Putin otvára náruč čínskym automobilkám. AutoVaz z toho radosť nemá

Na návšteve v Pekingu prejavil ruský prezident Vladimir Putin záujem o ďalšiu expanziu čínskych automobiliek v Rusku. Pritom už v decembri obsadili Číňania 60 % tamojšieho trhu. Domáci AvtoVaz na to dopláca.

17.05.2024 12:00
debata (2)
Čínske automobilky si doslova sprivatizovali... Foto: Geely
Geely - predaj v Rusku Čínske automobilky si doslova sprivatizovali ruský automobilový trh. Koncom minulého roka mali na predaji nových áut podiel 60 % a tento neustále rastie.

„Vítame aktívne rozširovanie prítomnosti čínskych výrobcov automobilov a výrobcov domácich spotrebičov na ruskom trhu,“ povedal Putin po rusko-čínskych rokovaniach v Pekingu. Čínsky automobilový priemysel podľa neho rozširuje svoj vplyv v Rusku prostredníctvom férovej súťaže. „Čínski priatelia dosahujú jasné, úplne zjavné úspechy a výhody v čestnej súťaži. Vítame spoluprácu a budeme ju ďalej rozvíjať,“ povedal Putin.

Aurus Senat Čítajte viac Rusko začne limuzíny Aurus vyrábať v bývalej fabrike Toyoty

Už dnes majú čínske automobilky v Rusku doslova „eldorádo“. Po odchode západnej konkurencie, ako reakcii na ruskú agresiu na Ukrajine, je zo 14 značiek, ktoré dnes v Rusku pôsobia, až 11 čínskych. V prvom roku vojny sa podiel „Číňanov“ na automobilovom trhu zvýšil z 9,6 % na 31,1 %. Vlani si ale čínske značky privlastnili už polovicu trhu a v samotnom závere roka, teda v decembri, to bolo viac ako 60 %. Zvyšnú časť tvorili domáce značky, najmä AvtoVaz, ktorého podiel klesol na 28,5 %.

Aurus Senat -  facelift 2024 Čítajte viac Putin už dostal modernizovaný Aurus. Ukázal ho na inaugurácii

Vlani dodala Čína do Ruska asi 800-tisíc áut – päťkrát viac ako v roku 2022. A tento rok majú výrobcovia z ríše stredu v úmysle predať na ruskom trhu 1,2 milióna áut. Plány AvtoVaz-u sú oveľa skromnejšie – približne pol milióna áut. Príchod čínskych značiek do Ruska však nie je zadarmo. V prvých mesiacoch roku 2024 čínske automobilky zvýšili ceny áut takmer o 10 %. Priemerné náklady na nové čínske auto v Rusku boli 3,06 milióna rubľov, čo je približne 31 000 eur.

Moskvič 3 - predaj v Moskve Čítajte viac Moskviču hrozia bankrotom. Ruský sen sa rozplýva

Šéf AvtoVAZ Maxim Sokolov už koncom minulého roka varoval, že Lada nemôže konkurovať čínskym automobilkám. Budúcnosť ruského automobilového trhu do roku 2030 bude podľa neho priamo závisieť od vládnych regulačných opatrení. Čínske značky podľa Sokolova uskutočňujú „agresívnu“ cenovú expanziu a nemajú žiaden záujem lokalizovať výrobu. „Pre čínske automobilky nie je rentabilné investovať do rozvoja ruskej výroby, len sa potrebujú zbaviť prebytku vlastných produktov,“ tvrdí Soklov. Vladimir Putin si ale zjavne myslí niečo iné.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Čína #Rusko #Vladimir Putin #ruský trh #čínske automobilky #ruské automobilky
Články podľa značiek