Asistenčné systémy (ADAS) sú pre vodičov dobrým pomocníkom. V prípade hroziacej kolízie spustia automatické brzdenie, udržiavajú nás v jazdnom pruhu či udržujú bezpečnú vzdialenosť od áut pred nami. Varujú nás tiež pred nechceným vybočením z jazdného pruhu alebo pred vozidlom v slepom uhle spätných zrkadiel.
Agresívna trojica na cestách, osobáky kontra nákladiak
V časoch, keď musíme množstvo funkcií ovládať počas jazdy dotykom na displeji, často v zložitom menu, sú asistenčné systémy neoceniteľné. Každá minca má však dve strany. Ako informuje Bloomberg, senzory asistenčných systémov, ako sú radary či kamery, sú často umiestnené na zraniteľných miestach, napríklad v prednej maske alebo v nárazníkoch. Sú teda takpovediac na rane. A to je problém.
Čítajte viac Aj Američania chcú upozornenie na prekročenú rýchlosť. Idú však na to s rozumomAk k nárazu napriek zásahu systémov ADAS predsa len dôjde, pretože nie sú všemocné, a navyše, asi 30 % vodičov ich vypína, sú dôvodom, prečo je oprava týchto áut stále drahšia. Tvrdí to agentúra CCC Intelligent Solutions. Dokonca taká drahá, že sa autá opravovať ani neoplatí. Opravy si totiž vyžadujú okrem nových komponentov aj špecializovaných zamestnancov, ktorí ovládajú kalibráciu týchto zariadení a tiež viacej času. To všetko zvyšuje náklady.
Čítajte viac Asistenčné systémy sú sklamaním. Počet nehôd neklesáPodľa údajov CCC o nehodách a zodpovednosti za škodu sa celkové náklady na opravu vozidiel vyrobených v roku 2021 s autonómnym núdzovým brzdením (AEB) a technológiou ADAS na úrovni SAE 2 pohybovali o 15 % až 19 % vyššie ako pri vozidlách vyrobených v roku 2015, ktoré neboli vybavené týmito technológiami. Poisťovatelia zohľadňujú tieto dodatočné náklady pri výpočte poistného, čo vedie k vyšším sadzbám.
Čítajte viac Američania otestovali autonómne brzdy. Fungujú príšerne!Poisťovne preto radšej vyplatia majiteľovi zostatkovú hodnotu vozidla, než by uhradili ich opravu. Takto končí v súčasnosti až 21 % havarovaných vozidiel. V roku 1980 to bolo päťkrát menej. Bloomberg dokonca predpokladá, že podiel takzvaných totálnych škôd narastie v najbližších rokoch až na 30 %. Je to logické, pretože legislatíva núti výrobcov používať stále viac asistenčných systémov ako povinnú výbavu.
Čítajte viac Aj Američania chcú upozornenie na prekročenú rýchlosť. Idú však na to s rozumom