ADAC: Prevádzka elektromobilov je stále drahá. Na vine je jeden dôležitý faktor

Jazdenie na elektrickom aute môže byť v porovnaní so spaľovacími ekonomicky výhodnejšie, no to ešte neznamená, že celková prevádzka elektromobilu je lacnejšia. Do celkových nákladov totiž vstupuje niekoľko faktorov, v ktorých si batériové autá vyžadujú viac investícií. A najväčšia položka sa prejavuje až pri predaji elektromobilu ako ojazdeného, lebo vtedy trh odhalí skutočnú stratu hodnoty.

20.05.2024 06:00
debata (42)

Jean-Michel Jarre: Prvý pasažier v kokpite nášho lietajúceho auta

Video

Náklady na prevádzku auta väčšina motoristov počíta na základe položiek, ktoré musí platiť pravidelne a okrem toho idú priamo z ich osobného či rodinného rozpočtu. Týka sa to, samozrejme, paliva či elektriny a potom rôznych poplatkov za diaľnice, parkovanie, či servisné úkony. Netreba zabúdať ani na poistenie a pri starších vozidlách technické a emisné kontroly. Lenže tou najväčšou položkou je strata hodnoty auta od jeho kúpy po následný predaj.

Najväčšou nákladovou položkou pri prevádzke... Foto: ACEA
elektromobil - nabíjanie Najväčšou nákladovou položkou pri prevádzke auta je strata hodnoty od kúpy po následný predaj. Elektromobily sú na tom horšie ako klasické autá.

Nemecký autoklub ADAC v rozsiahlej štúdii porovnal celkové prevádzkové náklady množstva automobilov a neopomenul ani spomínanú abstraktnú veličinu poklesu hodnoty auta. Ide o dôležitú informáciu vzhľadom na súčasnú dobu, keď sa elektromobily prezentujú ako prevádzkovo výhodnejšia voľba. Podľa štúdie s tým možno súhlasiť len čiastočne. Kým pri domácom nabíjaní elektrických áut, motoristi skutočne ušetria v porovnaní s cenami za tankovanie benzínu, nafty či LPG alebo CNG, v prípade rýchlonabíjania už je rozdiel nižší.

Emisie výfukových plynov - meranie Čítajte aj ADAC: Čo sa to deje? Nové diesely nevedia prejsť ani prvou STK

Otázne sú aj ceny za servisné úkony, ktoré pri elektrických autách majú často vyššiu jednotkovú cenu, no štatisticky ich nie je potrebné robiť s vysokou frekvenciou, čo v konečnom dôsledku môže priniesť úsporu, no do hry vstupujú aj individuálne faktory. Podľa analýzy ADACu sú však elektrické autá najdrahšie na prevádzku pre ich značný a rýchly pokles hodnoty.

Na vine sú akumulátory, ktoré sú najdrahšou súčiastkou elektrických vozidiel a ich životnosť je garantovaná zvyčajne na osem rokov, po ktorých uplynutí prestáva platiť záruka výrobcu. Následná nutnosť výmeny je potom na pleciach majiteľa auta a dosahuje výšku niekoľko tisíc eur. Ak si teda niekto kúpi nový elektromobil, tak už v prvých rokov užívania stráca viac ako polovicu hodnoty auta. Pri autách so spaľovacím motorom je to 40 %, čo nie je málo, ale pri vyššej nákupnej cene elektrických vozidiel tento rozdiel nedokáže vykompenzovať ani nižšia cena za nabíjanie v porovnaní s cenami fosílnych palív.

elektromobil - nabíjanie Čítajte aj ADAC: Toto sú najlepšie elektromobily v testoch podľa jednotlivých tried

Zlou správou je, že prognózy v tomto ohľade naznačujú, že situácia sa bude skôr zhoršovať ako zlepšovať. Ovplyvní to aj lízingové spoločnosti, ktoré poskytujú operatívny lízing, a teda autá prenajímajú. Ak nechcú podnikať so stratou, budú musieť splátky za elektromobily zvyšovať, čo však môže zákazníkov odrádzať a radšej uprednostnia lízing auta so spaľovacím motorom.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 42 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #ADAC #elektromobily #strata hodnoty #prevádzkové náklady
Články podľa značiek