Nielen Hyundai či Toyota plánujú pre budúcnosť vodíkový pohon. Najnovšie sa do diskusie na túto tému prihlásilo Alpine. Nie je to úplne prekvapivé, hoci čoskoro sa z tohto výrobcu športových áut stane čistá elektromobilka. Plánuje totiž elektrického nástupcu kultového kupé A110, ostrú verziu elektrického Renaultu 5 aj športové SUV-kupé, ktoré nesmie chýbať. Napriek tomu vidí priestor pre vodík, dokonca ako paliva pre spaľovací motor. Napokon, už v roku 2022 predstavilo Alpine koncept vodíkového superšportu Alpenglow, ktorého názov odkazoval na oranžovo-červenú žiaru, ktorá sa objavuje nad alpskými končiarmi tesne pred východom slnka.
Už ste ho stretli? Vodíkový autobus jazdí v Bratislave na skúšku
Koncept pripomínajúci okruhové špeciály pre Le Mans bol vybavený preplňovaným motorom, ktorý čerpal vodík z dvoch nádrží, ktoré ho skladovali pod tlakom 700 barov. Alpine pokračovalo v projekte ďalej a vyvinulo funkčný prototyp A424. Ten sa mal predstaviť verejnosti nedávno počas šesťhodinového maratónu v belgickom Spa Francorchamps, no nakoniec tomu zabránila porucha elektroniky. Ani tak to ale Alpine nevzdalo a podľa najnovších informácií šéfdizajnéra značky Antony Villaina nie vylúčené, že z konceptu vznikne limitovaný model do cestnej premávky.
„Keď sme navrhovali Alpenglow, premýšľali sme od začiatku v dvoch smeroch – sériové auto a pretekárske auto,“ povedal Villain pre britský Autocar. „Prečo nie? Prečo to nemať na cestách? Možno by sme mohli urobiť malú sériu týchto áut schválených do cestnej premávky. Myslím si, že by to bolo správne.“ Alpine pritom zvažuje nahradiť pôvodný 4-valec poriadnym 6-valcovým motorom. Prioritou je vyššia účinnosť a teda aj dojazd. S pôvodný vodíkovým 4-valcom od firmy Oreca dokázal prototyp absolvovať 66 km jazdy pretekárskym tempom.
Čítajte viac Alpine Alpenglow: Vodíkový koncept je úsvitom novej éry„Nebude to F1 s veľmi vysokými otáčkami,“ povedal François Champod, riaditeľ pretekárskych vozidiel Alpine. Dodal, že Alpinglow bude jazdiť porovnateľne s existujúcimi benzínovými motormi. To však nemá znamenať, že by jazdil identicky. Pierre-Jean Tardy, hlavný vodíkový inžinier Alpine, vysvetlil, že povaha vodíka prinesie niektoré kľúčové rozdiely. Zvuk má byť podobný, ale spaľovanie tohto plynu produkuje výfukové plyny s nižšou teplotou, čo znamená menej energie pre turbodúchadlo a z toho vyplývajúcu väčšiu turbodieru.
Podľa Tardyho je tiež ťažké namiešať správnu bohatosť zmesi, pretože kým benzín horí so vzduchom v pomere od 1,4 do 7,6 %, pri vodíku je to od štyroch do 76 %, teda v oveľa väčšom spektre. „Čím viac zvyšujete otáčky motora, tým menej času máte na vstreknutie. Čím viac zvýšite výkon, tým máte väčšiu tepelnú záťaž. Takže máte aj väčšie riziko abnormálneho horenia, ktoré sa prejavuje klepaním motora. To spôsobuje problémy nielen pri chladení, ale aj pri zabezpečení toho, aby ste riadili teploty „homogénne“ v každej spaľovacej komore,“ objasňuje Tardy. Takže Alpine má pred sebou ešte veľa práce.