Sú elektrické kamióny budúcnosťou? Možno áno, ale nateraz to tak nevyzerá. Ich dojazd je maximálne 400 km, asi štrvtinový, a chýbajúca nabíjacia infraštruktúra im znemožňuje trasy, kde je naftová klasika ako doma. Nepovedala pritom posledné slovo. Dieselové kamióny majú stále rezervy ako znížiť spotrebu, emisie aj náklady. Perfektným príkladom je nový koncepčný ťahač americkej spoločnosti Kenworth SuperTruck 2, ktorý tento tradičný výrobca ťahačov ukázal na výstave Advanced Clean Transport v Las Vegas . Na prvý pohľad možno vystraší, ale jeho dizajn má za cieľ len jediné, znížiť náklady na prepravu. Jednoducho, snaží sa z naftového pohonu „vyžmýkať“ maximum. Konštruktéri išli až na hranu možností.
Čítajte viac Vodíkový kamión má rekord. Na jedno tankovanie prešiel 5-krát menej ako diesel. Zato 4-krát drahšieSuperTruck 2 je výsledkom šesťročného vývoja. Odmena je však „sladká“. Koncept prekonáva v efektivite v súčasnosti najúspornejší model Kenworth T660 z roku 2009 až o 136 %. Dosiahlo sa to kombináciou zníženia spotreby paliva až na 18,4 l/ na 100 kilometrov pri znížení hmotnosti súpravy o viac ako 3 175 kg. Aerodynamický odpor klesol vďaka futuristickej kabíne s panoramatickým výhľadom a zúženým „nosom“, ako aj vďaka nízkym prahom a úplne zakrytým kolesám či podvozku. Klasické zrkadlá nahradili kamery na štíhlych nožičkách. Navyše je tu odpruženie s premenlivou výškou, ktoré umožňuje súprave na kvalitnej ceste klesnúť čo najbližšie k asfaltu. Odpor vzduchu sa tak znížil o 48 %!
Použitie ľahkých materiálov a ľahkých pneumatík prispelo k zníženiu hmotnosti súpravy, takže váži len 11 839 kg. Mimoriadna je aj pohonná jednotka. Kombinuje naftový motor PACCAR MX-11 a automatickú prevodovku TX-12 so 48-voltovým elektrickým generátorom. Mild-hybridný systém potom dobíja lítiovú batériu prostredníctvom rekuperačného brzdenia. Z nej je napájaná klimatizácia, chladiče motora, riadenie, či kúrenie, ktoré by inak odoberali energiu priamo zo spaľovacej jednotky – až 80 koní len pre chladiče, tvrdí Kenworth.
Pri testovaní na skúšobnej stolici dosiahla táto hnacia sústava deklarovaný rekord s hodnotením tepelnej účinnosti motora – až 55,7 %. „Dnešný moderný dieselový motor má účinnosť okolo 47 %, hovorí senior technický manažér PACCAR pre pokročilé technológie, Maarten Meijer. "Dosiahnutie 55,7 % bolo veľkým krokom vpred a dalo sa k tomu dopracovať len aplikáciou technológií, ktoré neboli doteraz preskúmané. Ak by sa takýto pohon dostal do výroby, znamenalo by to 10 % zníženie spotreby len na strane motora. Kenworth však navrhol SuperTruck 2 tak, aby bol schopný prijať aj aleternatívne pohony – od čisto elektrického, cez vodíkový s palivovými článkami až po hybridný. A to je presne to, čo Tesla Semi nedokáže. Preto nedokáže ani plniť náročné úlohy.
Čítajte viac Elektrický kamión prešiel prvýkrát 3 000 km. Len ukázal zúfalstvo tohto pohonu