Európska komisia sa obáva čínskej konkurencie na trhu elektromobilov. Preto začala už vlani v októbri vyšetrovanie čínskych automobiliek kvôli podozreniu, že im dotácie čínskej vlády umožnia ponúknuť v Európe dumpingové ceny. To by mohlo mať zničujúce dopady pre európsky automobilový priemysel, vrátane masového prepúšťania. Výsledky vyšetrovania by mali byť známe do začiatku júna, vrátane výšky dovozného cla, ktoré by malo začať platiť o mesiac neskôr.
Napätie stúpa
Peking už dávnejšie pohrozil odvetnými opatreniami. A s blížiacim sa rozhodnutím eurobloku, ako sa brániť proti prílevu lacných čínskych áut, ide do útoku. Čína naznačila, že je pripravená schváliť odvetné clá až do výšky 25 % na dovážané autá z EÚ a USA. Zatiaľ by sa to malo však týkať len konvenčných vozidiel s veľkými motormi nad 2,5 litra. „Poplatky by ovplyvnili európske a americké automobilky a mali ‚významný‘ vplyv na vzťahy s EÚ,“ uviedla Čínska obchodná komora v EÚ.
Čítajte viac Američania sa ‘nepaprú‘. Na čínske elektromobily uvalia 100 % clá. Čo Európa?Napätie a potenciálnu obchodnú vojnu nezmiernila ani nedávna návšteva čínskeho prezidenta v Európe. Si Ťin-pching sa snažil odradiť blok od toho, aby sa vydal rovnakou cestou ako USA, ktoré už predstavili rozsiahly súbor reštrikcií na dovoz z Číny. Priaznivcami takejto ochrany európskeho trhu však nie sú ani niektoré európske automobilky, keďže clá by zasiahli aj ich. Tesla, Mini, Smart, BMW, Dacia či Volvo vyrábajú totiž autá v Číne. Clá by ich teda pri dovoze do Európy neminuli.
Čítajte viac Putin otvára náruč čínskym automobilkám. AutoVaz z toho radosť nemáNajväčším odporcom takejto ochrany trhu je šéf koncernu Stellantis. Carols Tavares uviedol, že clá na čínske vozidlá dovážané do Európy a ÚSA sú „hlavnou pascou pre krajiny, ktoré sa vydajú touto cestou“ a aj tak neumožnia západným výrobcom automobilov vyhnúť sa reštrukturalizácii, aby mohli čeliť výzve čínskych výrobcov s nižšími nákladmi. „Keď bojujete proti čínskej konkurencii, potrebujete znížiť náklady o 30 %. Dá sa to, ale má to sociálne dôsledky. Vlády Európy však nechcú čeliť tejto realite,“ povedal Tavares.
Clá rozdeľujú výrobcov áut
„Nehovoríme o darwinovskom období, sme v ňom,“ zdôraznil Tavares na výročnej automobilovej konferencii pre agentúru Reuters v Mníchove a dodal, že cenový boj s ázijskými rivalmi bude „veľmi tvrdý“. "Toto nebude ľahké pre predajcov. Nebude to ľahké pre dodávateľov. Ako vieme, v Európe každý rád hovorí o zmene, ale len pokiaľ sa ho netýka,“ dodal. Narážal tým napríklad na Taliansko, ktorého nacionalistická vláda bojuje proti znižovaniu nákladov v talianskych automobilových závodoch Stellantisu.
S Tavaresom súhlasia aj iní vysokopostavení manažéri európskeho autopriemyslu. Napríklad šéf BMW Oliver Zipse. „Nemyslíme si, že náš priemysel potrebuje ochranu,“ povedal a dodal, že pôsobenie na globálnej báze dáva veľkým výrobcom automobilov priemyselnú výhodu. „Tú výhodu môžete ľahko ohroziť zavedením dovozných ciel,“ konštatoval Zipse. Volkswagen, ktorý sa tiež výrazne spolieha na Čínu, varoval, že potenciálne clá vo všeobecnosti prinášajú aj riziká. „Vždy existuje možnosť odvety,“ povedal Thomas Schäfer, generálny riaditeľ značky VW, na summite FT Future of Car. A zdá sa, že od nej už nie je ďaleko.