Asistenčné systémy predražujú opravy áut. Stále viac ich ide do šrotu

Množstvo elektroniky, ktorá má za úlohu zabrániť zrážkam alebo aspoň zmierniť následky kolízií, rastie raketovým tempom. Má to však aj svoju odvrátenú stránku. Poisťovne sú zúfalé.

07.06.2024 16:00
ADAS - Tatcham Foto:
Asistenčné systémy nás chránia pred nebezpečnými kolíziami. Pre poisťovne však znamenajú vyššie náklady na opravy, pretože ceny opráv týchto „elektronických barličiek“ prudko rastú. Vyžadujú si špecialistov, špeciálne vybavenie a stále viac času.
debata (1)

Asistenčné systémy (ADAS) sú pre vodičov dobrým pomocníkom. V prípade hroziacej kolízie spustia automatické brzdenie, udržiavajú nás v jazdnom pruhu či udržujú bezpečnú vzdialenosť od áut pred nami. Varujú nás tiež pred nechceným vybočením z jazdného pruhu alebo pred vozidlom v slepom uhle spätných zrkadiel.

Agresívna trojica na cestách, osobáky kontra nákladiak

Video

V časoch, keď musíme množstvo funkcií ovládať počas jazdy dotykom na displeji, často v zložitom menu, sú asistenčné systémy neoceniteľné. Každá minca má však dve strany. Ako informuje Bloomberg, senzory asistenčných systémov, ako sú radary či kamery, sú často umiestnené na zraniteľných miestach, napríklad v prednej maske alebo v nárazníkoch. Sú teda takpovediac na rane. A to je problém.

speed Čítajte viac Aj Američania chcú upozornenie na prekročenú rýchlosť. Idú však na to s rozumom

Ak k nárazu napriek zásahu systémov ADAS predsa len dôjde, pretože nie sú všemocné, a navyše, asi 30 % vodičov ich vypína, sú dôvodom, prečo je oprava týchto áut stále drahšia. Tvrdí to agentúra CCC Intelligent Solutions. Dokonca taká drahá, že sa autá opravovať ani neoplatí. Opravy si totiž vyžadujú okrem nových komponentov aj špecializovaných zamestnancov, ktorí ovládajú kalibráciu týchto zariadení a tiež viacej času. To všetko zvyšuje náklady.

CR-Cars-Inline Hero-ADAS-Group-Shot-10-30 Čítajte viac Asistenčné systémy sú sklamaním. Počet nehôd neklesá

Podľa údajov CCC o nehodách a zodpovednosti za škodu sa celkové náklady na opravu vozidiel vyrobených v roku 2021 s autonómnym núdzovým brzdením (AEB) a technológiou ADAS na úrovni SAE 2 pohybovali o 15 % až 19 % vyššie ako pri vozidlách vyrobených v roku 2015, ktoré neboli vybavené týmito technológiami. Poisťovatelia zohľadňujú tieto dodatočné náklady pri výpočte poistného, čo vedie k vyšším sadzbám.

American Automobile Association Čítajte viac Američania otestovali autonómne brzdy. Fungujú príšerne!

Poisťovne preto radšej vyplatia majiteľovi zostatkovú hodnotu vozidla, než by uhradili ich opravu. Takto končí v súčasnosti až 21 % havarovaných vozidiel. V roku 1980 to bolo päťkrát menej. Bloomberg dokonca predpokladá, že podiel takzvaných totálnych škôd narastie v najbližších rokoch až na 30 %. Je to logické, pretože legislatíva núti výrobcov používať stále viac asistenčných systémov ako povinnú výbavu.

speed Čítajte viac Aj Američania chcú upozornenie na prekročenú rýchlosť. Idú však na to s rozumom

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Poisťovne #asistenčné systémy #opravy áut #ADAS
Články podľa značiek