Kým západní Nemci jazdili na Mercedesoch-Benz, BMW, Opeloch, Fordoch či legendárnom VW Golf, tí ktorí ostali po druhej svetovej vojne uväznení v pazúroch komunistického Ruska, sa museli uspokojiť s Wartburgom alebo Trabantom, vyrobeným z duroplastu. A ešte k tomu s dvojtaktom, ktorý zanechával všade, kde sa Trabant objavil, kúdol dymu a pach spáleného oleja. Pritom sa na túto „vymoženosť“ socialistického priemyslu čakalo celé roky.
Trabant bol jednoducho smutným symbolom zaostávania sveta za železnou oponou. Zvlášť pri porovnaní Východného a Západného Nemecka. Napriek tomu naň mnohí nedajú dopustiť. Azda kvôli nostalgii. Napokon, pre mnohých ľudí z Východu bol prvým autom v živote. Nevynímajúc bývalé Československo, kde mal Trabant 601 pozíciu najlacnejšieho auta na trhu. Stál len 36 500 vtedajších korún.
V letnej sezóne tiahli celé karavány Trabantov s nálepkou DDR aj s náhradnými dielcami do Bulharska či Rumunska na vytúženú dovolenku k Čiernemu moru a tí vyvolení aj k Jadranu. Keď však padol Berlínsky múr, východní Nemci na svojho dymiaceho bakelitového miláčika rýchlo zanevreli a radšej dali prednosť ojazdeným, ale omnoho modernejším autám zo Západu.
Trabantu nepomohol ani 4-taktný 4-valec s objemom 1,1 litra z Volkswagenu Polo, ktorý sa pod jeho kapotu dostal v samotnom závere kariéry. Ponúkal výkon 41 koní a zbavil ho dymovej stigmy. Ale vymazať z dejín ho i tak nemožno. Veď trabant vyrábali v dvoch generáciách a z liniek závodu v Zwickau zišlo neuveriteľných 3,1 milióna kusov. Väčšina z nich to má už dávno za sebou. Duroplast, vyrobený z odpadovej bavlny a syntetickej živice, síce nehrdzavel, no všetko ostatné áno.
Existujú však aj výnimky. Toto je jedna z nich. Na portáli mobile.de sa totiž objavil exemplár, ktorý môžeme označiť za skutočný stroj času. Vyrobili ho v roku 1990, keď sa dostal aj k svojmu vtedajšiemu majiteľovi. Ide teda ešte o originál s dvojtaktom, na ktorý nedajú zberatelia dopustiť. Hoci má len 26 koní a k zrýchleniu na stovku s ním „trabi“ potrebuje nekonečných 21 sekúnd. No, čo je vskutku kuriózne, za 34 rokov života prešiel po vlastných iba 20 km.
A ešte k tomu ide o limitovanú edíciu, pripravenú k príležitosti pádu Berlínskeho múru, z ktorej vzniklo len 20 kusov. K jej špecialitám patrí čierny lem masky a špecifická grafika na bokoch karosérie. Stav je absolútne pôvodný. Uvedomuje si to aj predajca, pretože si za tento kus pýta neuveriteľných 24 900 eur. Tak ako, mali by ste záujem?