Vývoj elektromobilov napreduje obrovským tempom, asi ako vývoj čipov a počítačov. Tie spred piatich rokov sú oproti dnešným doslova fosílie. Zlepšujú sa vo všetkých smeroch, azda s výnimkou batérií, ktoré ešte len čakajú na prelomovú technológiu, napríklad tú s tuhým elektrolytom. No aj bez tohto pokroku dokázali výrobcovia zvýšiť výkon či predĺžiť dojazd. Pracuje sa na každom komponente hnacej sústavy. Demonštrovať to môžeme na novej elektrickej platforme PPE (Premium Platform Electric), ktorú vyvinulo Audi spoločne s Porsche. Prvými modelmi, ktoré ju využívajú, sú nové elektrické Porsche Macan a jeho technologický súrodenec Audi Q6 e-tron.
Čítajte viac Q6 e-tron: Audi predstavilo nové prémiové elektrické SUV. Má dojazd vyše 600 kmVšetky komponenty hnacieho ústrojenstva sú navrhnuté tak, aby boli ešte kompaktnejšie a účinnejšie. V porovnaní s prvou generáciou Audi e-tron predĺžili všetky opatrenia dojazd asi o 40 kilometrov. A nielen to. Nové elektromotory pre PPE vyžadujú asi o 30 percent menej priestoru ako elektromotory predchádzajúcich elektrických modelov. Ich hmotnosť sa pritom znížila asi o 20 percent. Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom na zadnej náprave má dĺžku len 200 mm. Asynchrónny elektromotor na prednej náprave meria dokonca len polovicu. Keď sa nepoužíva, je schopný sa voľne otáčať bez výrazných strát odporu, čo znižuje spotrebu energie.
Nové vlásenkové vinutie, ktoré pozostáva zo 140 metrov medeného drôtu, a systém priameho chladenia olejovým sprejom v statore elektromotora, prispeli k vyššej účinnosti pohonného systému. Tej pomohlo aj elektrické olejové čerpadlo v prevodovke. Vďaka chladeniu rotorového oleja sa mohlo Audi a Porsche vo veľkej miere vzdať používania vzácnych surovín a zvýšiť hustotu výkonu o 20 %. Zlepšila sa aj výkonová elektronika, ktorá riadi elektromotor a premieňa jednosmerný prúd z batérie na striedavý. Údaje pre presné riadenie meniča zabezpečuje počítač HCP1 (high-performance computing platform 1), ktorý je zodpovedný za systém pohonu a zavesenie.
Vo výkonnejšej verzii vodou chladeného meniča sú inštalované polovodiče z karbidu kremíka. Vďaka svojej účinnosti, ktorá je o 60 % vyššia, vynikajú najmä pri čiastočnom zaťažení a sú spoľahlivejšie. V dôsledku toho výrazne prispievajú k účinnosti a vyššiemu výkonu elektromotorov. Výhoda v oblasti dojazdu v porovnaní s kremíkovými polovodičmi predstavuje asi 20 km. Vďaka 800-voltovej architektúre je zároveň možné použiť tenší kábel na spojenie batérie a elektromotora. Tým sa znižuje inštalačný priestor, hmotnosť a spotreba surovín. Ale nie sme na konci bonusov.
Čítajte viac Porsche Macan: Druhá generácia prichádza po 10 rokoch. Je elektrickáTým, že sa systém menej zahrieva, chladiaci systém môže byť tiež menší a efektívnejší. Prevodovka pracuje s mazaním suchej vane a elektrickým olejovým čerpadlom. Trysky striekajú olej priamo na ozubené kolesá. Táto konštrukcia minimalizuje trecie straty a opäť znižuje priestor na inštaláciu. Nové elektromotory pre elektrické modely využívajúce platformu PPE vyrába maďarský závod Rába. Často je označovaný za najväčšiu motoráreň sveta, veď od roku 2018 z nej zišlo už pol milióna motorov. Ešte v minulosti tu vznikali aj také technologické poklady, ako je naftový 12-valec 6,0 TDI pre Audi Q7.