Rusi už vlani oznámili, že do leta tohto roka reinkarnujú tradičnú ruskú značku Volga. Chcú ňou zaplátať dieru po odchode západných automobiliek, ktoré sa stiahli po barbarskom útoku Ruska na Ukrajinu. Z pôvodne viac ako tridsiatich značiek je v súčasnosti na ruskom trhu aktívnych len štrnásť, z toho jedenásť pripadá na čínskych výrobcov. Tí zobrali Rusko doslova útokom. Ani nová Volga však na tom veľa nezmení, pretože oživená značka GAZ, ktorá vyrobila posledný autorský model v roku 2007, použije rovnaký recept ako Moskvič či Lada. Jednoducho sa spojila s čínskou automobilkou, ktorá poskytla všetko potrebné pre licenčnú montáž jej áut v Rusku s tradičným ruským logom.
Čítajte viac Moskviču hrozia bankrotom. Ruský sen sa rozplývaKým Moskvič sa spojil s automobilkou JAC a Lada kvôli výrobe crossoveru Xcite C-Cross so Chery, Volga našla partnera v automobilke Changan. Na výstave Digital Industry of Industrial Russia (CIPR-2024) predstavila hneď tri novinky – sedan Volga C40, čo je preznačkovaný Changan Reaton Plus, SUV Volga K30 ako ruský derivát Oshanu X5 Plus a väčšie SUV K40, čo je preznačkovaný Changan UNI-Z. O to prekvapivejšia je reakcia ruského premiéra Michaila Mišustina, ktorému na výstave CIPR robili spoločnosť podpredseda vlády Denis Manturov a mladý minister obchodu a priemyslu Anton Alikhanov.
Ruský premiére Michail Mišustin mal čo robiť aby ovládol svoje hnev po tom, ako si sadol do novej „volgy“
Po tom, čo Mišustin vystúpil zo sedanu C40, pristúpil k Alikhanovi a pýtal sa, prečo nemá Volga ruský, ale čínsky volant. Odpoveď je, samozrejme, jednoduchá. Pretože na tomto aute nie je ruské vôbec nič. A je príznačné, že zodpovední si nedali ani len tú námahu, aby na volante vymenili logo Changanu za logo Volgy. Zodpovední na to mohli byť pripravení, pretože tomuto incidentu predchádzala podobná príhoda s Ladou zo začiatku júna minulého roka. Na výstave Innoprom v Jekaterinburgu tam totiž AvtoVaz ukázal Ladu X C-Cross 5 na báze čínskeho SUV FAW. Ani v tomto prípade netajil vystavený exemplár na volante svoj čínsky pôvod.
Čítajte viac Ruská Volga vstáva z mŕtvych. Prvé kusy už krúžia pri fabrike GAZ-uŠéf AutoVazu sa snažil vtedy situáciu zachrániť argumentom, že geometria čínskeho loga sa nápadne podobá znaku AvtoVaz-u, ktorý automobilka používala v sedemdesiatych rokoch. Zjavne to však nezabralo. „zlý pocit ostal“, a tak musel byť Mišustin naozaj šokovaný, že sa čosi podobné zopakovalo s Volgou. „Kde je váš volant vyrobený? V Číne? Chcel by som ruský volant. Nie je to také ťažké aby bol ruský,“ trval na svojom Mišustin a dodal, že výroba plastových komponentov prebieha napríklad v Alabuge. Tlačové oddelenie GAZ-u reagovalo, že spoločnosť má veľké plány na lokalizáciu výroby. „Začneme s kritickými komponentmi, ako je motor a prevodovka, ďalším krokom budú časti karosérie a interiérové prvky vrátane volantu,“ informoval tlačový odbor.
Otázkou je, aký dosah má vlastne ruská vláda na aktivity Volgy, pretože v skutočnosti ide o projekt, ktorý realizuje nezávislá spoločnosť JSC Production of Personal Cars, ktorá nie je právnickou osobou automobilového závodu v Gorkom. Šéf JSC Alexander Podoplelov však prisľúbil plány na vytvorenie domácej výroby „najkritickejších komponentov“. „Momentálne pracujú naši inžinieri v Nižnom Novgorode na riešeniach, ktoré umožnia hĺbkovú lokalizáciu platformy a hlavných komponentov a zostáv. Podľa neho má podnik GAZ-u všetko na to, aby to zvládol – skúsenosti, tradície, výrobné kompetencie a najlepšiu inžiniersku školu v krajine – dodal.
Ako však ukazuje príklad bankrotujúceho Moskviča, zatiaľ sa Rusom nahrádzať čínske komponenty ruskými príliš nedarí a nedarí sa im čínske klony ani predávať. Jedným z dôvodom je vyššia cena ako sú ceny čínskych originálov. Lacné nebudú ani nové Volgy. Ceníky síce ešte neboli zverejnené, ale na webe Avto.ru sa takmer nový sedan Changan Raeton Plus predáva za dva milióny a UNI-Z za 3,3 milióna rubľov. Rusi sa nádejajú, že práve Volga C40 by sa mala stať na ruskom trhu náhradou za mimoriadne populárnu Toyotu Camry, ktorú už v Rusku nekúpite a ktorá bola na tamojšom trhu pred začiatkom vojny v TOP 15. „Len matka a Camry si zaslúžia lásku,“ hovoria s obľubou Rusi.