Toyota, Mazda a Subaru ohlásili novú éru ‘spaľovákov‘. Idú do nich naplno

Japonské automobilky sa spojili, aby zo zatracovaných spaľovacích motorov urobili jednu z ciest k uhlíkovo neutrálnej doprave. Je to rúhanie? Nie. „Je to náš spôsob, ako vyliezť na horu bez emisií,“ povedali.

30.05.2024 16:00
debata (14)
Nestáva sa často aby sa na jednej... Foto: Toyota
Toyota Mazda Subaru - nová generácia spaľovacích motorov Nestáva sa často aby sa na jednej "tlačovke" zišli zástupcovia troch japonských automobiliek. Teraz k tomu ale mali vážny dôvod. Chcú zachrániť spaľovacie motory.

Najväčšia automobilka sveta má dlhodobo rezervovaný vzťah k batériovým elektromobilom. A jej prezident Akio Toyoda to ani nikdy netajil. Vždy varoval, že rýchly prechod k elektrickým autám môže narobiť viac škody ako úžitku. Batériové elektromobily nepovažuje za jediné a univerzálne riešenie. To, že Japonci to len tak ľahko nemienia so „spaľovákmi“ vzdať, dokazuje spoločné vyhlásenie Toyoty, Mazdy a Subaru o vývoji novej generácie spaľovacích motorov. „Existuje jedinečný japonský spôsob, ako vyliezť na horu, ktorá je uhlíková neutralita,“ povedal generálny riaditeľ Toyoty Koji Sato v na nevšednej tlačovej konferencii so svojimi kolegami z Mazdy a zo Subaru pod hlavičkou Engine Reborn (znovuzrodenie motora).

Toyota Mazda Subaru - nová generácia...
Toyota Mazda Subaru - nová generácia...
+10Toyota Mazda Subaru - nová generácia...

Spaľovacie motory predstavujú podľa neho súčasť cesty k uhlíkovej neutralite. Preto sa tri japonské megaautomobilky spojili, aby vyvinuli novú generáciu spaľovacích motorov, ktoré budú menšie, ľahšie, účinnejšie, budú môcť spaľovať vodík, syntetické palivá či biopalivá a budú môcť byť kombinované s hybridnou podporou. Ide o najnovšiu zbraň Japoncov boji s emisiami a záchranu pracovných miest v dobe elektrických vozidiel. Nové kompaktné motory Toyoty umožnia dať novým autám futuristický vzhľad a zväčšiť priestor pre posádku. Proporciami môžu dokonca pripomínať elektromobily. Ich platformy majú byť navyše kompatibilné s čisto elektrickým pohonom.

Toyota pripravuje mimoriadne kompaktné 4-valce... Foto: Toyota
Toyota Mazda Subaru - nová generácia spaľovacích motorov Toyota pripravuje mimoriadne kompaktné 4-valce s objemom 1,5 a 2,0 litra. Ich priestorovo úsporná stavba umožní dizajnérom navrhovať aerodynamické autá.

„Sme blízko k dosiahnutiu tohto druhu dizajnu s týmto typom motora,“ povedal technologický riaditeľ Toyoty Hiroki Nakajima. Medzi novými motormi nemá chýbať 4-valec s objemom 1,5 litra, ktorý bude asi o 10 % menší a s preplňovaním ponúkne výkon 2,5-litrového atmosférického motora. Ďalším novým motorom bude dvojliter. Okrem Toyoty vyvinú nové spaľovacie motory aj Mazda a Subaru, automobilky, v ktorých Toyota vlastní menšinové podiely. Mazda napríklad pracuje na rotačnom Wankelovom motore s jedným a dvoma rotormi, ktoré plánuje skombinovať s hybridným systémom. Subaru ostane verné koncepcii boxer, ale s väčšou mierou elektrifikácie ako doteraz.

Mazda stále verí Wankelovmu rotačnému motoru.... Foto: Toyota
Toyota Mazda Subaru - nová generácia spaľovacích motorov Mazda stále verí Wankelovmu rotačnému motoru. pripravuje dva nové v kombinácii s hybridným pohonom.

„Naším spoločným nepriateľom nie je vnútorné spaľovanie, ale uhlík,“ povedal technologický riaditeľ Mazdy Ichiro Hirose. „Prechod na čisté elektromobily bude postupný. Nestane sa to rýchlo. Medzitým potrebujeme motory s vnútorným spaľovaním, ktoré prispejú k uhlíkovej neutralite.“ Koordinovaný postup len odráža úsilie Japoncov o takzvaný viaccestný prístup k znižovaniu emisií uhlíka. „Stále sme v prechodnej fáze, kde potrebujeme spaľovacie motory ako súčasť riešenia,“ povedal Nakajima. "Toto by mohlo byť riešenie, ktoré zmení hru.“ Nové motory by mohli prísť na scénu v roku 2027, keď sa očakáva prísnejšia emisná norma Euro 7.

Subaru neopustí koncepciu motorov boxer. Budú... Foto: Toyota
Toyota Mazda Subaru - nová generácia spaľovacích motorov Subaru neopustí koncepciu motorov boxer. Budú však viac elektrifikované.

„Spaľovací motor môžeme zdokonaliť ako kľúčovú kompetenciu japonského automobilového priemyslu vo veku elektrifikácie a zvýšiť našu konkurencieschop­nosť,“ povedal šéf Mazdy Masahiro Moro. „V dobe elektrifikácie zmeníme budúcnosť motorov.“ Napríklad účinné hybridy si nielenže ukroja väčší kus z emisií ako zopár čistých elektromobilov, ale mohli by pomôcť zvýšiť predaje aj zisky, ktoré bude možné opätovne investovať do elektrifikácie. Spoločný postup japonských automobiliek je podľa hlavného analytika Nakanishi Research Institute v Tokiu Takakia Nakanishiho jasným signálom, že spaľovacie motory majú veľký potenciál. Je to tiež signál pre celý priemysel aj dodávateľov.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Mazda #Subaru #spaľovacie motory
Články podľa značiek