Údržba diaľnic sa nezaobíde bez čiastočných uzáverov cestných pruhov alebo aspoň ich zúženia. Znamená to často kolóny, ktoré sa vytvárajú pred úsekom, ktorý je v rekonštrukcii. Je to nepríjemné tak pre vodičov, ako aj cestárov, ktorí pracujú len pár centimetrov od prechádzajúcich áut. Najmä počas turistickej sezóny. Vo Švajčiarsku však prišli s geniálnym riešením. Doprava sa síce mierne spomalí, ale nemusí dôjsť k zúženiu ani k uzatvoreniu cestných pruhov. Volá sa Astra, presnejšie mobilný most Astra, ktorého názov je odvodený od rovnomenného Federálneho cestného úradu.
Myšlienka je natoľko jednoduchá, že sa až nechce veriť, že s týmto nápadom ešte nik neprišiel, respektíve že sa nikomu nepodarilo doviesť ho do úspešného konca. Mobilný most Astra vytvorí nad opravovaným úsekom dočasnú nadzemnú diaľnicu s dvoma jazdnými pruhmi. Doprava je tak presmerovaná o poschodie vyššie, kým cestári môžu v bezpečí pracovať na „prízemí“ – bez hluku a chránení nielen pred premávkou, ale aj pred nepriazňou počasia. Astra je pritom skutočné monštrum. Veď most meria až 257 metrov. Výjazd zabezpečujú nájazdy so stúpaním len 1,25 %, takže pre vodičov nepredstavuje žiaden väčší problém.
Poradia si s tým aj kamióny či karavany. Jediným obmedzením je zníženie maximálnej rýchlosti na moste na 60 km/h. Ale vďaka zachovaniu dvoch pruhov je priepustnosť diaľnice oveľa vyššia ako pri bežnom zúžení a obmedzení rýchlosti. Mobilný most možno využiť na frézovanie cestného povrchu, dlažobné práce, výmenu cestných križovatiek či na opravu mostov. Na montáž a demontáž konštrukcie sú potrebné nákladné autá s nízkopodlažnými prívesmi a veľkými žeriavmi. Nie je to jednoduché, ale vyvažujú to spomínané benefity, najmä bezpečnosť.
Most Astra bol prvýkrát použitý roku 2022 na úseku A1 Recherswil–Luterbach (SO). Zistilo sa však, že kým stavebné práce pod mostom prebehli podľa plánu, dopravný tok nesplnil očakávania. To sa zmenilo až po zmenšení nájazdových uhlov z pôvodných 6,1 % na spomínaných 1,25 %. Teraz cestári aj motoristi nevedia most Astra vynachváliť. Švajčiarom sa podarilo doladiť aj montáž v úsekoch, kde je diaľnica zakrivená. Keďže most je umiestnený na hydraulickom kolesovom podvozku, netreba ho rozoberať ale len posúvať na ďalší úsek plánovanej rekonštrukcie.