Podujatie piešťanské Zlaté stuhy sa inšpiruje slávnymi Concours d'Elegance, ktoré sa dodnes konajú v najprestížnejších kúpeľných mestách sveta. Prvá prehliadka automobilov pod názvom Concours d'Elegance sa v Piešťanoch konala už v máji v roku 1932.
„Podmienkou Concours d'Élégance bolo, že aspoň jedno miesto v aute muselo byť obsadené dámou,“ vysvetľuje historik, riaditeľ Balneologického múzea v Piešťanoch PhDr. Vladimír Krupa. „Z Bratislavy autá odchádzali spred hotela Carlton a medzi automobilmi boli zastúpené mercedesy, opely, škodovky a tatrovky. Na druhý deň sa v Piešťanoch konala súťaž Concours d'Élégance – v aleji za Kúpeľnou dvoranou vo vtedajšom Kúpeľnom parku. Autá prechádzali popred porotu, ktorá hodnotila ich vzhľad, detaily a udeľovali sa ceny – zlaté stuhy, prvé a druhé ceny. Potom nasledovala jazda ocenených automobilov. Takéto podujatie prispelo k propagácii automobilizmu,“ dodáva. Vtedy to však bola prehliadka nových vozidiel, veď niečo také ako veterány ešte neexistovalo.

Na štvrtom ročníku v júni 1935 sa zúčastnil aj známy herec, komik Vlasta Burian s luxusnými automobilmi značky Z 4. Toto auto s prezývkou „silná štvorka“ bol osobný automobil vyrábaný Československou zbrojovkou v Brne. Bol prvým československým sériovo vyrábaným automobilom s pohonom predných kolies.
Prehliadka veteránov plus jedno Lamborghini v Piešťanoch, jún 2024
„Uplynulý víkend návštevníci videli 67 vozidiel – historické autá, vzácne športové vozidlá tej doby, ale aj deduškov, ktorí majú viac ako sto rokov. To je to, čím je táto akcia jedinečná, pretože také staré autá, navyše v pojazdnom stave, okrem múzeí neuvidíte nikde inde,“ vysvetľuje Pavol Kušnír, prezident piešťanských Zlatých stúh. „Najstaršie autá do roku 1930 prejdú len krátku trasu po rovine, ale tie novšie boli aj na Bradle (534 metrov nad morom – pozn. aut.), kam sa na ne prišli pozrieť aj školáci,“ dodáva. Každé z áut v sobotu večer prešlo po červenom koberci popred secesný hotel Thermia Palace, bolo ocenené a zatočili ho na špeciálnej točni, kde si ho návštevníci mohli obzrieť zo všetkých strán.

„Tie vozidlá sú všetky skvosty,“ pokračuje Pavol Kušnír. „Tie, vyrobené do roku 1920 by som vyzdvihol určite všetky,“ odpovedá na otázku, čím je tento ročník špeciálny. „Dajú sa spomenúť aj viaceré mercedesy zo 60. rokov, Mercedes Benz 300 SL. Ide o dvojsedadlový športový automobil, ktorý mal ako jeden z prvých vyklápacie dvere nahor. V reklame naň v minulosti odznela veta: Len lietanie je lepšie. Jedna z "pikošiek“ však bol nádherný špeciál Bentley z roku 1950, ktorý bol pripravený na neľútostné preteky Peking-Paríž. Jeho špeciálna výbava spočíva v tom, že na to, aby sa mohol zúčastniť na takejto súťaži a prejsť 14-tisíc km, mal vopred predpísanú úpravu, okrem iného aj zásobu na 20 litrov pitnej vody a podobne. Chlapci „bentleyboys“, ktorí prišoférovali s autom na červený koberec, predviedli aj prekvapenie, funkčnú chladničku na boku auta, v ktorej bolo šampanské. Auto dosahuje maximálnu rýchlosť 160 km/hod. a výkon 160 koní.

Ale nezabudnime aj na „našu“ Škodu Felíciu z roku 1961, bolo to jedno z najelegantnejších áut v niekdajšom Československu, ku ktorému sa údajne vedeli dostať len „rovnejší medzi rovnými“. Alebo čierna Tatra 603 s maximálnou rýchlosťou 160 km/hod., vpredu s „troma očami“ a vzduchom chladeným osemvalcom.

„V našom klube máme 90 členov, od dôchodcov, ktorí boli za socializmu bežne pracujúcimi ľuďmi a súčasného veterána vlastnia možno od kúpy nového auta až doposiaľ, až po solventných majiteľov veľkých korporácií a manažérov. Tých baví voziť sa vo veteránoch, ale obyčajne už nevedia a nemajú čas si ich opravovať a rekonštruovať. Ale musím povedať, že z tých 90 členov je ešte stále viac takých, čo si auto vedia aj sami spraviť. Aj ja sám už však robím málo, nie je čas,“ smeje sa Kušnír, ktorý je aj prezident Automotoklubu – Veteran Car Club Piešťany.
