Škoda Rapid 130: Tento dokonalý kus nie a nie predať. Pri jeho cene nečudo

Škoda Rapid nie je taká slávna ako kupé 110 R, tento exemplár však stojí za zváženie. Je to totiž dokonalý spôsob, ako sa vrátiť do polovice osemdesiatych rokov a socialistického Československa. S cenou to ale predávajúci asi prehnal. Kupcu nevie nájsť ani po zlacnení o 10 000 eur.

31.05.2024 18:00
debata (1)
Taká Škoda Rapid bola v polovici osemdesiatych... Foto: mobile.de
Škoda Rapid 130 - 1984 Taká Škoda Rapid bola v polovici osemdesiatych rokov snom. V Tuzexe stála približne 17 000 bonov. Tento exemplár vyzerá, akoby práve zišiel z výrobnej linky.

Športovým autám za čias socializmu vietor do plachiet príliš nefúkal. Výnimkou bola Škoda. V roku 1970 predstavila pôvabné kupé 110 R odvodené zo Škody 100/110 a neskôr jeho nástupcov v podobe Škody Garde a Škody Rapid. Ak vylúčime zopár exemplárov Wartburgu Sport Coupé a Dacie 1310/1410 Sport, boli jedinými masovo vyrábanými športovými autami za železnou oponou. Nevznikli však pre blaho obyvateľstva, ale najmä ako zdroj valút pre komunistickú ekonomiku, ktorá zúfalo potrebovala tvrdú menu na nákup technológií zo zahraničia. Športové škodovky tak mierili najmä na Západ.

Ide pravdepodobne o exportnú verziu. Naznačujú... Foto: mobile.de
Škoda Rapid 130 - 1984 Ide pravdepodobne o exportnú verziu. Naznačujú to zliatinové disky kolies a nápisy Škoda po bokoch karosérie.
Tatra T700 - 1996 Čítajte viac Tatra T700: Posledný mohykán z Kopřivnice je na predaj. Cena tomu zodpovedá

„Rapidka“ schádzala z liniek v rokoch 1984 až 1990. V podstate nešlo o nový model. Rapid bol len modernizovaným kupé Garde, ktoré si požičalo všetky vychytávky z vynovených sedanov Škoda 120 a 130. Vrátane plastových nárazníkov, plastovej masky, nových predných a zadných svetiel či výkonnejšieho motora s objemom 1,3 litra, ktorý posielal k zadným kolesám cez 5-stupňovú prevodovku 46 kW. A keďže Garde malo vždy tú najvyššiu možnú výbavu, disponovalo posilňovačom bŕzd, cyklovačom stieračov, krajšou palubnou doskou, otáčkomerom, uzamykateľnou priehradkou pred spolujazdcom ale aj kvalitnejším koženkovým čalúnením.

Aj interiér je ako nový. Dokazuje, že Rapid 130... Foto: mobile.de
Škoda Rapid 130 - 1984 Aj interiér je ako nový. Dokazuje, že Rapid 130 bol vlajkovou loďou Škody. Vo výbave je otáčkomer, anatomické sedadlá, autorádio aj koženkové čalúnenie dverí.
Tuzex - retromúzeum Strnadice Čítajte viac Tuzexové autá: O týchto sme za ‘socíku‘ mohli len snívať

V porovnaní so sedanmi mal Rapid anatomické sedadlá s integrovanou opierkou hlavy. V podstate išlo o to najlepšie, čo ste si mohli z východného bloku v polovici osemdesiatych rokov dopriať. Rapid sa mohol pochváliť aj štvorpiestikovými kotúčovými brzdami na prednej náprave, širším rozchodom a vylepšenou zadnou nápravou. Výkonom síce toto auto nestačilo západnej konkurencii, ale vďaka dobrej aerodynamike a hmotnosti len 840 kg mu nerobila problém rýchlosť 150 km/h. Ak by ste si to chceli vyskúšať, je tu jedinečná príležitosť. Na portáli ojazdených áut mobile.de. sa nedávno objavil nádherný exemplár Rapid 130 v oranžovej farbe, vyrobený v roku 1984, teda v počiatkoch uvedenia na trh.

Vzadu uložený 4-valec s objemom 1,3 litra... Foto: mobile.de
Škoda Rapid 130 - 1984 Vzadu uložený 4-valec s objemom 1,3 litra ponúkal 46 kW. Nie je to veľa, ale Rapid vážil len 840 kg.
Škoda 1000 MBG - 1967 Čítajte viac Škoda 1000 MBG: Na predaj je unikátna tisícka. Jazdí ich len zopár

Ide pravdepodobne o exportnú verziu, vybavenú zliatinovými kolesami a nápisom Škoda v čiernom páse po bokoch vozidla. Je v dokonalom stave. Napokon, prešlo kompletnou renováciou maďarskej spoločnosti Veteran Auto. Tá vraj na Rapide pracovala niekoľko rokov. Pozornosť bola venovaná každému detailu. Perfektný je nielen lak či čalúnenie, ale aj stav motora, náprav, bŕzd, tlmičov alebo výfuku. Jednoducho, tento Rapid vyzerá, akoby práve zišiel z výrobnej linky, ak nie ešte lepšie. Takže skutočný počet najazdených kilometrov nie je až taký podstatný. Podstatnejšie je, že od renovácie prešlo auto po vlastnej osi iba 350 km. Cenou však vyráža dych. A to aj potom, čo sa majiteľ rozhodol znížiť ponuku o 10 000 eur na súčasných 38 000. Áno, už asi pol roka ho predával za 48 tisíc. Uvidíme, či to pomôže. Za tieto peniaze môžete mať totiž oveľa cenenejšiu Škodu 110 R.

Škoda Rapid 130 - 1984
Škoda Rapid 130 - 1984
+20Škoda Rapid 130 - 1984

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Rapid #Škoda-Auto #Škoda Rapid 130
Články podľa značiek