Subaru prezrádza viac o novom hybridnom boxeri. Vzdať sa ho nemieni

Subaru vyvinulo novú generáciu motora boxer s hybridnou technológiou. Priznáva, že hoci nemusí ísť o najlepší agregát z pohľadu účinnosti, tradičnú koncepciu udrží stoj čo stoj. A nevzdá sa ani pohonu oboch náprav.

11.06.2024 12:00
debata
Nový boxer Subaru bude schopný poháňať nielen... Foto: Toyota
Toyota Mazda Subaru - nová generácia spaľovacích motorov Nový boxer Subaru bude schopný poháňať nielen kolesá, ale aj generátor elektrickej energie. Pravdepodobne sa opäť vyhne preplňovaniu. Napokon, atmosférické motory sú pre hybridy ideálne.

Na nedávnej megatlačovke Engine Reborn automobilky Toyota, Subaru a Mazda oznámili spoločnú stratégiu pri vývoji novej generácie elektrifikovaných spaľovacích motorov. Budú pripravené tankovať okrem benzínu aj syntetické palivá, biopalivá či vodík. Všetci traja výrobcovia sú presvedčení, že spaľovací motor ešte nepovedal posledné slovo a musí byť súčasťou prechodu k uhlíkovej neutralite. Kým Toyota sa pochválila mimoriadne kompaktnými 4-valcami s objemom 1,5 a 2,0 litra a Mazda novou generáciou dvojrotorového wankelu, Subaru predviedlo svoj elektrifikovaný „boxer“. Teraz o ňom prezrádza viac.

Subaru Crosstrek 41 Čítajte viac Subaru Crosstrek e-BOXER: Nová generácia XV prichádza na náš trh. Poznáme ceny

Hoci Subaru už má skúsenosť s hybridizáciou motora boxer, a to vďaka modelom Crosstrek e-Boxer a Forester e-Boxer, tentoraz posunie elektrifikáciu ešte ďalej. Spomínané modely boli totiž skôr mild-hyridmi než skutočnými full-hybridmi. Štvorvalec s protibežnými piestmi bude tvoriť jeden celok s prevodovkou, elektromotorom, aj výkonovou elektronikou. Navyše bude spaľovací motor schopný nielen priamo poháňať kolesá, ale aj generátor elektrickej energie. Pôjde teda o sériovo-paralelné usporiadanie, čo je veľký posun. Táto koncepcia má priniesť aj priestorové úspory, vďaka čomu neutrpí veľkosť palivovej nádrže.

Toyota Mazda Subaru - nová generácia spaľovacích motorov Čítajte viac Toyota, Mazda a Subaru ohlásili novú éru ‘spaľovákov‘. Idú do nich naplno

Doterajší paralelný systém mal totiž výkonovú elektroniku umiestnenú vzadu, čo znamenalo zmenšenie nádrže zo 63 na 48 litrov. Na konferencii Engine Reborn to Subaru demonštrovalo na prototype Crosstreku s novým hybridným systémom. Samozrejme, najväčšou výhodou zavedenia novej technológie má byť nižšia spotreba paliva a menej emisií. Z tohto pohľadu je prekvapivá úprimnosť technického šéfa Subaru Tetsuoa Fujinukiho, ktorí priznáva, že motor boxer nie je ideálnym riešením v snahe o maximálne zníženie spotreby. Napriek tomu ho Subaru nemieni poslať do dôchodku.

Subaru Outback 2.5i CVT (2024) Čítajte viac Test: Subaru Outback s ľahkosťou strčí do vrecka väčšinu SUV

„Ak by išlo len o efektivitu, horizontálne motory s protiľahlými valcami nie sú nevyhnutne tou najlepšou voľbou. Ale čo by bolo Subaru bez nich? Keď sa nad tým zamyslíte, sme dnes jedinou značkou na masovom trhu, ktorá vyrába takéto motory,“ povedal Fujinuki s tým, že boxer používa už len malosériové a podstatne drahšie Porsche 911. Nájdeme ho síce aj v kupé Toyota GR86, to sa však rodilo práve v spolupráci so Subaru. Napokon, jeho technologickým dvojčaťom je Subaru BRZ. Dobrou správou je, že nový hybridný boxer nie je hudbou budúcnosti a je plne kompatibilný s legendárnym symetrickým pohonom oboch náprav Symmetrical AWD.

Subaru BRZ - 2021 Čítajte viac Subaru BRZ: Sen drifterov dorazil na Slovensko

Jeho výrobu spustí Subaru už na jeseň tohto roka v japonskej továrni Kitamoto. Predpokladáme, že premiéru absolvuje práve v Crosstreku. Zatiaľ bude tankovať benzín, ale motor je pripravený aj pre alternatívne palivá. Aj preto sa Subaru zapojí do motoristického športu v pretekárskej sérii Super Taikyu v triede ST-Q, kde si merajú sily nehomologizované vozidlá poháňané alternatívnymi palivami. Predzvesťou takéhoto špeciálu by mohol koncept Subaru High Performance X Future.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Subaru #e-Boxer
Články podľa značiek