Na príklade povinného zavádzania inteligentného obmedzovača rýchlosti možno krásne ukázať, ako európski politici pristupujú k vodičovi ako rukojemníkovi, zatiaľ čo americkí si k nemu uchovávajú rešpekt.
Inteligentný asistent rýchlosti (ISA), ktorý akusticky upozorňuje vodiča na prekročenú rýchlosť sa minulý rok začal objavovať v najnovších modeloch áut typovo schválených pre európsky trh. Ide o súčasť nariadení Európskej komisie známych ako nové bezpečnostné predpisy GSR (General Safety Regulation), ktoré boli schválené už v roku 2022 s tým, že výrobcovia áut mali dvojročné prechodné obdobie na zavedenie systémov do nových vozidiel.
Upozornenie vychádza z údajov kamier alebo podkladov mapového softvéru a GPS. Auto vodiča na prekročenie rýchlosti upozorní pípaním, aj keď je to len o kilometer. A urobí tak po každom prekročení znovu a znovu a keď systém vypnete, po štarte bude aktívny opäť. A to ešte za „pípanie“ môžeme byť vďační, pretože výrobcovia môžu okrem neho použiť aj protitlak na plynovom pedáli, vibrovanie volantu alebo dokonca krátkodobé obmedzenie výkonu (možno ho kvôli bezpečnosti podržaním plynu prekonať).
V USA aktuálne na podobnom návrhu zákona po doporučení tohto systému Národným výborom pre bezpečnosť dopravy (NTSB, National Transportation Safety Board) pracujú, ale postavili ho oveľa rozumnejšie. Ako prvá by ho do svojej legislatívy chcela zaviesť Kalifornia v roku 2027. Ak bude tento systém povinný, tak do roku 2029 ho musí mať polovica nových áut, od roku 2032 všetky.
Čítajte viac Europoslanci: Cezhraničné vyberanie pokút bude ľahšie, súkromní vymáhači však skončiaSystém by mal vodiča, podobne ako v Európe, upozorniť zapípaním, avšak až po prekročí rýchlosti minimálne o 10 míľ za hodinu, takže sa nebude ozývať každú chvíľu, ak pôjdete na hornej hranici povoleného maxima a občas ho len minimálne prekročíte. Taktiež v prípade, ak sa objavia rôzne údaje o povolenej rýchlosti v konkrétnom úseku, asistent sa ozve až po prekročení vyššieho z nich. Výstraha bude môcť byť podľa predbežného návrhu len zvuková alebo akustická, takže auto vám nebude môcť umelo znižovať výkon a ani vyvíjať žiadny protitlak v plynovom pedáli.
Je to samozrejme subjektívny dojem, ale v tejto podobe nám dáva väčší zmysel. Ak by sa upozornenie na prekročenie rýchlosti ozvalo až pri jej prekročení o viac ako 10 km/h, určite by ho mnoho vodičov nemalo tendenciu automaticky deaktivovať hneď po nastúpení do auta, ako to niektorí dnes robia napríklad so systémom štart-stop. Pri 10-kilometrovom prekročení rýchlosti, ktoré so vodič niekedy ani nemusí všimnúť, napríklad pri vjazdoch do úsekov so zníženou rýchlosťou, by to bol varovný zdvihnutý prst. Ten nám dáva určite viac zmysel ako otravné pípanie, ktoré sa ozve zakaždým, keď na to v zóne 30 nechtiac „dupnete“ a pôjdete rýchlosťou 33 km/h.