Čínske automobilky európske clá prežijú. Európske možno nie

Európska únia by mala v najbližšom čase oznámiť výsledky vyšetrovania čínskych automobiliek z dumpingu a výšku ciel, ktoré má chrániť európskych výrobcov. Experti sa však domnievajú, že budú bezzubé.

11.06.2024 16:00
debata (5)
Čínske automobilky majú už dnes tak obrovskú... Foto: BYD
BYD - výroba v Číne Čínske automobilky majú už dnes tak obrovskú nákladovú výhodu a tak veľkú maržu v Európe, že ich nezbrzdí ani 30 % clo na dovoz do Európy.

USA už začali chrániť svoj trh pred prílevom lacných čínskych elektromobilov. Administratíva Joea Bidena zaviedla až 100-percentné dovozné clá. Peking zatiaľ reagoval clami na dovoz áut z USA s veľkoobjemovými motormi. Netýka sa to pritom len amerických áut, ale aj tých európskych, veď výkonné SUV vyrába v USA napríklad BMW a tiež Mercedes-Benz. Aj ich čínske clá poškodzujú. A teraz sa schyľuje k obchodnej vojne aj medzi európskym a čínskym automobilovým priemyslom. Európska komisia totiž plánuje čoskoro zverejniť vyšetrovanie čínskych automobiliek, ktoré sú podozrivé z toho, že dokážu v Európe ponúkať lacné elektromobily vďaka masívnej štátnej podpore. Výsledkom má byť zavedenie dočasných zvýšených ciel, ktoré majú byť vyššie ako súčasných 10 %. O koľko by mali vzrásť, nie je zatiaľ známe.

BYD Explorer No 1 - obria loď na prepravu áut Čítajte viac Čínske autá vraj plesnivejú v európskych prístavoch. Doslova

Nech už budú clá akékoľvek, môže ísť opäť o dvojsečnú zbraň, pretože európsky automobilový priemysel je od toho čínskeho závislý ešte viac ako americký. Autá tu vyrábajú a na starý kontinent dovážajú značky Volvo, Mini, BMW, Smart, Dacia či Tesla. Vlani sa do Európy doviezlo z Číny približne 300 000 elektromobilov, z toho takmer 100 000 pripadlo na Teslu a zvyšok si rozdelili čínske značky s tými európskymi, najmä s BMW. Preto viacerí experti varujú, že odvetné kroky Pekingu môžu byť pre európske značky devastačné. Naopak, tie čínske dokážu európske clá absorbovať oveľa ľahšie. Tak napríklad thin-tank Rhodium Group tvrdí, že európske clá by museli dosahovať úroveň až 50 %, aby skutočne zabrzdili čínskych výrobcov v európskej expanzii.

Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?

Video

„Predpokladáme, že Číňania budú schopní rozpustiť vyššie clá vo svojich enormných maržiach, takže zákazník si nevšimne žiadny cenový nárast,“ povedal Schmidt zo Schmidt Automotive Research pre Europe Autonews. Správa Rhodium Group, ktorá predpokladá európske clá vo výške 30 % zas uvádza, že „niektorí výrobcovia so sídlom v Číne budú stále schopní generovať pohodlné ziskové marže na autách, ktoré vyvážajú do Európy, kvôli podstatným cenovým výhodám, ktoré majú.“ Odhaduje sa totiž, že v Číne dokážu vyrobiť elektromobily až o 30 % lacnejšie. Z toho má prameniť obrovská rezerva. Tak napríklad sedan BYD Seal U sa predáva v Číne za 21 769 eur, ale v Nemecku za 41 990 eur. Hatchback Atto 3 zas vyjde čínskych zákazníkov na 17 923 eur, ale tých nemeckých na 37 990 eur.

BYD-Explorer Čítajte viac Nemecké automobilky varujú: Európske clá na čínske elektromobily sú dvojsečná zbraň

„S takou vysokou maržou v EÚ má BYD dostatok priestoru na úpravu cien,“ tvrdí Rhodium. Európske značky ale takúto výhodu nemajú, preto pred zavedením ciel varujú nielen viacerí predstavitelia európskych automobiliek, napríklad Carlos Tavares, šéf Stellantisu, šéf BMW Oliver Zipse alebo Thomas Schaefer, šéf značky Volkswagen, ale už aj politici. Najnovšie sa ozval nemecký kancelár Olaf Scholz, ktorý je presvedčený, že nemecký automobilový priemysel ťaží z podnikania v Číne a bude schopný konkurovať výrobcom áut v ázijskej krajine, ak obchod zostane spravodlivý a voľný. „Izolácia a nelegálne colné bariéry, to všetko v konečnom dôsledku len zvýši ceny, takže všetci budú chudobnejší,“ povedal Scholz.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 5 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Čína #Európa #elektromobily #clá
Články podľa značiek