Jean-Michel Jarre: Prvý pasažier v kokpite nášho lietajúceho auta
Náklady na prevádzku auta väčšina motoristov počíta na základe položiek, ktoré musí platiť pravidelne a okrem toho idú priamo z ich osobného či rodinného rozpočtu. Týka sa to, samozrejme, paliva či elektriny a potom rôznych poplatkov za diaľnice, parkovanie, či servisné úkony. Netreba zabúdať ani na poistenie a pri starších vozidlách technické a emisné kontroly. Lenže tou najväčšou položkou je strata hodnoty auta od jeho kúpy po následný predaj.
Nemecký autoklub ADAC v rozsiahlej štúdii porovnal celkové prevádzkové náklady množstva automobilov a neopomenul ani spomínanú abstraktnú veličinu poklesu hodnoty auta. Ide o dôležitú informáciu vzhľadom na súčasnú dobu, keď sa elektromobily prezentujú ako prevádzkovo výhodnejšia voľba. Podľa štúdie s tým možno súhlasiť len čiastočne. Kým pri domácom nabíjaní elektrických áut, motoristi skutočne ušetria v porovnaní s cenami za tankovanie benzínu, nafty či LPG alebo CNG, v prípade rýchlonabíjania už je rozdiel nižší.
Čítajte aj ADAC: Čo sa to deje? Nové diesely nevedia prejsť ani prvou STKOtázne sú aj ceny za servisné úkony, ktoré pri elektrických autách majú často vyššiu jednotkovú cenu, no štatisticky ich nie je potrebné robiť s vysokou frekvenciou, čo v konečnom dôsledku môže priniesť úsporu, no do hry vstupujú aj individuálne faktory. Podľa analýzy ADACu sú však elektrické autá najdrahšie na prevádzku pre ich značný a rýchly pokles hodnoty.
Na vine sú akumulátory, ktoré sú najdrahšou súčiastkou elektrických vozidiel a ich životnosť je garantovaná zvyčajne na osem rokov, po ktorých uplynutí prestáva platiť záruka výrobcu. Následná nutnosť výmeny je potom na pleciach majiteľa auta a dosahuje výšku niekoľko tisíc eur. Ak si teda niekto kúpi nový elektromobil, tak už v prvých rokov užívania stráca viac ako polovicu hodnoty auta. Pri autách so spaľovacím motorom je to 40 %, čo nie je málo, ale pri vyššej nákupnej cene elektrických vozidiel tento rozdiel nedokáže vykompenzovať ani nižšia cena za nabíjanie v porovnaní s cenami fosílnych palív.
Čítajte aj ADAC: Toto sú najlepšie elektromobily v testoch podľa jednotlivých triedZlou správou je, že prognózy v tomto ohľade naznačujú, že situácia sa bude skôr zhoršovať ako zlepšovať. Ovplyvní to aj lízingové spoločnosti, ktoré poskytujú operatívny lízing, a teda autá prenajímajú. Ak nechcú podnikať so stratou, budú musieť splátky za elektromobily zvyšovať, čo však môže zákazníkov odrádzať a radšej uprednostnia lízing auta so spaľovacím motorom.