronic v luxusnom interiéri. Na rozdiel od štandardných šesťstotrinástiek obsahoval prístrojový panel elektronické ukazovatele stavu paliva a teploty motora, systém informatívnych a varovných kontroliek, jeden jednoriadkový a jeden dvojriadkový textový displej. Kontrolky boli zaradené buď do skupiny informatívnej, alebo varovnej. Diagnostika upozornila vodiča rozsvietením nápisu Service, napríklad, v prípade potreby doliatia kvapaliny do ostrekovačov či vypálenej žiarovky. Diagnostika však obsahovala napríklad aj kontrolu brzdového obloženia, stavu brzdovej kvapaliny alebo oleja. Ak to bolo potrebné, rozsvietil sa nápis Stop.
Skutočná vychytávka ale spočívala v čomsi inom. Ku každej ikone bolo priradené hlasové upozornenie. Ženský hlas vás tiež vyzval, aby ste si zapli bezpečnostné pásy, upozornil vás na nebezpečenstvo námrazy alebo na to, že v nádrži máte zásobu paliva už len na 10 km. Všetko to pracovalo pomocou trojice počítačov, ktoré komunikovali cez zbernicu dát CAN Bus. Jeden z počítačov zaisťoval práve hlasový výstup. Na elektronickej výbave spolupracovali s Tatrou firmy ako Datamer a Bazala Automotive Engineering. Interiér bol ponúkaný výhradne s celokoženým čalúnením, vyhrievanými sedadlami, drevenými dekoráciami, manuálnou klimatizáciou či nezávislým kúrením Eberspächer.
Niektoré exempláre mali chladničku, elegantne umiestnenú uprostred zadného sedadla, kde plnila zároveň funkciu lakťovej opierky. Tatra bola schopná vybaviť T613 Electronic tiež farebným televízorom, CD prehrávačom, prehrávačom videokaziet (VHS) či telefónom. To všetko si mohla posádka užívať pri dynamickej jazde. Tatru 613 Mi-Long totiž poháňal vzadu uložený vzduchom chladený motor 3,5 V8 so vstrekovaním paliva a výkonom 148 kW. S ním dosahovala maximálnu rýchlosť 190 km/h. Ani to všetko však nestačilo na úspech. Electronic nedokázal prekročiť tieň morálne zastaranej konštrukcie bez automatickej prevodovky, ABS alebo bez airbagov – vtedy už povinnej výbavy luxusných áut najvyššej triedy.
Zákazníkmi sa stali najmä vtedajšie ministerstvá. Aj preto vzniklo iba 17 exemplárov. To, čo však bola vtedy nevýhoda, môže byť dnes výhodou. Najmä ak máte takýto vzácny youngtimer v garáži. Vzhľadom na veľmi obmedzený počet kusov sa to často nestáva, ale jeden z nich je teraz na predaj. Inzerovaný kus v sivo-zelenej metalíze a jemne tónovanými oknami vyzerá vskutku fantasticky. Lak je naozaj v dokonalom stave a iste aj technika. Zdá sa ale, že Tatra počas produkcie „šila“ každý kus vozidla presne na mieru zákazníkom a nie všetky boli vybavené maximom, ktoré si mohli klienti priať. Tak ako v tomto prípade.
Čítajte viac Tatra 77: Český 'projektil' omráčil svet pred 90 rokmi. Dodnes fascinujePonúkanému vozidlu z roku 1993, ktoré má na odometri údaj 231 223 km, chýba totiž kožené čalúnenie, viac drevených dekorácií aj spomínaný digitálny displej, teda prvky, ktoré Tatru 613 Electronic najviac definovali. Skôr to vyzerá na poslednú evolúciu Tatry 613 pred príchodom jej modernizovanej verzie T700. Aj preto sa nám zdá cena 2 500 000 českých korún, čo je takmer 101 000 eur, trochu premrštená. Na návrat do porevolučných čias, keď sa na našich cestách začali Tatry prvýkrát konfrontovať s prvými dovezenými Mercedesmi-Benz či BMW, to ale nepochybne stačí. Jazda v tomto kolose s raritným vzduchom chladeným a poriadne bublajúcim 8-valcom vzadu musí byť stále zážitkom.