Významný pokles predaja aj výroby. Tak hodnotia automobilky na Slovensku tohtoročné prvé 3 mesiace z pohľadu počtu vyrobených áut. Toto odvetvie pritom tvorí významnú časť slovenskej ekonomiky. Nie je to však len naša lokálna záležitosť. Problémy hlásia aj automobilky v Nemecku, Francúzsku a Taliansku.
Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak v prvom štvrťroku tohto roku sa medziročne znížil predaj, výroba, vývoz aj nové zákazky. Podľa posledných dát Štatistického úradu Slovenskej republiky výroba dopravných prostriedkov v marci klesla o 14,7 percenta. Tento prepad potom ťahá nadol aj celkové čísla slovenského priemyslu. Priemyselná produkcia Slovenskej republiky tak v marci po januárovom raste a februárovej stagnácii medziročne klesla o 6,9 percenta.
Pokles v automobilovom priemysle je vidieť aj v oblasti nových registrovaných áut na Slovensku. „V marci sme zaznamenali registráciu 7 754 nových osobných automobilov. Medziročne je to o 12,4 % menej,“ upozorňuje Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky. V prvých dvoch mesiacoch roku pritom počet nových registrovaných vozidiel rástol.
Podobne nepriaznivý vývoj v automobilovom priemysle je vidieť aj v ďalších štátoch západnej Európy. „Negatívny vývoj výroby pozorujeme aj v Nemecku, Francúzsku a Taliansku. Tradičné európske automobilky čelia prebiehajúcej transformácii odvetvia smerom k elektromobilite a sú stále viac vystavené konkurencii čínskych automobiliek,“ upozorňuje slovenský Inštitút finančnej politiky.
Aj podľa Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky preverí transformácia automobilového priemyslu v súvislosti s nástupom elektromobility odolnosť celého odvetvia. S tým sú spojené aj opatrenia nutné na udržanie konkurencieschopnosti. Prezident Zväzu Alexander Matušek upozorňuje, že sa treba na všetko dôkladne pripraviť. „Preto sme začali dialóg s vládou a na základe prijatého uznesenia sme vypracovali súbor opatrení na podporu priemyslu. Ešte nás čaká kopa práce a v budúcich troch rokoch musíme získať nové výrobky. Musíme zlepšiť podnikateľské prostredie a zaistiť rozvoj a budúcu perspektívu automobilového priemyslu,“ doplnil Matušek.
S podobnými problémami však bojujú automobilky po celej Európe. Podľa prieskumu spoločnosti ABB, ktorým každoročne sleduje vývoj situácie v automobilovom priemysle, viac než polovica (53 %) všetkých európskych respondentov rieši zároveň rastúce náklady na energie. V Ázii je to pritom len 38 % respondentov.
Problémom je však aj globálne klesajúci dopyt po elektrických autách, pričom v Európe môžu blížiace sa voľby do europarlamentu výrazne zmeniť ekologickú orientáciu EÚ a čoraz viac sa spochybňuje aj zákaz predaja spaľovacích áut po roku 2035. Automobilky sú tak v nezávideniahodnej situácii, keď „naliali“ do vývoja elektrických áut stovky miliárd v presvedčení, že o ne bude oveľa vyšší záujem, čo sa nepotvrdzuje a zároveň vôbec netušia, ako to bude so spaľovacími motormi ďalej, pretože politická klíma a anticipácia elektromobility v Európe sa výrazne mení a situácia je veľmi neprehľadná.