Športovým autám za čias socializmu vietor do plachiet príliš nefúkal. Výnimkou bola Škoda. V roku 1970 predstavila pôvabné kupé 110 R odvodené zo Škody 100/110 a neskôr jeho nástupcov v podobe Škody Garde a Škody Rapid. Ak vylúčime zopár exemplárov Wartburgu Sport Coupé a Dacie 1310/1410 Sport, boli jedinými masovo vyrábanými športovými autami za železnou oponou. Nevznikli však pre blaho obyvateľstva, ale najmä ako zdroj valút pre komunistickú ekonomiku, ktorá zúfalo potrebovala tvrdú menu na nákup technológií zo zahraničia. Športové škodovky tak mierili najmä na Západ.
„Rapidka“ schádzala z liniek v rokoch 1984 až 1990. V podstate nešlo o nový model. Rapid bol len modernizovaným kupé Garde, ktoré si požičalo všetky vychytávky z vynovených sedanov Škoda 120 a 130. Vrátane plastových nárazníkov, plastovej masky, nových predných a zadných svetiel či výkonnejšieho motora s objemom 1,3 litra, ktorý posielal k zadným kolesám cez 5-stupňovú prevodovku 46 kW. A keďže Garde malo vždy tú najvyššiu možnú výbavu, disponovalo posilňovačom bŕzd, cyklovačom stieračov, krajšou palubnou doskou, otáčkomerom, uzamykateľnou priehradkou pred spolujazdcom ale aj kvalitnejším koženkovým čalúnením.
V porovnaní so sedanmi mal Rapid anatomické sedadlá s integrovanou opierkou hlavy. V podstate išlo o to najlepšie, čo ste si mohli z východného bloku v polovici osemdesiatych rokov dopriať. Rapid sa mohol pochváliť aj štvorpiestikovými kotúčovými brzdami na prednej náprave, širším rozchodom a vylepšenou zadnou nápravou. Výkonom síce toto auto nestačilo západnej konkurencii, ale vďaka dobrej aerodynamike a hmotnosti len 840 kg mu nerobila problém rýchlosť 150 km/h. Ak by ste si to chceli vyskúšať, je tu jedinečná príležitosť. Na portáli ojazdených áut mobile.de. sa nedávno objavil nádherný exemplár Rapid 130 v oranžovej farbe, vyrobený v roku 1984, teda v počiatkoch uvedenia na trh.
Ide pravdepodobne o exportnú verziu, vybavenú zliatinovými kolesami a nápisom Škoda v čiernom páse po bokoch vozidla. Je v dokonalom stave. Napokon, prešlo kompletnou renováciou maďarskej spoločnosti Veteran Auto. Tá vraj na Rapide pracovala niekoľko rokov. Pozornosť bola venovaná každému detailu. Perfektný je nielen lak či čalúnenie, ale aj stav motora, náprav, bŕzd, tlmičov alebo výfuku. Jednoducho, tento Rapid vyzerá, akoby práve zišiel z výrobnej linky, ak nie ešte lepšie. Takže skutočný počet najazdených kilometrov nie je až taký podstatný. Podstatnejšie je, že od renovácie prešlo auto po vlastnej osi iba 350 km. Cenou však vyráža dych. A to aj potom, čo sa majiteľ rozhodol znížiť ponuku o 10 000 eur na súčasných 38 000. Áno, už asi pol roka ho predával za 48 tisíc. Uvidíme, či to pomôže. Za tieto peniaze môžete mať totiž oveľa cenenejšiu Škodu 110 R.