Agentúra Dataforce zverejnila rebríček najpredávanejších áut v Európe za apríl aj za prvé štyri mesiace. Ukazujú, že Európania našli recept na to, ako bojovať s rastúcimi cenami áut. Volá sa Dacia. Najpredávanejším európskym modelom je totiž Sandero. A to nielen za apríl, ale aj za celú tretinu roka. Predaje lowcostového hatchbacku vzrástli vo štvrtom mesiaci roka medziročne o 37 %, keď sa preň rozhodlo 24 835 zákazníkov. Za celé štyri mesiace to bol nárast o viac ako 23 %.
Jean-Michel Jarre: Prvý pasažier v kokpite nášho lietajúceho autaZ mŕtvych však vstal aj Volkswagen Golf. Jeho registrácie vzrástli v apríli o 65 %, čím pokračoval jeho veľký comeback. Zabral pravdepodobne januárový facelift. Na druhej priečke sa mu podarilo udržať aj v hodnotení za celú tretinu roka s nárastom o takmer 53 %. Bronz si v apríli odnáša modernizovaný Renault Clio. Záujem oň vzrástol o 23 %. No za štyri mesiace nestačil na ďalší francúzsky mestský hatchback – Peugeot 208. Ten však v apríli mierne padol, pretože sa ocitol na piatej priečke za VW T-Roc.
Vynikajúce výsledky predvádza aj tradičný mladoboleslavský bestseller. Škoda Octavia sa v apríli umiestnila na šiestom mieste a za štyri mesiace je dokonca piata. Jej aprílový úspech je však naozaj tesný, pretože siedmu Toyotu Yaris predbehla len o štyri registrácie. Za Yarisom je na ôsmom mieste VW Tiguan. V apríli sa mu naozaj darilo, pretože v prvej tretine roka sa umiestnil až na 14. priečke. Ďalší tesný súboj sa odohrával v apríli na miestach s číslom 9. a 10. Umiestnili sa tu Citroën C3 a Ford Puma.
Za štyri mesiace je však jasným víťazom práve malý francúzsky hatchback, ktorému patrí šieste miesto, kým Pume až trináste. A kde je Tesla Y, ktorá ešte nedávno úradovala na prvých priečkach? V apríli ju nájdete až na 26. mieste. Dôvodom je nepochybne zrušenie dotácií na elektromobily v Nemecku koncom minulého roka, ktoré sa s odstupom času ukazuje v plnej nahote. Zotrvačnosť predaja exemplárov s ešte schválenými štátnymi príspevkami jej i tak za prvé štyri mesiace zabezpečili účasť v TOP 10 – a to na ôsmom mieste. To však neznamená, že by elektromobily v Európe excelovali. Naopak.
Nebyť Tesly Y a Volva EX30, v apríli by sme v rebríčku 50 najpredávanejších áut Európy nenašli ani jeden. Podiel elektrických verzií Peugeotu 208, 2008, Opelu Mokka či Corsa, je zanedbateľný. A oveľa viac optimizmu pre budúcnosť elektromobilov nevidieť ani pri pohľade na poradie za tretinu roka. Aj tu zachraňuje česť čisto elektrických áut jedine Tesla Y (8.) a Tesla 3 (44.). Ak by ste však v päťdesiatke najúspešnejších hľadali Škodu Enyaq, akýkoľvek Volkswagen ID. či elektrické Kie, Hyundaie, Fordy, Mercedesy alebo BMW, máte smolu. Asi neprekvapí, že automobilky v posledných mesiacoch prehodnocujú svoje elektrické ambície.