Ako hasiči hasia horiaci elektromobil
Požiare elektromobilov sú často medializované. Sú na to dva dôvody. Jednak ide o novú technológiu, takže tieto správy sú zaujímavejšie než správy o požiaroch áut na benzín či naftu. Tým druhým je nespochybniteľný fakt, že ak sa už vznietia, horia veľmi intenzívne a dlho. Úplne uhasenie elektromobilu s horiacou batériou si vyžaduje ponorenie celého vozidla do kontajnera s vodou. Inak hrozí opätovné vznietenie. Sú prípady, keď sa uhasený elektromobil vznietil aj po niekoľkých dňoch. Obavy vyvolávajú horiace elektrické autá aj preto, že teplota horenia je vyššia ako keď horí auto so spaľovacím motorom. Aj preto majú v niektorých krajinách či mestách elektromobily zakázaný vjazd do podzemných garáží, kde by k nim mali požiarnici sťažený prístup. Dokonca sa kvôli elektrickým autám menia normy na parkovacie miesta a tiež na nabíjačky v uzavretých priestoroch.
Sú ale požiare elektromobilov naozaj také časté, ako by sa mohlo zdať na základe frekvencie s akou sa objavujú tieto prípady v médiách? Štatistiky to rozhodne nepotvrdzujú. Tak napríklad americké zdroje tvrdia, že na 100 000 predaných elektromobilov pripadá len 25 požiarov. Zato pri benzínových autách je to 1 530 a pri hybridoch 3 475 požiarov. Austrálsky web EV FireSafe zas uvádza, že pri elektromobiloch predaných medzi rokmi 2010 až 2020 došlo k požiarom len v 0,0012 % prípadov. Spaľovacie autá na tom boli s podielom 0,1 % oveľa horšie. Z najnovšej správy dátových analytikov ďalej vyplýva, že od roku 2010 do 30. júna 2023 bolo celosvetovo potvrdených 393 požiarov trakčnej batérie v elektromobiloch a plug-in hybridoch. Ďalších 74 sa analyzuje a 21 prípadov je neoverených.
Čítajte viac Nový problém: Elektromobily predražia garáže až o tretinu. Kvôli požiaromIde teda o zanedbateľné množstvo ak si uvedomíme, že len vlani sa na svete predalo vyše 13 miliónov batériových vozidiel vrátane plug-in hybridov. Najčastejšou príčinou vznietenia batérie je havária, teda nie nejaká chyba samotného akumulátora. Požiar batérie môže vzniknúť aj počas nabíjania. Na tieto situácie pripadá 18 % požiarov. Ak si všetky čísla zhrnieme, vyplýva z nich, že práve elektromobily sú na požiare náchylné najmenej. Nasledujú klasické spaľovacie autá a rebríček najväčšieho rizika vedú hybridy a plug-in hybridy, teda konštrukčne najzložitejšie vozidlá, ktoré v sebe integrujú spaľovací aj elektrický pohon. Požiare elektromobilov sú ojedinelé aj na Slovensku. Ako uviedol portál žive.sk, vlani boli zaznamenané len tri prípady vznietenia elektromobilov a tri vznietenia plug-in hybridov.
Čítajte viac Tesla sa sama vznietila po troch mesiacoch. Prekvapila aj hasičov