Na nedávnej megatlačovke Engine Reborn automobilky Toyota, Subaru a Mazda oznámili spoločnú stratégiu pri vývoji novej generácie elektrifikovaných spaľovacích motorov, ktoré budú pripravené tankovať okrem benzínu aj syntetické palivá, biopalivá či vodík. Kým Toyota sa pochválila mimoriadne kompaktnými 4-valcami s objemom 1,5 a 2,0 litra a Subaru predviedlo svoj elektrifikovaný „boxer“, Mazda ukázala to, na čo jej priaznivci čakajú už od roku 2011, keď z liniek zišiel definitívne posledný kus športového kupé RX-8 – nový Wankelov motor.

Je síce pravda, že Wankel už má za sebou comeback v podobe jednorotorového agregátu pre elektrickú Mazdu MX-30 e-Skyctv R-EV s predlžovačom dojazdu, ale tento bol predsa len iný. Nový „dvojrotor“ má totiž šancu zamieriť opäť pod kapotu športového kupé – ideového nástupcu ikonickej Mazdy RX-8. A to je celkom iná káva. Mazda síce žiadne bližšie informácie k motoru neuviedla, ale potvrdila, že je konštruovaný tak, aby mohol byť umiestnený pozdĺžne. Istú predstavu o novinke dáva prenádherný vlaňajší koncept Mazda Iconic, i keď ten bol väčší ako to, čo Mazda plánuje.

Podľa automobilky nemá byť problém umiestniť motor, elektromotor a batériu aj do auta, ktoré by veľkostne pripomínalo kompaktný roadster MX-5. To však jasne dokazuje, že i keď bude mať dvojrotorový Wankel podstatne vyšší výkon ako predlžovač dojazdu v MX-30, pôjde o hybrid alebo plug-in hybrid. Na rozuzlenie tejto hádanky si ešte budeme musieť počkať. Dobrá správa je, že Mazda na rotačnom motore stále pracuje a zamestnáva 36-členný tím technikov, ktorí sa snažia o jeho zdokonalenie. Takúto investíciu by si nedovolila, ak by s ním nemala v budúcnosti naozaj veľké plány.