O sporoch medzi talianskou vládou a vedením koncernu Stellantis sme písali už niekoľkokrát. Taliani sú totiž presvedčení, že Stellantis uprednostňuje francúzske autá a francúzske záujmy pred talianskymi. Pohár trpezlivosti Talianov pretiekol, keď sa minulý rok v decembri po sto rokoch (doslova, nie obrazne) nestal prvýkrát Fiat v Taliansku najpredávanejšou značkou.
Šéfovi Stellantisu, Carlosovi Tavaresovi dávajú za vinu, že výrobu talianskych áut presúva mimo Taliansko a z globálneho hľadiska navyše protežuje francúzske modely pred talianskymi. Tavares im oponuje s poukazom na vysoké výrobné náklady a nízku produktivitu v talianskych fabrikách a priložil do ohňa aj vyhlásením, že v Taliansku zredukuje počty zamestnancov.
Taliani, ktorí chcú domácu výrobu áut zvýšiť na milión ročne a so Stellantisom sa im nedarí nijako dohodnúť, preto rokujú s Číňanmi a dohoda s čínskou automobilkou Dongfeng je už doslova na spadnutie. A popritom robia Stellantisu napriek.
Napríklad koncern na poslednú chvíľu donútili zmeniť meno nového pripravovaného modelu Alfy Romeo z Milano na Junior kvôli tomu, že sa nevyrába v Taliansku a nemôže sa volať ako talianske mesto. Alfa pritom toto meno komunikovala oficiálne takmer rok. Z rovnakého dôvodu zadržali v talianskom prístave Livorno stovky mikroáut Fiat Topolino. Mali na sebe taliansku trikolóru, aj keď sa vyrábajú v Maroku.
Šefovi Stellantisu Carlosovi Tavaresovi napokon došla trpezlivosť a Talianom ustúpil. Sľúbil im, že kapacita jeho tovární v Taliansku bude v roku 2030 využitá na 100 % vďaka novým modelom vrátane hybridných vozidiel.
Tavares doplnil, že spoločnosť ubezpečila odbory o svojich výrobných plánoch do začiatku budúceho desaťročia a v niektorých prípadoch aj neskôr. „V Taliansku bude v roku 2030 kapacita všetkých závodov využitá na 100 %,“ povedal Tavares po stretnutí so zástupcami odborov v závode Stellantis v Melfi na juhu Talianska. Je to však prísľub, ktorý stačí splniť o šesť rokov. V tom čase však už môže byť v Európe úplne iná situácia a výroba plug-in hybridov a elektromobilov, ktorú Tavares Talianom sľubuje už nemusí byť vôbec lukratívna, skôr naopak, takže sa ľahko môže stať, že sľuby napokon zostanú len sľubmi.