Najväčšia automobilka sveta má dlhodobo rezervovaný vzťah k batériovým elektromobilom. A jej prezident Akio Toyoda to ani nikdy netajil. Vždy varoval, že rýchly prechod k elektrickým autám môže narobiť viac škody ako úžitku. Batériové elektromobily nepovažuje za jediné a univerzálne riešenie. To, že Japonci to len tak ľahko nemienia so „spaľovákmi“ vzdať, dokazuje spoločné vyhlásenie Toyoty, Mazdy a Subaru o vývoji novej generácie spaľovacích motorov. „Existuje jedinečný japonský spôsob, ako vyliezť na horu, ktorá je uhlíková neutralita,“ povedal generálny riaditeľ Toyoty Koji Sato v na nevšednej tlačovej konferencii so svojimi kolegami z Mazdy a zo Subaru pod hlavičkou Engine Reborn (znovuzrodenie motora).
Spaľovacie motory predstavujú podľa neho súčasť cesty k uhlíkovej neutralite. Preto sa tri japonské megaautomobilky spojili, aby vyvinuli novú generáciu spaľovacích motorov, ktoré budú menšie, ľahšie, účinnejšie, budú môcť spaľovať vodík, syntetické palivá či biopalivá a budú môcť byť kombinované s hybridnou podporou. Ide o najnovšiu zbraň Japoncov boji s emisiami a záchranu pracovných miest v dobe elektrických vozidiel. Nové kompaktné motory Toyoty umožnia dať novým autám futuristický vzhľad a zväčšiť priestor pre posádku. Proporciami môžu dokonca pripomínať elektromobily. Ich platformy majú byť navyše kompatibilné s čisto elektrickým pohonom.
„Sme blízko k dosiahnutiu tohto druhu dizajnu s týmto typom motora,“ povedal technologický riaditeľ Toyoty Hiroki Nakajima. Medzi novými motormi nemá chýbať 4-valec s objemom 1,5 litra, ktorý bude asi o 10 % menší a s preplňovaním ponúkne výkon 2,5-litrového atmosférického motora. Ďalším novým motorom bude dvojliter. Okrem Toyoty vyvinú nové spaľovacie motory aj Mazda a Subaru, automobilky, v ktorých Toyota vlastní menšinové podiely. Mazda napríklad pracuje na rotačnom Wankelovom motore s jedným a dvoma rotormi, ktoré plánuje skombinovať s hybridným systémom. Subaru ostane verné koncepcii boxer, ale s väčšou mierou elektrifikácie ako doteraz.
„Naším spoločným nepriateľom nie je vnútorné spaľovanie, ale uhlík,“ povedal technologický riaditeľ Mazdy Ichiro Hirose. „Prechod na čisté elektromobily bude postupný. Nestane sa to rýchlo. Medzitým potrebujeme motory s vnútorným spaľovaním, ktoré prispejú k uhlíkovej neutralite.“ Koordinovaný postup len odráža úsilie Japoncov o takzvaný viaccestný prístup k znižovaniu emisií uhlíka. „Stále sme v prechodnej fáze, kde potrebujeme spaľovacie motory ako súčasť riešenia,“ povedal Nakajima. "Toto by mohlo byť riešenie, ktoré zmení hru.“ Nové motory by mohli prísť na scénu v roku 2027, keď sa očakáva prísnejšia emisná norma Euro 7.
„Spaľovací motor môžeme zdokonaliť ako kľúčovú kompetenciu japonského automobilového priemyslu vo veku elektrifikácie a zvýšiť našu konkurencieschopnosť,“ povedal šéf Mazdy Masahiro Moro. „V dobe elektrifikácie zmeníme budúcnosť motorov.“ Napríklad účinné hybridy si nielenže ukroja väčší kus z emisií ako zopár čistých elektromobilov, ale mohli by pomôcť zvýšiť predaje aj zisky, ktoré bude možné opätovne investovať do elektrifikácie. Spoločný postup japonských automobiliek je podľa hlavného analytika Nakanishi Research Institute v Tokiu Takakia Nakanishiho jasným signálom, že spaľovacie motory majú veľký potenciál. Je to tiež signál pre celý priemysel aj dodávateľov.