Polícia spustila raziu v pobočkách Goodyearu v EÚ. Kvôli smrtiacim pneumatikám

Kvôli chybným nákladným pneumatikám Goodyear zomreli minimálne štyria vodiči. Spoločnosť sa problém snažila ututlať.

23.05.2024 14:00
Goodyear OMNITRAC Foto:
Pneumatiky Goodyear spôsobili kvôli výrobnej vade smrť minimálne štyroch vodičov kamiónov.
debata (1)

Polícia pred pár dňami prehľadala tri európske lokality patriace americkému pneumatikárskemu gigantu Goodyear, uviedla francúzska prokuratúra v rámci vyšetrovania neúmyselných zabití pri nehodách spôsobených prasknutými pneumatikami nákladných áut.

Simultánne prehliadky prebehli vo Francúzsku, Luxembursku a v európskom sídle spoločnosti v Bruseli, uviedol Etienne Manteaux, prokurátor v Besancon vo východnom Francúzsku. Konali sa na základe žiadosti o medzinárodnú pomoc, ktorú podal vyšetrujúci sudca v Besancone.

„Cieľom týchto vyhľadávaní je zistiť, koľko v skutočnosti Goodyear vedel o tom, aké nebezpečné boli pneumatiky Marathon LHS II a Marathon LHS II+ a o koľkých incidentoch bol informovaný,“ povedal Manteaux pre agentúru AFP.

daihatsu Čítajte viac Škandál Daihatsu: Toyota z dcérskej spoločnosti vyhodila kompletné vedenie

Spoločnosť je totiž podozrivá, že tajila výrobné vady pneumatík, ktoré spôsobili smrť niekoľkým vodičom nákladných áut. V júli 2014 dvaja vodiči kamiónov zahynuli na francúzskej diaľnici A36 potom ako jeden z nich stratil kontrolu nad vozidlom, keď mu praskli pneumatiky. Sophie Rollet, ktorej manžel Jean-Paul zomrel pri nehode, podala v roku 2016 trestné oznámenie na Goodyear po vykonaní vlastného vyšetrovania.

Tento prípad je len jedným jedným z troch, ktoré vyšetrujú sudcovia z Besanconu a ktoré sa týkajú nehôd kamiónov vybavených pneumatikami Goodyear, zomreli pri nich celkovo štyria ľudia. Vo všetkých prípadoch praskla ľavá predná pneumatika, v dôsledku čoho vodiči podľa vyšetrovateľov stratili kontrolu. Nezávislí experti zistili, že pneumatiky zlyhali kvôli výrobným vadám. Tento problém sa objavil aj v ďalších štyroch prípadoch z rokov 2011 – 2014, ktoré sú však už premlčané.

takataimage1 Čítajte viac Aféra pokračuje: Stellantis varuje pred 'krvavými' airbagmi

„Goodyear nikdy neuznal problém s bezpečnosťou“, aj keď ho k tomu vyzvali výrobcovia nákladných vozidiel Scania a Man, povedal Manteaux. Spoločnosť napriek tomu v roku 2014 spustila výmenný program pre zákazníkov s názvom „Tango“, dodal. Goodyear „mohol prísť so zvolávacou akciou, ale namiesto toho navrhol iba výmenu v podobe zvýhodnenej predanej akcie: mnoho spoločností nereagovalo, pretože vôbec nevedeli, že ide o bezpečnostný problém,“ povedal Manteaux s tým, že ak by sa uskutočnila klasická zvolávacia akcia, tak ľudia, ktorí kvôli prasknutým pneumatikám zomreli po roku 2014, mohli ešte žiť. Goodyear však zo strachu o vlastnú povesť k tomuto kroku nikdy nepristúpil. Uvidíme, ako dopadne súčasné vyšetrovania a či sa podarí dokázať, že výrobca pneumatík o vážnosti problému vedel, no zámerne sa ho snažil zľahčovať a bagatelizovať, čím nepriamo zavinil ďalšie úmrtia.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #GoodYear #automobilový škandál
Články podľa značiek