Renault a Volkswagen sa nedohodli na projekte vývoja a výroby lacného elektromobilu s cenou pod 20 000 eur. Vzniknúť z neho mal nový Renault Twingo a VW ID.1 s veľkosťou niekdajšieho Volkswagenu e-Up. Presnejšie, od spolupráce odskočili hneď na začiatku Nemci. Šéf Renaultu Luca de Meo netajil sklamanie. „Chcel som ukázať, že európsky priemysel dokáže spolupracovať ako tím, takže si myslím, že je to stratená príležitosť, ale môžu existovať aj iní,“ povedal de Meo. V každom prípade de Meo potvrdil, že aj keď Renault partnera nenájde, projekt dokončí sám. Podľa neho nemá automobilka pod tlakom čínskej konkurencie už veľa času na váhanie.
Čítajte viac Z Twinga Volkswagen nebude. Pytačky zrušili NemciA podobné hlasy teraz zaznievajú aj z nemeckej strany. Volkswagen sa vyjadril, že bude pracovať na elektromobile s cenou od 20 000 eur bez partnera. Navyše sa chce spoliehať na vysoký stupeň európskej lokalizácie, čo by pomohlo znížiť prepravné trasy komponentov a znížiť emisie. Šéf značky VW Thomas Schaefer povedal, že napriek nízkej cene budú základné elektrické modely spĺňať štandardy z hľadiska technológie, dizajnu a kvality, pričom priznal, že táto ambícia je náročnejšia, ako sa predpokladalo, v dôsledku vyšších nákladov na energiu, suroviny a prácu.
Čítajte viac Škoda Elroq: Menšie elektrické SUV predvádza svoje svetláSchaefer zámerne hovoril o viacerých elektromobiloch, pretože z projektu má vzísť nielen VW ID.1 ako ideový nástupca e-Up-u, ale aj lacná malá elektrická Škoda a tiež malá Cupra. „Budúcnosť je elektrická. Aby sa však elektromobilita rozšírila, sú potrebné atraktívne vozidlá, najmä v nižšom segmente,“ uviedol Schaefer v utorok vo vyhlásení. Aj Volkswagen je pod tlakom, pretože projekt prichádza v čase, keď čínski rivali vrátane automobiliek BYD a MG rozširujú ponuku elektrických áut v Európe.
Čítajte viac V Poľsku budú vyrábať lacný čínsky elektromobil. Vo fabrike StellantisuStellantis zas plánuje od septembra začať v Poľsku výrobu lacných elektromobilov vyvinutých v spolupráci s čínskym partnerom Leapmotor. Pritom Stellantis má už dnes elektromobil Citroën ë-C3 s cenou od 23 000 a plánuje ešte lacnejšiu verziu s cenou pod 20 000 eur. Volkswagen teda ťahá za kratší koniec. ID.1 by sa totiž mohlo stať realitou až niekedy v roku 2027. Dovtedy môže byť situácia na trhu veľmi odlišná. Dobre to vie aj samotný Volkswagen. Automobilka vyhlásila, že európsky priemysel má len dva až tri roky na to, aby sa pripravil na konkurenčnú hrozbu, pričom varoval, že inak je ohrozené prežitie sektora.
Čítajte viac Čínske elektromobily zaplavujú európske prístavy. Kupcov nietO to viac prekvapuje, že Volkswagen na ponuku Renaultu nepristúpil. Zaostávať bude aj v segmente elektromobilov s cenou od 25 000 eur. Až koncom roka 2025 totiž predstaví rodinu týchto elektromobilov – dva hatchbacky (VW ID.2, Cupra Rebel) a dve SUV s logami VW a Škoda. Vyrábať sa budú v Španielsku. Dovtedy si bude musieť vystačiť so súčasnými elektromobilmi, ktoré patria do nižšej strednej a strednej triedy. Najlacnejším je VW ID.3 s cenou od približne 40 000 eur.